DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) SEMINARI DE RECERCA Codi 12675115
Ensenyament
Migracions i Mediació Social (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Dret Públic
Geografia
Coordinador/a
DI GIACOMO ., SUSAN M
Adreça electrònica susanm.digiacomo@urv.cat
Professors/es
DI GIACOMO ., SUSAN M
Web
Descripció general i informació rellevant Els seminaris de recerca estan programats de tal manera que no coincideixen amb les assignatures de màster, per tal d’aconseguir la màxima assistència i participació d'alumnes de màster i doctorat, de becaris i de professors. La finalitat d'aquests seminaris és de facilitar la comunicació intradepartamental sobre qüestions d'interès per a tots els membres del departament explicant els nostres projectes de recerca, i donant feedback crític en un esperit constructiu. Aquest seminari vol ser un espai lliure i segur per assajar i intercanviar idees. Cada seminari està estructurat en dos blocs: la primera hora per a l'exposició, i la segona hora per al debat. Per als alumnes de màster matriculats al seminari d'acompanyament, que ha quedat absorbit pel seminari departamental de recerca, és obligatori l’assistència al 80% dels seminaris i, per tal de poder calcular una nota final, cal fer un breu comentari crític sobre 4 de les 6 sessions. Cada comentari hauria de ser d’aproximadament 800-1000 paraules, a doble espai (cal ser sintètics). Un comentari crític és més que un simple resum; és una reflexió sobre els aspectes més significatius de cada seminari. El que m’interessa saber és què n’heu tret d’important, d’interessant o d’útil de cada sessió (incloent-hi el debat posterior a la presentació), pensant en els vostres propis projectes de recerca.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AC2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges.
  AC3 Domini de la literatura en matèria d'estudis sobre les migracions (des de diferents aproximacions disciplinars), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar-se.
  AC4 Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  Professionalitzador
  AP4 Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional.
  AP9 Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexes identificant-los, mediant i dissenyant estratègies de superació
  Recerca
  AR3 Adquirir el coneixement i l'expreriència suficient per a saber dialogar amb els principals actors socials que intervenen en els processos migratoris (administració, empresa i societat civil), per tal de tenir en compte aquestes sensibilitats en el moment de dissenyar una recerca, que ha de ser socialment útil i rendible per a que sigui finançable.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  Professionalitzador
  Recerca
  BR2 Capacitat demostrada per a, de forma independent, dissenyar, dirigir i realitzar informes sobre projectes de recerca.
  BR3 Habilitat per gestionar el temps tot aconseguint la màxima qualitat en la recerca.
  BR4 Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Acompanyar i orientar l'estudiant en el coneixement de la realicat social migratòria en què es desenvolipi la recerca. AC1
AC2
AC3
BR2
BR3
CC2
Guiar l'estudiant en l'adquisició de les habilitats i competències relacionades amb les diferents fases de la recerca. AC2
AC4
AP4
BR3
CC4
Orientar i supervisar l'estudiant davant la resolució de situacions que li imposi la recerca. AP9
AR3
BR4
CC5

Continguts
Tema Subtema
Guiatge per accedir a l'objecte d'estudi i a les unitats d'observació de la recerca.
Seguiment i orientació del procés de recerca.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
 
Seminaris
50 75 125
 
Atenció personalitzada
60 60 120
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del contingut i de la dinàmica de l'assignatura.
Seminaris Seminaris destinats a:
- Orientació metodològica del desplegament de la recerca.
- Presentacio i debat dels propis projectes de recerca amb el grup.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Consistirà en tutoritzar de manera individual i sistemàtica la recerca.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Avaluació de les presentacions i de la participació en el debat que generin. 50%
Atenció personalitzada Avaluació del compliment, compromís i seriositat de l'alumne a l'hora de fer la recerca i d'abocar-la a la tutoria. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Les fonts d'informació són les presentacions dels ponents.

A continuació, una bibliografia útil:

ANDER-EGG, E. (1990) Técnicas de investigación social. México: El Ateneo.

ACOSTA HOYOS, L. E. (1972) Guía práctica para la investigación y redacción de informes. Buenos Aires: Paidós.

ANGUERA, M. T. (1978) Metodología de la observación en las Ciencias Humanas. Madrid: Cátedra.

BLANCHET, A. i altres (1989) Técnicas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Narcea.

BRIONES, G. (1982) Métodos y técnicas de investigación para las Ciencias Sociales. México: Trillas.

COMES, P. 1974. Técnicas de expresión. Guía para la redacción y presentación de trabajos científicos, informes técnicos y tesinas. Barcelona, Oikos-Tau.

DELGADO,  J. M. (coord.) (1994) Métodos y técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Síntesis.

ECO, U. (1982) Cómo se hace una tesis. Técnicas y procedimientos de investigación, estudio y escritura. Barcelona: Gedisa.

FESTINGER, L.; KATZ, D. (comps.) (1992) Los métodos de investigación en las Ciencias Sociales. Barcelona: Paidós.

GARCÍA FERRANDO, M.; IBAÑEZ, J.; ALVIRA, F. (comp.) (1989) El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza.

GONZÁLEZ REINA, S. 1979. Manual de redacción e investigación documental. México, Trillas.

HAMMERSLEY, M.; ATKINSON, P. (1994) Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.

PONS, I. (1993) Programación de la investigación social. Madrid: CIS.

PUJADAS, J. J.; COMAS, D.; ROCA, J. (coords.) (2004) Etnografía. Barcelona: Editorial UOC.

ROJAS SORIANO, R. 2000 Guía para realizar investigaciones sociales. México, Plaza y Valdés.

TYLOR, S. J.; BODGAN, R. (1992) Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TREBALL DE FI DE MÀSTER/125221117

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SEMINARI DE DISSENYS DE RECERCA/125221113
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent