DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) METODOLOGIA DE L'ENSENYAMENT DE SEGONES LLENGÜES Codi 12695102
Ensenyament
Ensenyament de Llengües Estrangeres (Esp. Llengua Estrangera/Ang.) (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologies Romàniques
Coordinador/a
HRYCKIEWICZ ., OLGA
GIBERT ESCOFET, MARIA ISABEL
OLTRA MASSUET, MARIA ISABEL
Adreça electrònica isabel.gibert@urv.cat
olga.hryckiewicz@urv.cat
Professors/es
GIBERT ESCOFET, MARIA ISABEL
HRYCKIEWICZ ., OLGA
Web
Descripció general i informació rellevant En esta asignatura se estudian y analizan desde un punto de vista teórico y práctico los modelos de adquisición de una segunda lengua que han existido a lo largo de la historia hasta la actualidad. También se analizan las repercusiones que estos modelos tienen en el ámbito del aula y se proponen técnicas necesarias para organizar los procesos de enseñanza en consonancia con las necesidades, intereses y expectativas de los alumnos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Metodologia de l'ensenyament de llengües. Principis teòrics i aplicacions pràctiques per a optimitzar el rendiment de l'aprenentatge d'una segona o tercera llengua
  AC3 Actituds. coneixements i destreses. Ordenació i estructuració del procés d'aprenentatge segons un model comunicatiu, basat en l'acció (comprensió, producció, interacció i mediació orals i escrites) d'acord amb les orientacions del Marc Comú Europeu de Referència per a les llengües, del Consell d'Europa.)
  AC5 Confiança en la classe de llengua estrangera. Capacitat per a portar a terme un tasca educativa eficaç tenint en compte l'especificitat de l'ensenyament de llengües
  AC6 Sensibilitat lingüística i cultural. Capacitat per a fer servir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua
  AC7 Capacitat per dissenyar i desenvolupar tasques d'ensenyament/aprenentatge. Disseny de materials i activitats orientats a un alumnat específic
  AC8 Familiaritat i competència en l'ús de les noves tecnologies en la classe de llengua. Ús de les noves tecnologies com a eines per a enriquir l'aprenentatge de segones llengües i per a promoure l'autoaprenentatge i l'aprenentatge continuat
  AC10 Capacitat de treball en equip. Interacció alumnat-professorat i entre l'equip docent.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC13 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC7 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Saber distinguir las distintas metodologías que se han ido utilizando a lo largo de la historia en la enseñanza de lenguas extranjeras. AC2
AC5
AC6
AC7
AC8
AC10
BC1
BC2
BC6
BC8
BC9
BC13
CC1
CC2
CC3
Reconocer qué metodología puede ser más útil según perfil y tipo de cursos de enseñanza de lenguas extranjeras. AC2
AC3
AC5
AC6
BC2
BC8
BC11
CC2
CC7
Estudiar los diversos modos de la organización del aula de lengua extranjera. AC2
AC5
AC6
AC7
AC8
AC10
BC1
BC2
BC6
BC8
BC9
BC13
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
ALE (ENGLISH)

1. Key terminology:

methodology, method, approach, aims, activity vs. task, drill, eliciting, language skills, metalanguage, PPP, rapport, scanning, skimming, STT vs TTT, syllabus
2. The history of L2 methodology 2.1. The beginnings : Latin as a role model for l2 learning andf teaching

2.2. The grammar method: Ahn y Ollendorff

2.3. The Natural Method
2.3.1. Nicholas Gouin (1776-1834)
2.3.2. Mastery System - Prendergast (1806-1881)
2.3.3. Meisterschaft System -Rosenthal
2.3.4. Reformist methods (Germany)
2.3.5. François Gouin (1831-1896)


2.4. The Grammar - Translation Method
2.5. The Direct Method
2.6. The Audiolingual Method
2.7. The Situational Method
2.8. TPR
2.9. The Natural Approach
2.10. Community Learning
2.11. The Silent Method
2.12. Sugestopedia
2.13. The Communicative Approach
2.14. Task-based learning
2.15. New technologies (CALL)
2.16. CLIL
3. Methodology in action 3.1. Before you start:
3.1.1. Classroom organization
3.1.2. The role of a teacher
3.1.3. Different kinds of teachers
3.1.4. First lessons - hints and strategies
3.1.5. Types of classroom activities
3.1.6. Learner types and needs
3.1.7. Feedback

3.2. Classroom Management
3.3. Planning lessons and courses
3.4. Productive skills: speaking and writing
3.5. Receptive skills: reading and listening
3.6. Teaching phonology
3.7. Errors and correction
3.8. Testing
3.9. The use of L1
3.10. Business English
3.11. Tools, techniques and activities
3.12. Learning teaching
NB: The exact course contents are subject to change and will depend on time limitations and students´ needs.
ELE (ESPAÑOL)
1. Presentación de los términos clave en la metodología de enseñanza de lenguas extranjeras. 1.1. Metodología, método y enfoque.
1.2. Diferencia entre actividad y tarea.
1.3. Tipos de ejercicios.
1.4. Destrezas y competencias.
1.5. Objetivos y contenidos.
1.6. Currículo.
2. Historia de la metodología del español como lengua extranjera. 2.1. Los orígenes: el latín como modelo de la enseñanza-aprendizaje de LE.
2.2. El método tradicional o de gramática-traducción.
2.3. Los métodes naturales: el método directo.
2.4. Los métodos de base estructuralista: el método audiolingual, el método situacional y el método audiovisual.
2.5. Los enfoques humanísticos: el método silencioso, la sugestopedia, el aprendizaje comunitario de la lengua, la respuesta física total, el enfoque léxico, la lengua total, la programación neurolingüística, las inteligencias múltiples.
2.6. La enseñanza comunicativa de la lengua: el modelo nociofuncional, el envoque comunicativo, el enfoque por tareas, proyectos y la simulación global, el enfoque natural, el aprendizaje cooperativo de la lengua, el aprendizaje integrado de contenidos y lenguas extranjeras.
3. Metodología en acción. 3.1. Introducción:
3.1.1. El buen profesor de ELE: las competencias clave del profesorados de segundas lenguas y lenguas extranjeras.
3.1.2. Los estudiantes: pensamiento positivo y motivación.
3.1.3. El uso del aula.
3.1.4. El uso de la lengua en el aula.
3.1.5. Tipos de actividades en el aula.
3.1.6. El control del tiempo.
3.2. Gestión del aula:
3.3. Planificación.
3.4. Corrección de errores.
3.5. La importancia de la evaluación.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
1 2 3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 36 48
Pràctiques a través de TIC
30 60 90
 
Atenció personalitzada
5 2 7
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripción de los contenidos, metodología y evaluación de la asignatura.
Sessió Magistral Explicación de los contenidos del curso. Las explicaciones irán acompañadas de presentaciones en Power Point, pdf y artículos. Los alumnos deberán leer la bibliografía (artículos y capítulos de libros) indicados por la profesora para poder hacer los trabajos a través de los TIC correctamente.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària El alumno deberá participar activamente en el aula TIC, resolviendo problemas y contribuyendo a debates.
Pràctiques a través de TIC La evaluación se realizará a través de prácticas a través de TIC.
Atenció personalitzada Atención personalizada a través de Moodle, Skype y sesiones presenciales.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC
Descripció
Los alumnos deberán estar continuamente en contacto con la profesora, a la hora de realizar las prácticas en el aula, así como las actividades a través de las TIC.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Discusión de actividades prácticas en el aula. 10%
Pràctiques a través de TIC Resolución de actividades prácticas y discusión de temas relacionados con la asignatura a través de TIC. 30%
Altres

Tarea final

60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ALE (ENGLISH)

Course Materials:

The students will be able to find all the required readings and course information in Moodle.

Below please find a more extended bibliography regarding the subject matter of the course:

Brown, H.D., Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy.

London: Pearson Longman, 2005

Brumfit, C., Communicative methodology in language teaching: the roles of fluency and

accuracy. Cambridge [etc.]: Cambridge University Press, 1984

Celce-Murcia, M., Discourse and context in language teaching: a guide for language teachers.

Cambridge: Cambridge University Press, cop. 2000

Dale, E., Audiovisual methods in teaching. New York [etc.] : Holt, Rinehart and Winston, 1969

Dudeney, G., Ur, P., The Internet and Language Classroom: A practical Guide for Teachers.

Cambridge: CUP, 2007

Gebhard, J.G., Teaching English as a Foreign or Second Language: A Teacher Selfdevelopment and Methodology Guide. Michigan: The University of Michigan Press, 2006

Gower, R., Teaching practice handbook. Oxford: Macmillan Education, 2005

Grabe, W., Reading in a second language moving from theory to practice. New York:

Cambridge University Press, cop.2009

Kenworthy, J., Teaching English pronunciation. London [etc.] : Longman, 1987

Lazar, G., Literature and language teaching: a guide for teachers and trainers. Cambridge:

Cambridge University Press, 1993

Lewis, M., The Lexical approach: the state of ELT and a way forward. Hove: Language

Teaching Publications, cop. 1993McKay, H., Teaching adult second language learners. Cambridge: Cambridge University Press,

1999

Mehisto, P., Uncovering CLIL: Content and Language Integrated Learning in bilingual and

multilingual education. Oxford: Macmillan Education, cop. 2008

Moon, J., Children learning English. Oxford: Macmillan Heinemann English Language

Teaching, 2000

Nunan, D., Designing tasks for the communicative classroom. Cambridge [etc.]: Cambridge

University Press, 1989

Nunan, D., Language teaching methodology: a textbook for teachers. New York [etc.] :

Prentice Hall, 1991

Richards, J. C., Approaches and methods in language teaching. Cambridge: University Press,

2001

Richards, J.C., Renandya W. A., Methodology in language teaching: an anthology of current

practice. New York [etc.]: Cambridge University Press, 2002

Sanad, H., The Basics of Methodology: A Helping Guide For Pre-Service And In-Service

Teachers Majoring In English As A Foreign Or Second Language. Saarbrücken: VDM

Verlag Dr. Müller, 2011

Scrivener, J., Learning teaching: a guidebook for English language teachers. Oxford:

Macmillan, 2005

Thornbury, S., Uncovering grammar. Oxford: Macmillan Heinemann English Language

Teaching, 2001

Thornbury, S., How to Teach Speaking. Essex: Pearson Education: 2005

Ur, P., A Course in English Language Teaching. Cambridge: CUP, 1999

Warschauer, M., E-Mail for English teaching: bringing the internet and computer learning

networks into the language classroom. Alexandria: TESOL, cop. 1995

Wilson, J. J., How to teach listening. Essex : Pearson Education, 2008

Vandergrift, L., Teaching and learning second language listening: metacognition in action. New

York : Routledge, 2012

Alexandria, V., New ways in teaching writing. Teachers of English to Speakers of Other

Languages, cop. 1995

JOURNALS:

Video in second language teaching: using, selecting, and producing video for the classroom

[S.l.] : Teachers of English to Speakers of Other Languages, [1991]E-learning for teachers and trainers : innovative practices, skills and competences.

Luxembourg: Off. for Off. Publ. of the EC, 2004

New ways of using drama and literature in language teaching. Alexandria: TESOL, cop. 1996

ONLINBE SOURCE: Teaching modern languages to young learners [Recurs electrònic] :

teachers, curricula and materials / edited by Marianne Nikolov ... [et al.] Strasbourg : Council of

Europe Publishing, 2008 http://lib.myilibrary.com/Open.aspx?id=138606

ELE (ESPAÑOL)

ELE (ESPAÑOL)

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ANÀLISI DE MATERIALS PER A L'ENSENYAMENT D'E/LE/125232212
NOVES TECNOLOGIES A LA CLASSE DE LLENGÜES ESTRANGERES/125232216
ACTIVITATS PER L'ENSENYAMENT DE LLENGÜES ESTRANGERES ALS INFANTS/125232217
MATERIALS I TÈCNIQUES DE L´ENSENYANÇA D´A/LE/125232240
EL MARC COMÚ EUROPEU DE REFERÈNCIA PER A LES LLENGÜES/12695104
ADQUISICIÓ DE SEGONES LLENGÜES/12695101


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent