Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals. |
|
AC2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges. |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes vinculats amb les migracions i la mediació, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'han d'articular els diferents rols de tots els àmbits professionals que intervenen en l'abordatge del fet migratori. |
|
AP2 |
Adquisició d'experiència pràctica en el treball en institucions públiques o privades lligades a la planificació i a la intervenció, mitjançant la realització d'un practicum. |
|
AP3 |
Adquisició d'un coneixement ampli del mercat de treball, per tal d'anar preparant l'alumne cap a la seva incorporació en aquest. Es tracta de preparar l'alumne, abans de la realització del practicum, en funció de les seves habilitats, background i preferències, per a una bona elecció de la institució on realitzar el practicum, per tal que la seva experiència l'encamini cap a la seva professionalització. |
|
AP4 |
Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional. |
|
AP6 |
Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies. |
|
AP7 |
Capacitat per actuar, des dels diferents àmbits professionals, en la resolució de situacions de risc i de conflicte amb els propis col•lectius, la resta d'agents socials i les organitzacions. |
|
AP8 |
Treballar de forma eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinars. |
|
Recerca |
|
AR1 |
Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual. |
|
Professionalitzador |
|
BP1 |
Habilitat i flexibilitat per solucionar problemes de la disciplina. |
|
BP3 |
Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat. |
|
BP5 |
Comprendre el valor del seu coneixement per la comunitat (que inclou negocis i indústria). |
|
BP6 |
Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània. |
|
Recerca |
|
BR1 |
Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen. |
|
BR4 |
Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes. |
|
BR5 |
Habilitat per analitzar dades i resultats de recerca en un ambient canviant de la disciplina. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau. |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC6 |
Desenvolupament de processos d'incorporació al món del treball (compte d'altres i/o emprenedoria) (Orientació professional) |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura |
AC1 AC2 AP6 AP7 AR1
|
BP3 BP6 BR1 BR4 BC1
|
CC1 CC2 CC3
|
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic |
AC1 AC2 AP6 AP7 AR1
|
BP3 BP6 BR1 BR4 BC1
|
CC1 CC2 CC3
|
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina |
AC1 AC2 AP6 AP7 AR1
|
BP3 BP6 BR1 BR4 BC1
|
CC1 CC2 CC3
|
4- Adquirir coneixements generals i conceptuals sobre avaluació de situacions i el disseny de projectes d'intervenció. |
AP1 AP2 AP4 AP8 AR1
|
BP1 BP5 BR4 BR5
|
CC6
|
5- Conèixer i adquirir pràctica en l'elaboració i utilització dels plans de treball individuals o col.lectius i els instruments documentals. |
AP1 AP2 AP3 AP4 AP8 AR1
|
BP1 BP5 BR4 BR5
|
CC6
|
Tema |
Subtema |
1- Que és planificar?
|
Procés d’elaboració d’un pla d’intervenció
Organitzant-nos la ment
|
2- Fases per la intervenció
|
De la idea al projecte
|
3- Elaboració d’un model complex
|
Fase O del projecte
Fase de idees
Fase planificadora
Pressa de decisions |
5-El projecte com a document escrit
|
L’informe de progrès del projecte |
La negociació del projecte i de l'acció a realitzar |
Elements que intervenen i actituds bàsiques |
4- Desenvolupament d’un projecte o subprojecte
|
Operacions metodologiques
Jerarquització i formulació de la situació a tractar.
Els objectius: tècniques de formulació
Indicadors per l’avaluació
Disseny d’alternatives d’acció i selecció
Definició d’estratègies
Formulació d’accions
|
6- Avaluació del projecte |
Interna i externa |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
4 |
8 |
12 |
Seminaris |
|
12 |
24 |
36 |
|
Atenció personalitzada |
|
2.5 |
2.5 |
5 |
|
Proves pràctiques |
|
2.5 |
5 |
7.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
|
Seminaris |
Debat al voltant d'estudis de situacions sobre situacions de diferent naturalesa dins l'entorn de la societat multicultural. Les darreres sessions d'aquest seminari es dedicaran als debats sobre els projectes d'intervenció presentats pels estudiants.
Practiques de projectes guiades i autónomes |
|
Atenció personalitzada |
Sessió Magistral |
Seminaris |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada alumne, i, al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
És tindrà en compte l'assitència a classe i és valorarà les lectures especifiques i/o la realització dels exercicis proposats per cadascú dels temes |
35% |
Seminaris |
Avaluació continuada de la participació i aportacions fetes pels estudiants, amb especial atenció a la proposta de projecte que cada estudiant presentarà. |
25% |
Proves pràctiques |
Avaluació del projecte d'intervenció que cada estudiant presentarà al finalitzar el curs. |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
ANDER-EGG, E. (1982). Evaluación de programas de trabajo social, Buenos Aires, Humanitas.
ANDER-EGG, E. (1982). Metodología del trabajo social, Barcelona, El Ateneo.
ANDER-EGG, E. (1991). Cómo elaborar un proyecto, Buenos Aires, Humanitas.
ANDER-EGG, E. (1991). Introducción a la planificación, Valencia, Generalitat Valenciana, Conselleria de Treball i Seguretat Social.
AYLWIN DE BARROS, N.; JIMÉNEZ DE BARROS, M.; QUESADA DE GREPPI, M. (1982). Un enfoque operativo de la metodología del trabajo social, Buenos Aires, Humanitas.
BUENO, J. R. (1988). Servicios sociales: planificación y organización, Valencia, Mestral.
CODTSC . (2006). Materials de suport per preparar l’examen d’oposicions de l’administració de la Generalitat de Catalunya. Volum II. Col.legi Oficial de Deiplomats en Treball social de Catalunya |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
SEMINARI D'INTERVENCIÓ I BONES PRÀCTIQUES/125221112 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|