DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) NEGOCIACIÓ I DISSENY DE PROJECTES DE PROXIMITAT Codi 12675204
Ensenyament
Migracions i Mediació Social (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
PUIG CRUELLS, CARMINA
ZAFRA APARICI, EVA
Adreça electrònica eva.zafra@urv.cat
Professors/es
ZAFRA APARICI, EVA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura preten familiaritzar-se amb l'elaboració i negociació de projectes d'intervenció .

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AC2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges.
  Professionalitzador
  AP1 Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes vinculats amb les migracions i la mediació, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'han d'articular els diferents rols de tots els àmbits professionals que intervenen en l'abordatge del fet migratori.
  AP2 Adquisició d'experiència pràctica en el treball en institucions públiques o privades lligades a la planificació i a la intervenció, mitjançant la realització d'un practicum.
  AP3 Adquisició d'un coneixement ampli del mercat de treball, per tal d'anar preparant l'alumne cap a la seva incorporació en aquest. Es tracta de preparar l'alumne, abans de la realització del practicum, en funció de les seves habilitats, background i preferències, per a una bona elecció de la institució on realitzar el practicum, per tal que la seva experiència l'encamini cap a la seva professionalització.
  AP4 Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional.
  AP6 Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies.
  AP7 Capacitat per actuar, des dels diferents àmbits professionals, en la resolució de situacions de risc i de conflicte amb els propis col•lectius, la resta d'agents socials i les organitzacions.
  AP8 Treballar de forma eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinars.
  Recerca
  AR1 Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual.
  Professionalitzador
  BP1 Habilitat i flexibilitat per solucionar problemes de la disciplina.
  BP3 Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat.
  BP5 Comprendre el valor del seu coneixement per la comunitat (que inclou negocis i indústria).
  BP6 Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània.
  Recerca
  BR1 Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen.
  BR4 Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes.
  BR5 Habilitat per analitzar dades i resultats de recerca en un ambient canviant de la disciplina.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC6 Desenvolupament de processos d'incorporació al món del treball (compte d'altres i/o emprenedoria) (Orientació professional)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
4- Adquirir coneixements generals i conceptuals sobre avaluació de situacions i el disseny de projectes d'intervenció. AP1
AP2
AP4
AP8
AR1
BP1
BP5
BR4
BR5
CC6
5- Conèixer i adquirir pràctica en l'elaboració i utilització dels plans de treball individuals o col.lectius i els instruments documentals. AP1
AP2
AP3
AP4
AP8
AR1
BP1
BP5
BR4
BR5
CC6

Continguts
Tema Subtema
1- Que és planificar?
Procés d’elaboració d’un pla d’intervenció
Organitzant-nos la ment
2- Fases per la intervenció


De la idea al projecte

3- Elaboració d’un model complex


Fase O del projecte

Fase de idees

Fase planificadora

Pressa de decisions
5-El projecte com a document escrit
L’informe de progrès del projecte
La negociació del projecte i de l'acció a realitzar Elements que intervenen i actituds bàsiques
4- Desenvolupament d’un projecte o subprojecte


Operacions metodologiques
Jerarquització i formulació de la situació a tractar.
Els objectius: tècniques de formulació
Indicadors per l’avaluació
Disseny d’alternatives d’acció i selecció
Definició d’estratègies
Formulació d’accions
6- Avaluació del projecte Interna i externa

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
4 8 12
Seminaris
12 24 36
 
Atenció personalitzada
2.5 2.5 5
 
Proves pràctiques
2.5 5 7.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.

Seminaris Debat al voltant d'estudis de situacions sobre situacions de diferent naturalesa dins l'entorn de la societat multicultural. Les darreres sessions d'aquest seminari es dedicaran als debats sobre els projectes d'intervenció presentats pels estudiants.
Practiques de projectes guiades i autónomes

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Seminaris
Proves pràctiques
Descripció
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada alumne, i, al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral És tindrà en compte l'assitència a classe i és valorarà les lectures especifiques i/o la realització dels exercicis proposats per cadascú dels temes 35%
Seminaris Avaluació continuada de la participació i aportacions fetes pels estudiants, amb especial atenció a la proposta de projecte que cada estudiant presentarà. 25%
Proves pràctiques Avaluació del projecte d'intervenció que cada estudiant presentarà al finalitzar el curs. 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ANDER-EGG, E. (1982). Evaluación de programas de trabajo social, Buenos Aires, Humanitas.

ANDER-EGG, E. (1982). Metodología del trabajo social, Barcelona, El Ateneo.

ANDER-EGG, E. (1991). Cómo elaborar un proyecto, Buenos Aires, Humanitas.

ANDER-EGG, E. (1991). Introducción a la planificación, Valencia, Generalitat Valen­ciana, Conselleria de Treball i Seguretat Social.

AYLWIN DE BARROS, N.; JIMÉNEZ DE BARROS, M.; QUESADA DE GREPPI, M. (1982). Un enfoque operativo de la metodología del trabajo social, Buenos Aires, Hu­manitas.

BUENO, J. R. (1988). Servicios sociales: planificación y organización, Valencia, Mes­tral.

CODTSC . (2006). Materials de suport per preparar l’examen d’oposicions de l’administració de la Generalitat de Catalunya. Volum II. Col.legi Oficial de Deiplomats en Treball social de Catalunya

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
SEMINARI D'INTERVENCIÓ I BONES PRÀCTIQUES/125221112

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent