DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) SEMINARI II Codi 12685104
Ensenyament
Estudis Superiors de Llengua, Literatura i Cultura Catalanes (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
Adreça electrònica francesc.massip@urv.cat
Professors/es
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant Metodologies de recerca en la història del teatre

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
La recerca de les arts de l’espectacle s’ha obert a nous camins i noves òptiques d’acord amb el caràcter liminal de la creació escènica, en la confluència de pulsions artístiques procedents d’àmbits molt distints. Una d’aquestes línies d’anàlisi es troba a la frontera de les arts plàstiques i les escèniques, amb una metodologia que va encetar l’anàlisi iconogràfica iniciada per Aby Warburg i el seu Institut, que privilegia la comparació de fonts visuals i fonts literàries (tal com ha dut a terme Erwin Panofsky), col•lacions ampliades a pintura-teatre-festa per Pierre Francastel, i, afegint les arts constructives, per Ludovico Zorzi. Aquesta anàlisi busca d’individualitzar en el document pictòric el rastre de tot el que ens pugui ajudar a visualitzar l’esfera de l’espectacle, advertint que cal distingir, en l’esdeveniment pintat, els dos nivells de representació que apareixen junts: el nivell explícit de la representació figurativa i el nivell implícit de la representació espectacular a la qual les figuracions eventualment fan referència.

Continguts
Tema Subtema
1. Teatre i Història de l’Art: una camí de frontera.


1.1. Una necessitat metodològica.
1.2. Iconografia i espectacle: el repte de la imaginació crítica.
1.3. L’artista plàstic en la frontera escènica.
1.4. Fecunditat del document figuratiu.
1.5. Tipologies del document teatral.
2. El monument figuratiu com a document per a la Història del
Teatre.
2.1. Art i representació.
2.2. Iconografia i escenotècnia.
2.3. Dansa i arts plàstiques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Seminaris
0 15 15
Pràctiques de camp/sortides
0 30 30
Treballs
0 25 25
 
Atenció personalitzada
0 2 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries presentació matèria a desenvolupar preferentment en xarxa
Seminaris Arts i Dona, seminari interdisciplinar programat pel març de 2012
Pràctiques de camp/sortides visita a museus i biblioteques
Treballs realització d'un treball de recerca

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Les indicacions i guies del curs i dels treballs es marcaran al Moodle

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'avaluarà l'assistència als seminaris i sortides de camp programades i la realització del treball final.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

AADD. «Los pintores y el teatro», Cuadernos El Público, 28, 1987 [monogràfic].

AADD. European Theatre Iconography, Roma: Bulzoni (amb CDrom), 2002.

FRANCASTEL, Pierre, Guardare il teatro, Bologna: Il Mulino 1987.

MASSIP, Francesc. «El análisis del teatro a través de la iconografía», Gestos, 19/37, 2004, p. 11-30.

MOLINARI, Cesare. «Sull’iconografia come fonte della storia del teatro», Biblioteca Teatrale, 37/38, (1996 [1991]), p. 19-40.

ZORZI, Ludovico, «Figurazione pittorica e figurazione teatrale» dins Storia dell'Arte Italiana, I: Questioni e metodi, Torino: Einaudi, 1979, p. 421-463.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent