DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) TÈCNIQUES QUALITATIVES Codi 12675108
Ensenyament
Migracions i Mediació Social (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
PUJADAS MUÑOZ, JOAN JOSEP
Adreça electrònica joanjosep.pujadas@urv.cat
Professors/es
PUJADAS MUÑOZ, JOAN JOSEP
Web
Descripció general i informació rellevant Curs panoràmic de presentació de les tècniques qualitatives principals que es fan servir per a fer treballs de recerca.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1. El mètode etnogràfic i les seves virtualitats per l'anàlisi dels processos migratoris i de transnacionalisme.

1. El método etnográfico y sus virtualidades para el análisis de los procesos migratorios y de transnacionalismo
1.1. La relació entre mètode etnogràfic i les diferents tècniques d'anàlisi. Les etapes del procés d'investigació

1.2. Les principals tècniques etnogràfiques per a l'anàlisi dels processos migratoris.

1.1. La relación entre método etnográfico y las diferentes técnicas de análisis. Las etapas del proceso de investigación

1.2. Las principales técnicas etnográficas para el análisis de los procesos migratorios
2. Etnografia i observació participant




2. Etnografía y observación participante
2.1. Experiència de camp, les impressions de l'entorn social, l'entrada en el terreny, la participació en activitats del grup estudiat, l'efecte mirall i els malentesos entre l'observador i els observats.

2.2. Estudis de cas amb especial referència a la literatura reflexivista.

2.1. Experiencia de campo, las impresiones del entorno social, la entrada en el terreno, la participación en actividades del grupo estudiado, el efecto espejo y los malentendidos entre el observador y los observados.

2.2. Estudios de caso con especial referencia a la literatura reflexivista.
3. Les diferents modalitats d'entrevista etnogràfica.




3. Las diferentes modalidades de entrevista etnográfica
3.1. Entre el diàleg i l'entrevista: l'obtenció d'informacions en contextos de comunicació formals i informals. De les entrevistes casuals fins a la gravació d'entrevistes en profunditat focals o temàtiques i a les d'orientació biogràfica.

3.2. Estudis de cas amb especial referència a narratives biogràfiques d'experiències migratòries i/o transnacionals.

3.1. Entre el diálogo y la entrevista: la obtención de informaciones en contextos de comunicación formales e informales. De las entrevistas casuales hasta la grabación de entrevistas en profundidad focales o temáticas ya las de orientación biográfica.

3.2. Estudios de caso con especial referencia a narrativas biográficas de experiencias migratorias y / o transnacionales.
4. Del mètode genealògic a l'elaboració de cartes de parentiu com a tècnica etnogràfica.



4. Del método genealógico en la elaboración de cartas de parentesco como técnica etnográfica
4.1. La família com la unitat d'anàlisi preferent en les anàlisi etnoantropològiques dels processos migratoris. Debat a l'entorn del concepte de família transnacional.

4.2. Estudis de cas amb especial referència als estudis de famílies transnacionals i famílies mixtes immigrant-autòcton.

4.1. La familia como la unidad de análisis preferente en los análisis etnoantropològiques los procesos migratorios. Debate en torno al concepto de familia transnacional.

4.2. Estudios de caso con especial referencia a los estudios de familias transnacionales y familias mixtas inmigrante-autóctono.
5. Anàlisi dels espais socials intersticials situats entre l'individu i les institucions socials: l'aportació de la tècnica de les xarxes socials.


5. Análisis de los espacios sociales intersticiales situados entre el individuo y las instituciones sociales: la aportación de la técnica de las redes sociales
5.1. Les xarxes socials i les cadenes migratòries com els elements de suport a les persones en contextos migratoris.

5.2. Estudis de cas amb especial referència a les xarxes de suport (econòmic) als immigrants. Debat a l'entorn de les "remeses".

5.1. Las redes sociales y las cadenas migratorias como los elementos de apoyo a las personas en contextos migratorios.

5.2. Estudios de caso con especial referencia a las redes de apoyo (económico) a los inmigrantes. Debate en torno a las "remesas"

Atenció personalitzada
Descripció
En aquesta fase exclussivament tutorial de l'assignatura el professor tutelarà la realització d'exercicis per part dels alumnes

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació consistirà en la realització de tres documents: una observació pqarticipada, una entrevista en profunditat i la cumplimentació d'un breu qüestionari amb preguntes relacionades amb les lectures del curs.


Fonts d'informació
Bàsica

ÁLVAREZ ROLDÁN, A., 1996, Métodos y técnicas de investigación en antropología social, mimeo, Universidad de Granada.

ANDRESKI, S., 1973,Las ciencias sociales como forma de brujería. Madrid, Taurus.

BERNARD, H. R.,1994, Research methods in anthropology, Thousand Oaks, Sage.

DENMAN, C. A. i HARO, J. A., 2000, Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social, México, El Colegio de Sonora.

GARCIA JORBA, J. M., 2000, Diarios de campo Madrid, CIS.

GEERTZ, C., 1992, La interpretación de las culturas, Barcelona, Gedisa.

GOLDENBERG, M., 2004, A arte de pesquisar. Como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais, Rio de Janeiro, Record.

GUASCH, O., 1997, Observación participante., Madrid, CIS.

HAMMERSLEY, M. i ATKINSON, P., 1994, Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona, Paidós.

PUJADAS i MUÑOZ, J. J., COMAS D’ARGEMIR, D. i ROCA i GIRONA, J., 2004, Etnografia, Barcelona, UOC.

TAYLOR, S. J. i BOGDAN, R., 1992, Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, Paidós.

WERNER, O. i SCHOEPFLE, G. M., 1987, Systematic Fieldwork. Newbury Park, Sage Publications, 2 vols.

WOODS, P., 1998, La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa, Barcelona, Paidós.

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent