DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ESPAIS RURALS I IMMIGRACIÓ Codi 12675212
Ensenyament
Migracions i Mediació Social (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
BLAY BOQUÉ, JORDI
Adreça electrònica jordi.blay@urv.cat
Professors/es
BLAY BOQUÉ, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén fer veure les especificitats del fenòmen de la immigració en medis rurals, tant pel que fa a les causes com a les característiques de la població, i abordar les problemàtiques i formes d'integració específiques d'aquests territoris.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, aquesta assignatura es realitza a través de tutoria. Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
1.DINÀMIQUES SÒCIO-ECONÒMIQUES RECENTS EN MEDI RURAL
Introducció als fenòmens demogràfics i econòmics dels darrers anys en medi rural i processos socials i econòmics que els causen. Tipologia d'espais rurals.
2.LA IMMIGRACIÓ RECENT EN MEDI RURAL Dinàmiques demogràfiques en espais rurals
La immigració estrangera en la demografia rural actual
El paper econòmic de la immigració en l'espai rural actual.
3.IMMIGRANTS EN MEDI RURAL I PROBLEMÀTICA SOCIAL Les condicions laborals
L'habitatge
Les dones immigrants en medi rural
Factors d'integració: el cas d'Almeria
La immigració, solució per a la demografia rural?
Punts d'interès de la integració dels immigrants en medi rural
4.CRISI ECONÒMICA I IMMIGRACIÓ EN MEDI RURAL Abast de la crisi recent en medi rural
Estratègies dels immigrants davant la crisi

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) té com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada alumne, i, al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua. Es planteja una tutoria inicial la primera setmana de curs per comentar el temari del curs i les activitats a realitzar, i posteriorment almenys dues tutories més -en principi abans de Nadal- per fer el seguiment del treball a fer.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'avaluaran ressenyes d'articles sobre els continguts del curs (50%) i un treball sobre immigració en medi rural que es comentarà ja a la primera tutoria.


Fonts d'informació
Bàsica , III Coloquio Internacional de Geocrítica. Migración y cambio social., Universidad de Barcelona, 2001, Scripta Nova. Revista electrónica de Geografía y C
Pedreño, A. i Riquelme, P.J. , La condición inmigrante de los nuevos trabajadores rurales, Revista Española de Estudios Agrosociales y Pesqueros, 211:189-238., 2007
Pajares, M., Inmigración y mercado de trabajo. Informe, Ministerio de Trabajo e Inmigración, Diversos anys
Pumares, P.; García, A.; Asensio, A. , La movilidad laboral y geográfica de la población extranjera en España, Madrid, Ministerio deTrabajo y Asuntos Sociales, Documentos del Observatorio Permanente de la Inmig
, International Migration to Non-Metropolitan Areas, John Wiley & sons , Population, Space and Place, 14
Trepat, E. i Vilaseca, A., Ruralitat i immigració. La integració de les persones immigrades en el món rural català, Fundació del Món Rural, Lleida, 2008
Ricard Morén-Alegret, Lugar, identidad territorial e inmigración extranjera en áreas rurales y pequeñas ciudades de España. Un estudio cualitativo exploratorio, Departament de Geografia UAB,
MALGESINI, G., Buenas prácticas para la integración de los inmigrantes en medio rural , Cruz Roja Española, 2004
CEPAIM , Senderos. Integración de inmigrantes en zonas rurales despobladas: un modelo de intervención , NEXOS, Teruel Emplea ,

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent