Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals. |
|
AC2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges. |
|
AC3 |
Domini de la literatura en matèria d'estudis sobre les migracions (des de diferents aproximacions disciplinars), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar-se. |
|
AC4 |
Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar. |
|
AC5 |
Capacitat d'interpretació i utilització dels textos jurídics i socials i capacitat de maneig de les diferents fonts (jurídiques, socials, demogràfiques...) |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes vinculats amb les migracions i la mediació, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'han d'articular els diferents rols de tots els àmbits professionals que intervenen en l'abordatge del fet migratori. |
|
AP2 |
Adquisició d'experiència pràctica en el treball en institucions públiques o privades lligades a la planificació i a la intervenció, mitjançant la realització d'un practicum. |
|
AP3 |
Adquisició d'un coneixement ampli del mercat de treball, per tal d'anar preparant l'alumne cap a la seva incorporació en aquest. Es tracta de preparar l'alumne, abans de la realització del practicum, en funció de les seves habilitats, background i preferències, per a una bona elecció de la institució on realitzar el practicum, per tal que la seva experiència l'encamini cap a la seva professionalització. |
|
AP4 |
Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional. |
|
Recerca |
|
AR1 |
Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret. |
|
AR3 |
Adquirir el coneixement i l'expreriència suficient per a saber dialogar amb els principals actors socials que intervenen en els processos migratoris (administració, empresa i societat civil), per tal de tenir en compte aquestes sensibilitats en el moment de dissenyar una recerca, que ha de ser socialment útil i rendible per a que sigui finançable. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
Professionalitzador |
|
BP1 |
Habilitat i flexibilitat per solucionar problemes de la disciplina. |
|
BP6 |
Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània. |
|
Recerca |
|
BR1 |
Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen. |
|
BR2 |
Capacitat demostrada per a, de forma independent, dissenyar, dirigir i realitzar informes sobre projectes de recerca. |
|
BR3 |
Habilitat per gestionar el temps tot aconseguint la màxima qualitat en la recerca. |
|
BR4 |
Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes. |
|
BR5 |
Habilitat per analitzar dades i resultats de recerca en un ambient canviant de la disciplina. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau. |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
|
CC6 |
Desenvolupament de processos d'incorporació al món del treball (compte d'altres i/o emprenedoria) (Orientació professional) |
Objectius |
Competències |
Conéixer les diferents parts bàsicques d'un projecte de recerca. |
AC2 AC4
|
|
CC1
|
Dissenyar un projecte d'investigació ben estructurat, coherent internament i realitzable (per realista) a curt o llarg termini. |
AC1 AC2 AC3 AC5 AR1
|
BP1
|
|
Planificar una recerca conscient i adequada tant als interessos personals i acedèmics del seu autor com a la realitat contextual en què s'ubica enl fenomen o fenòmens objecte d'estudi. |
AC1 AC2 AC3 AC4 AP1 AP2 AP3 AP4
|
BP1 BP6 BR1 BR2 BR3 BR4 BR5
|
CC5 CC6
|
Identificar i avaluar temes d'interès actual o innovadors per a la recerca en l'àmbit de les migracions a l'hora de pensar i elaborar un projecte d'investigació. |
AC1 AR3
|
BR2 BR3 BR4
|
|
Tema |
Subtema |
1. Introducción al procés d'investigació social |
1.1. Què és la investigació.
1.2. Característiques de la investigació.
1.3. La investigació social.
1.4. Esquemes o nivells d'investigació empírica.
1.5. Recerca bàsica i recerca aplicada.
1.6. Elements bàsica del mètode científic.
|
L'elaboració del projecte de recerca: estructura i continguts fonamentals. |
2.1. L'introducció: el objecte d'estudi.
2.2. L'estat de la qüestió: el marc teòric.
2.3. Contextualització del problema i unitats d'anàlisi.
2.4. Hipòtesis.
2.5. Objectius.
2.6. Metodologia: tècniques de recerca.
2.7. Pla de treball: temporalització.
2.8. Bibliografia/Webgrafia
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Seminaris |
|
85 |
0 |
85 |
Treballs |
|
35 |
0 |
35 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es realitzarà una sessió introductòria del curs presentant als estudiants la seva estructura bàsica, l'organització dels continguts en les diferents sessions, els moments i vies de contacte amb la professora. Els alumnes per la seva banda, hauran de comunicar breument (de forma oral o escrita) els seus interessos particulars de recerca de cara a elaborar un projecte. |
Seminaris |
El curs s'estructurarà en diferents seminaris en els quals es presentaran i discutiran els constinguts dels dos temes principals. Al darrer seminari cada estudiant ja haurà de tenir definit el seu projecte de recerca. |
Treballs |
Els estudiants hauran de presentar un disseny/projecte de recerca sobre el tema que hagin triat. |
|
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Seminaris |
Treballs |
|
Descripció |
Els alumnes elaboraran els seus dissenys/projectes de recerca de forma individual i independent. Això no obstant, es recomana presentar a la professora responsable inicialment un esquema o un primer esboç, que ambdós discutiran. Durant el procés de realització del projecte d'investigació, l'estudiant comptarà amb l'atenció personalitzada també de la professora, ja sigui en el seu mateis despatx (en horari d'atenció a l'estudiant) o via electrònica. |
|
|
Descripció |
Pes |
Activitats Introductòries |
Es valorarà la participació en les activitats introductòries |
2,5% |
Seminaris |
Es tindrà en compte l'assistència i la participació en els diferents seminaris en que es basa el curs. En ells es presentaran els continguts teòrics i es discutiran les qüestions oportunes a la confecció d'un disseny de recerca. |
15% |
Treballs |
Caldrà que els estudiants lliurin el seu projecte de recerca al final del curs. Aquest projecte haurà de tenir l'estructura adient, amb les diferents parts ben desenvolupades i sobretot coherència de conjunt de cara a la seva eventual activació pràctica |
80% |
Atenció personalitzada |
Es valorarà l'interès pel seguiment. |
2,5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Bàsica |
ANDER-EGG, E. (1990) Técnicas de investigación social. México: El Ateneo.
ACOSTA HOYOS, L. E. (1972) Guía práctica para la investigación y redacción de informes. Buenos Aires: Paidós.
ANGUERA, M. T. (1978) Metodología de la observación en las Ciencias Humanas. Madrid: Cátedra.
BLANCHET, A. i altres (1989) Técnicas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Narcea.
BRIONES, G. (1982) Métodos y técnicas de investigación para las Ciencias Sociales. México: Trillas.
DELGADO, J. M. (coord.) (1994) Métodos y técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Síntesis.
ECO, U. (1982) Cómo se hace una tesis. Técnicas y procedimientos de investigación, estudio y escritura. Barcelona: Gedisa.
FESTINGER, L.; KATZ, D. (comps.) (1992) Los métodos de investigación en las Ciencias Sociales. Barcelona: Paidós.
GARCÍA FERRANDO, M.; IBAÑEZ, J.; ALVIRA, F. (comp.) (1989) El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza.
HAMMERSLEY, M.; ATKINSON, P. (1994) Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.
PONS, I. (1993) Programación de la investigación social. Madrid: CIS.
PUJADAS, J. J.; COMAS, D.; ROCA, J. (coords.) (2004) Etnografía. Barcelona: Editorial UOC.
TYLOR, S. J.; BODGAN, R. (1992) Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós. | |
Complementària |
|
Complementària |
GARCÍA JORBA, J. M. (2000) Diarios de campo. Madrid: CIS.
GUASCH, O. (1997) Observación participante. Madrid: CIS.
MAESTRE, J. (1976) La investigación en Antropología social. Madrid: Akal.
PONS, I. (1993) Programación de la investigación social. Madrid: CIS.
PUJADAS, J. J. (1992) El método biográfico: El uso de Historias de vida en ciencias sociales. Madrid: CIS.
VAN MAANEN, J. (1988) Tales of the Field. Chicago and London: The University of Chicago Press.
WERNER, O.; SCHOEPFLE, G. M. (1987) Systematic Fieldwork. Newbury Park: Sage Publications. |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
SEMINARI D'ORIENTACIÓ I SEGUIMENT/125221114 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TÈCNIQUES QUALITATIVES/125221108 | SEMINARI DE RECERCA/125221116 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|