DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PLANIFICACIÓ LINGÜÍSTICA Codi 12685101
Ensenyament
Estudis Superiors de Llengua, Literatura i Cultura Catalanes (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
MONTSERRAT CIURANA, ANNA MARIA
Adreça electrònica anna.montserrat@urv.cat
Professors/es
MONTSERRAT CIURANA, ANNA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura, eminentment participativa, revisem els conceptes clau de la disciplina i els apliquem a l’anàlisi i el comentari de casos concrets. A partir de notícies, articles d’opinió, material disponible a la xarxa, etc. reflexionem sobre accions i actituds tant institucionals com de particulars, i referides tant al català com a altres llengües.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Entendre els processos de planificació d'una llengua. 2. Analitzar polítiques lingüístiques diverses. 3. Aplicar estratègies de planificació

Continguts
Tema Subtema
1. Societat, llengua i cultura
2. De la sociolingüística a la política lingüística i la planificació
3. Els objectius de la política lingüística i les tasques de planificació
4. Anàlisi de casos: territoris, organismes i actuacions


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
0 0 0
Resolució de problemes, exercicis
0 0 0
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
0 0 0
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves objectives de preguntes curtes
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Descripció
La professora resoldrà els dubtes que es presentin als estudiants tant en la preparació dels continguts teòrics com en l'elaboració de les pràctiques a fi que tothom pugui treure el màxim rendiment de l'assignatura. L'horari d'atenció personalitzada es facilitarà a l'alumnat a principi de curs. Per a qualsevol consulta, l'adreça de contacte de la professora és amontserratc@uoc.edu.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat en les sessions dedicades a la resolució de problemes i exercicis (avaluació contínua).
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat en les sessions dedicades als supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària (avaluació contínua).
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per les característiques de l'assignatura és fonamental l'assistència a classe i la realització de les pràctiques corresponents, que constitueixen el 60% de la nota. El 40% restant s'obté a partir d'un examen sobre els apartats més teòrics, que farem al novembre.


Fonts d'informació

Bàsica

Bastardas, Albert (1996): Ecologia de les llengües. Barcelona: Proa.

—— (1991): Fer el futur. Sociolingüística, planificació i normalització del català. Barcelona: Empúries.

——; Emili Boix (1994):¿Un estado, una lengua? Barcelona: Octaedro.

Boix, Emili; Xavier Vila (1998): Sociolingüística de la llengua catalana. Barcelona: Ariel.

Branchadell, Albert (1996): La normalitat improbable. Barcelona: Empúries.

–––– (1997): Liberalisme i normalització lingüística. Barcelona: Empúries.

–––– (2001): La hipòtesi de la independència. Barcelona: Empúries.

—— (2005): La moralitat de la política lingüística. Barcelona: Institut d’Estudis Catalans.

—— (2006): L’aventura del català De les “Homilies d’Organyà” al nou Estatut. Barcelona: L’Esfera dels Llibres.

Cotano, Àngela (2000): Les llengües minoritzades d’Europa. València: Tres i Quatre.

DA (2001): És possible viure en català? Barcelona: Angle.

DA (2003): L’ús oral del català. Dades, reflexions i propostes. Benicarló: Onada Edicions.

Domingo, Anna (cur.) (2003): Una radiografia social de la llengua catalana. Valls: Cossetània.

Ferrer i Gironès, Francesc; Josep Cruañas (1990): Els drets lingüístics dels catalanoparlants. Barcelona: Edicions 62.

Junyent, Carme (1992): Vida i mort de les llengües. Barcelona: Empúries.

–––– (1996): Les llengües del món.[3a ed.] Barcelona: Empúries.

Lamuela, Xavier (1987): Català, occità, friülà: llengües subordinades i planificació lingüística. Barcelona: Edicions dels Quaderns Crema.

López Morales, H. (1991): Sociolingüística. Madrid: Gredos.

Marí, Isidor (1992): Un horitzó per a la llengua. Aspectes de la normalització lingüística. Barcelona: Empúries.

Martí Castell, Joan [ed.] (1991): Processos de normalització lingüística: l’extensió d’ús social i la normativització. Barcelona: Columna.

Mollà, Toni (2002): Manual de sociolingüística. Alzira: Bromera.

------ (ed.) (2001): Ideologia i conflicte lingüístic. Alzira: Bromera.

—— (ed.) (1997): Política i planificació lingüística. Alzira: Bromera.

–––– [ed.] (1998): La política lingüística a la societat de la informació. Alzira: Bromera.

Ninyoles, Rafael Lluís (1972): Idioma y poder social. Madrid: Tecnos.

—— (1989): Estructura social i política lingüística. Alzira: Bromera.

Pradilla, Miquel Àngel (ed.) (1998): Ecosistema comunicatiu. Llengua i variació. Benicarló: Alambor.

—— (ed.) (1999): La llengua catalana al tombant del mil·leni. Aproximació sociolingüística. Benicarló: Alambor.

——   (2008) La tribu valenciana. Benicarló: Onada Edicions.

Pueyo, Miquel (1991): Llengües en contacte en la comunitat lingüística catalana. València: Universitat de València.

Solé i camardons, Jordi (2001): El políedre sociolingüístic. Una iniciació a la sociolingüística del conflicte. València: Tres i Quatre.

Turell, Maria Teresa (ed.) (1995): La sociolingüística de la variació. Barcelona: PPU.

Vallerdú, Francesc (1998): Velles i noves qüestions sociolingüístiques. Barcelona: Edicions 62.

Vernet, Jaume (coord.) (2003): Dret lingüístic. Valls: Cossetània.

Viana, Amadeu (1995): Aspectes del pensament sociolingüístic europeu. Barcelona: Barcanova.

Weinreich, Uriel (1953): Llengües en contacte. Alzira: Bromera, 1996.

 

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SOCIOLINGÜÍSTICA CATALANA/12121105
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent