Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP2 |
Plantejar i resoldre qüestions al voltant dels autors i les obres de diferents períodes de la literatura catalana |
|
AP13 |
Valorar críticament els discursos contemporanis sobre dones, cultura i llenguatge |
|
Recerca |
|
AR14 |
Fer recerca amb la metodologia adequada en història cultural i història literària |
|
AR17 |
Expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió oralment i per escrit |
|
AR20 |
Fer recerca historicoliterària i lingüística en fons documentals (arxius públics i privats, hemeroteques, i altres entitats culturals) |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
|
BC8 |
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat |
|
BC9 |
Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre |
|
BC14 |
Planificació i organització |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
|
CC6 |
Desenvolupament de processos d'incorporació al món del treball (compte d'altres i/o emprenedoria) (Orientació professional) |
|
CC7 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania) |
Objectius |
Competències |
|
AP2 AP13 AR14 AR17 AR20
|
BC2 BC4 BC6 BC7 BC8 BC9 BC13 BC14
|
CC3 CC4 CC5 CC6 CC7
|
Tema |
Subtema |
1. Anys 60: la represa i els diversos camins de la narrativa. Les poètiques després de les empremtes del Noucentisme i del Simbolisme: |
1.1. Les diverses obres procedents de l’exili: Del realisme i el psicologisme a l’existencialisme, la recerca en el desconegut i la preocupació social: Xavier Benguerel, Joan Sales, Domènec Guansé, Pere Calders, Mercè Rodoreda
1. 2. Novel·la ideològica i historicocultural: Llorenç Villalonga
1. 3. Existencialisme, motivació social o política i recerca tècnica: Manuel de Pedrolo, Maria Aurèlia Capmany, Víctor Mora, Jordi Sarsanedas, Josep M. Espinàs
1.4.El cànon poètic Castellet-Molas. La poesia realista d’arrel anglosaxona: Gabriel Ferrater, mestre de generacions
|
2. Lluita i consciència de la literatura catalana:
|
2.1. Poesia realista: V. Andrés Estellés, M. Martí i Pol
2.2. La poesia existencial: Joan Vinyoli, Miquel Bauçà, Montserrat Abelló
2.3. Els anys 70 i els narradors: Montserrat Roig, Jordi Coca, M. Antònia Oliver, Robert Saladrigas, Jaume Fuster, Blai Bonet, Baltasar Porcel, Miquel Àngel Riera
2.4. Els anys 70 i els poetes: Narcís Comadira, Marta Pesarrodona, Francesc Parcerisas, Pere Gimferrer, Josep Piera. Els més joves: M. Mercè Marçal, Miquel Desclot, X. Bru de Sala, Ramon Pinyol
2.5. Grups poètics. Antologies
|
3. La narrativa dels anys 80: crisi sociopolítica i reflexió generacional: |
3.1. L’obra literària de Jaume Cabré, Quim Monzó, Jordi Coca, Biel Mesquida, Margarida Aritzeta, entre d’altres autors
3.2. La narrativa de gènere:
3.2.1. Novel·la històrica: Josep Lozano, Ramon Pallicé, Jaume Cabré, Isabel-Clara-Simó, Joan-Francesc Mira, Lluís-Anton Baulenas, Carme Riera
3.2.2. Novel·la negra: Ferran Torrent, Andreu Martín, Jaume Fuster, Isabel-Clara Simó
3.3. Literatura rural i literatura urbana:
3.3.1. L’obra de Jesús Moncada. Jordi-Pere Cerdà, Maria Barbal, Pep Coll
3.3.2. Narradors i postmodernitat: Sergi Pàmies, Màrius Serra, Maria Jaén, Magí Sunyer i d’altres autors
3.4. Narrativa experimental dels anys 90
|
4. L’evolució de la poesia des dels anys 80 fins a l’actualitat |
4.1.La maduresa dels autors dels 70 i poetes tardans o redescoberts: Pere Gimferrer, Feliu Formosa, Narcís Comadira, Francesc Parcerisas, Joan Margarit, Montserrat Abelló
4.2. Poetes projectats als 90: Jaume Subirana, Dolors Miquel, Magí Sunyer, Carles Torner, Enric Casasses, Ponç Pons, Albert Roig, Carles Hac Mor.
4.3. Poetes dels 2000: Manuel Forcano, Sebastià Alzamora, entre d’altres.
|
5. La narrativa dels noranta projectada al segle XXI:
|
5.1. Nous camins expressius. L’encaix amb l’audiovisual.
5.2. Autors com J. M. N. Santaeulàlia, Josep Franco, Julià de Jòdar, Joan-Lluís Lluís, entre d’altres
|
6. La prosa narrativa no imaginativa:
|
6.1. L’assaig i l’articulisme
6.2. La crítica literària
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
12 |
24 |
36 |
Treballs |
|
0 |
20 |
20 |
Sessió Magistral |
|
30 |
60 |
90 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis |
Els alumnes llegeixen i preparen -amb bibliografia suggerida- comentaris crítics sobre tres llibres (contes, poemes i/o una novel·la) i sobre seleccions de textos proposades pel professor. No es tracta de treballs, sinó de reflexions personals i anotacions. Posteriorment, a classe, es treballen conjuntament aquestes anàlisis textuals.
|
Treballs |
L'alumnat durà a terme un estudi monogràfic relacionat amb els temes treballats a classe guiat per la professora. L'objectiu serà obtenir un treball autònom de l'alumnat, dut a terme amb responsabilitat i iniciativa. L'alumnat hurà d'utilitzar materials diversos entre els quals podran constar fonts per a consultar les quals caldrà que domini un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. Per a realitzar el treball l'alumnat haurà d'utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació i, sobretot, caldrà que aprengui a gestionar la informació i el coneixement amb maduresa i habilitat. |
Sessió Magistral |
Explicacions teoricopràctiques de la professora sobre els continguts de l'assignatura obertes al diàleg amb els alumnes. Es tracta de sessions-seminari on, rere els plantejaments teòrics, es treballa sobre models i casos pràctics. Sempre s'enfocaran les explicacions per a sensibilitzar i activar l'alumnat envers el compromís ètic i aconseguir també la seva responsabilitat social com a ciutadà/na i com a professional. Les classes desenvoluparan en col·laboració amb l'alumnat i amb tècniques de seminari –sempre integrats a les explicacions dels continguts– la definició i el desenvolupament del projecte acadèmic i professional que es planteja a la universitat i que permet integrar els alumnes i les alumnes tant en la comunitat intel·lectual universitària com en la societat i en el món professional.
|
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis |
Treballs |
|
Descripció |
Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat en les sessions magistrals (avaluació contínua).
Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat en les sessions dedicades a la pràctica textual (avaluació contínua).
Guiatge en la confecció d'un estudi monogràfic. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat en les sessions dedicades a la pràctica textual (avaluació contínua). |
10% |
Treballs |
Confecció d'un estudi monogràfic. |
85% |
Sessió Magistral |
Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat en les sessions magistrals (avaluació contínua). |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
, , ,
|
BIBLIOGRAFIA (Durant el curs s'anira proporcionant a l'alumnat la bibliografia monogràfica per a cada autor i obra estudiats). La informació bibliogràfica apareix també a l'espai Moodle.
Revistes: Caràcters, Els Marges, Serra d'Or, Catalan Review, Revista de Catalunya, L'Avenç i altres Llibres: J. Molas-J. Massot i Muntaner, dirs., Diccionari de literatura catalana, Barcelona, Edicions 62, 1979. J. Molas (dir.), Història de la literatura catalana, vol. XI, Barcelona, Ariel, 1988. E. Bou, dir., Nou diccionari 62 de la literatura catalana, Barcelona, Edicions 62, 2000. J. Fuster, Literatura catalana contemporània, Barcelona, Curial, 1972. À. Broch, Literatura catalana dels anys setanta, Barcelona, Edicions 62, 1980. À. Broch, Literatura catalana dels anys vuitanta, Barcelona, Edicions 62, 1991. À. Broch, Forma i idea en la literatura contemporània, Barcelona, Edicions 62, 1993. DD.AA., Literatura catalana actual, dossier de Caplletra, núm. 22 (primavera 1997). G-J Graells / O. Pi de Cabanyes, La generació literària dels setanta, Barcelona, Ed. Pòrtic, 1971. D. Oller, Els tres ordres de figuració a la poesia moderna i algunes consideracions sobre la postmoderna, dins La construcció del sentit, Barcelona, Empúries, 1986. J. Orja, Farenheit 212. Una aproximació a la literatura catalana recent, Barcelona, La Magrana, 1989. V. Salvador / A. Piquer (eds.), Vint anys de novel·la catalana al País Valencià, València, Editorial 3i4, 1992 DD. AA., La cultura catalana recent (1960-1988), Barcelona, PAM, 1993 DD.AA., Creació literària al País Valencià. Problemes i propostes, AELC, 2000 Marta Nadal, Vint escriptors catalans, Barcelona, PAM, 1997 Dolors Oller, Deu poetes d'ara, Barcelona, MOLC-Ed. 62, 1996 F. Calafat, Camp de mines. Poesia catalana del País Valencià, 1980-1990, València, Edicions de la Guerra, 1991. DD. AA., 70-80-90, València, 3i4, 1992. Sam Abrams, Tenebra blanca. Antologia del poema en prosa en la literatura catalana contemporània, Barcelona, Proa, 2001 Josep Palomero, Bengales en la fosca. Antologia de la poesia valenciana del segle XX, Alzira, Bromera, 1997 Albert Calls, Rafael Vallbona, Poesia noranta, Barcelona, Oikos-Poesia, 1997 Sam Abrams i Francesco Ardolino, Imparables. Una antologia, Barcelona, Proa 2004 Vicent Simbor, El realisme compromès en la narrativa catalana de postguerra, València-Barcelona, IIFV-PAM, 2005 |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
LITERATURA CATALANA CONTEMPORÀNIA III/12122019 | LITERATURA CATALANA CONTEMPORÀNIA IV/12122229 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|