DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) EL MARC COMÚ EUROPEU DE REFERÈNCIA PER A LES LLENGÜES Codi 12695104
Ensenyament
Ensenyament de Llengües Estrangeres (Esp. Llengua Estrangera/Ang.) (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologies Romàniques
Coordinador/a
MORENO VILLANUEVA, JOSE ANTONIO
Adreça electrònica joseantonio.moreno@urv.cat
Professors/es
MORENO VILLANUEVA, JOSE ANTONIO
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant La asignatura pretende servir de acercamiento al Marco común europeo de referencia: aprendizaje, enseñanza, evaluación (MCER), documento del Consejo de Europa que define las líneas generales de la enseñanza y el aprendizaje de lenguas en el contexto europeo. Así mismo, se ocupa de dos documentos estrechamente vinculados con el MCER: el Portfolio europeo de las lenguas (PEL), instrumento fundamental para evaluar nuestra competencia lingüística en relación con otros idiomas, y el Plan curricular del Instituto Cervantes (PCIC), que constituye el desarrollo, en términos de enseñanza y aprendizaje, para el caso del español, de los niveles comunes de referencia explicitados por el MCER.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Metodologia de l'ensenyament de llengües. Principis teòrics i aplicacions pràctiques per a optimitzar el rendiment de l'aprenentatge d'una segona o tercera llengua
  AC3 Actituds. coneixements i destreses. Ordenació i estructuració del procés d'aprenentatge segons un model comunicatiu, basat en l'acció (comprensió, producció, interacció i mediació orals i escrites) d'acord amb les orientacions del Marc Comú Europeu de Referència per a les llengües, del Consell d'Europa.)
  AC4 Fonaments lingüístics. Principis bàsics de les diferents àrees de la lingüística teòrica i aplicada, amb especial incidència en la importància de la pragmàtica en l'ensenyament/aprenentatge de llengües
  AC6 Sensibilitat lingüística i cultural. Capacitat per a fer servir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua
  AC9 Ús instrumental de la llengua. Fluidesa i precisió en l'ús instrumental de la llengua segons l'itinerari
  AC10 Capacitat de treball en equip. Interacció alumnat-professorat i entre l'equip docent.
  Recerca
  AR4 Capacitat organitzativa i comunicadora
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com a no expertes
  BC14 Planificació i organització
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Familiaritzar-se amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües (MCER) i el Portafoli europeu de les llengües (PEL), en tant que documents de treball imprescindibles en l'exercici de l'ensenyament de llengües. AC2
AC3
AC4
AC6
AC9
AC10
AR4
BC2
BC4
BC5
BC6
BC8
BC11
BC12
BC14
BC15
CC2
CC4
CC5
Familiaritzar-se amb el Plan curricular de l'Instituto Cervantes (PIC), que constitueix el desenvolupament, per al cas de l'espanyol, dels nivells comuns de referència explicitats al MCER. AC2
AC3
AC4
AC6
AC9
AC10
AR4
BC2
BC4
BC5
BC6
BC8
BC11
BC12
BC14
BC15
CC2
CC4
CC5
Reflexionar sobre els fonaments metodològics del MCER, el PEL i el PCIC. AC2
AC3
AC4
AC6
AC9
AC10
AR4
BC2
BC4
BC5
BC6
BC8
BC11
BC12
BC14
BC15
CC2
CC4
CC5
Analitzar les aplicacions del MCER, el PEL i el PCIC en l'aprenentatge, l'ensenyament i l'avaluació de llengües, amb especial referència a l'espanyol. AC2
AC3
AC4
AC6
AC9
AC10
AR4
BC2
BC4
BC5
BC6
BC8
BC11
BC12
BC14
BC15
CC2
CC4
CC5

Continguts
Tema Subtema
1. El context europeu 1.1. La política lingüística del Consell d'Europa
1.2. Precedents: el Nivell Umbral
2. El Marc comú europeu de referència (MCER) 2.1. Estructura. Dimensions i escales de domini
2.2. Enfocament metodològic. Un enfocament orientat a l'acció
2.3. Avaluació a partir del MCER
3. Documents relacionats amb el MCER 3.1. El Portfoli Europeu de les Llengües (PEL)
3.2. El Portfoli Europeu per als futurs professors d'idiomes (PEFPI)
3.3. Altres documents d'interès
4. El Plan curricular del Instituto Cervantes (PCIC): niveles de referencia para el español 4.1. Estructura i característiques
4.2. Components i inventaris

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
8 8 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
Treballs
0 10 10
Estudis previs
0 10 10
Pràctiques a través de TIC
8 7 15
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i del sistema d'avaluació
Sessió Magistral Explicació dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Activitats pràctiques d'aplicació de la matèria explicada a les sessions magistrals
Treballs Redacció d'un treball de síntesi
Estudis previs Documentació prèvia a les sessiones magistrals
Pràctiques a través de TIC Realització d'activitats pràctiques autònomes lliurades a través de la plataforma virtual Moodle
Atenció personalitzada Resolució de dubtes i comentari individualitzat de pràctiques i treballs

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
- Tutoria virtual - Resolució de dubtes a l'aula i al despatx

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques presencials. 20%
Treballs Precisió en la síntesi de l'assignatura i profunditat en la reflexió sobre el aprenentatge. 30%
Pràctiques a través de TIC Correcta aplicació dels conceptes explicats a les classes magistrals. 30%
Altres

Assistència i participació

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Consejería de Educación de la Embajada de España en Bruselas (2002): MCER y PEL, Mosaico, núm. 9, diciembre. 

GARCÍA SANTA-CECILIA, Álvaro (2003): «Bases comunes para una Europa plurilingüe: MCER para las lenguas». http://cvc.cervantes.es/lengua/anuario/anuario_02/garcia/

LLORIÁN, Susana (2007): Entender y utilizar el MCER desde el punto de vista del profesor de lenguas. Madrid: Santillana – Universidad de Salamanca. 

SÁNCHEZ LOBATO, Jesús (dir.) (2005): Carabela, 57, Marco común europeo de referencia para las lenguas: enseñanza, aprendizaje y evaluación (I), Madrid: SGEL.

SÁNCHEZ LOBATO, Jesús (dir.) (2006): Carabela, 58, Marco común europeo de referencia para las lenguas: enseñanza, aprendizaje y evaluación (II), Madrid: SGEL.

Complementària

FERNÁNDEZ, Sonsoles (2003): Propuesta curricular y Marco común europeo de referencia: desarrollo por tareas, Madrid: Edinumen.

GONZÁLEZ PORTO, Javier (2005): «Una visión del MCER a través de mapas conceptuales», Glosas didácticas, núm. 14.

PUIG, Fuensanta (ed.) (2008): Evaluación. Monográfico de MarcoELE.

ROBLES ÁVILA, Sara (2006): La enseñanza de ELE a la luz del MCER. Málaga: Universidad de Málaga.

ROZA GONZÁLEZ, M. Belén (2005): «El MCER y su implicación en el ámbito escolar», Quaderns Digitals.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent