DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) QÜESTIONS DE GRAMÀTICA ESPANYOLA EN L'ENSENYAMENT D'E/LE Codi 12695105
Ensenyament
Ensenyament de Llengües Estrangeres (Esp. Llengua Estrangera/Ang.) (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Adreça electrònica maria.bargallo@urv.cat
Professors/es
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aproximación a la metodología de la enseñanza y la práctica de la gramática en clase de E/LE

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Metodologia de l'ensenyament de llengües. Principis teòrics i aplicacions pràctiques per a optimitzar el rendiment de l'aprenentatge d'una segona o tercera llengua
  AC3 Actituds. coneixements i destreses. Ordenació i estructuració del procés d'aprenentatge segons un model comunicatiu, basat en l'acció (comprensió, producció, interacció i mediació orals i escrites) d'acord amb les orientacions del Marc Comú Europeu de Referència per a les llengües, del Consell d'Europa.)
  AC4 Fonaments lingüístics. Principis bàsics de les diferents àrees de la lingüística teòrica i aplicada, amb especial incidència en la importància de la pragmàtica en l'ensenyament/aprenentatge de llengües
  AC6 Sensibilitat lingüística i cultural. Capacitat per a fer servir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua
  AC7 Capacitat per dissenyar i desenvolupar tasques d'ensenyament/aprenentatge. Disseny de materials i activitats orientats a un alumnat específic
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reflexionar sobre el concepto de gramática y sobre lo que significa enseñar gramática. AC2
AC3
AC4
BC6
Analizar las implicaciones metodológicas de la práctica de la gramática en el aula de E/LE AC2
AC3
AC4
BC2
BC3
BC6
BC11
Dotar al alumno de herramientas que le permitan tener en cuenta las distintas posibilidades del trabajo gramatical en el aula. AC2
AC3
AC4
AC6
AC7
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC2
CC4
CC5

Continguts
Tema Subtema
1. El concepto de gramática 1.1. Qué entendemos por gramática
1.2. Qué gramática enseñar en clase de E/LE
1.3. Gramática y comunicación
2. La enseñanza de la gramática (I) 2.1. Qué entendemos por enseñar gramática
2.2. La enseñanza de la gramática: principios metodológicos
2.3. La enseñanza de la gramática mediante tareas
3. La enseñanza de la gramática (II): TALLERES 3.1. La práctica de la gramática en clase (Talleres de aplicación de metodología)
3.1.1. Taller sobre metodologías y análisis de materiales
3.1.2. Taller sobre tipos de actividades para trabajar la gramática
3.1.3. Taller sobre actividades lúdicas para trabajar la gramática
3.1.4. Taller sobre práctica docente

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Metodologies integrades
25 0 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 30 60
Treballs
0 60 60
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripción del contenido de la asignatura y de los objetivos que debe alcanzar el alumnado al término de las clases.
Metodologies integrades Trabajo con TIC a través de Moodle de los contenidos expuestos en el apartado de Contenidos y trabajo en clase a través de talleres de esos mismos contenidos.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Planteamiento y resolución de distintas actividades relacionadas con los temas expuestos en clase.
Treballs Realización por parte del alumno de un trabajo tutorizado relacionado con alguno de los puntos del programa.
Atenció personalitzada Tutorización a partir de reuniones presenciales y de tutorías mediante Moodle con la profesora del trabajo que desarrollará el alumno.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Descripció
Tutorización del estudiante a lo largo de la asignatura, encaminada a la presentación del trabajo final.

Avaluació
  Descripció Pes
Metodologies integrades Se tendrá en cuenta la asistencia del alumno como mínimo al 80% de las clases. 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Se evaluará la participación activa del alumnado en las sesiones prácticas de clase. 20%
Treballs Se evaluará la adecuación, originalidad y validez de los trabajos presentados. 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Los alumnos que no hayan podido asistir a las clases por causa justificada y que no presenten los trabajos, tendrán la oportunidad de aprobar la asignatura mediante la superación de un examen final y la presentación de un trabajo monográfico.


Fonts d'informació

Bàsica ALONSO, R. et alii , Gramática básica del estudiante de español, Barcelona: Difusión, 2005
CASTAÑEDA, A. et alii, Enseñanza de gramática avanzada de ELE, Madrid: SGEL, 2014
LLOPIS-GARCÍA, R. et alii, Qué gramática enseñar, qué gramática aprender, Madrid: Edinumen, 2012
MATTE BON, F., Gramática comunicativa del español, Madrid: Difusión, 1992

BARRERA VIDA. A. (2002). "¿Gramática y/o comunicación?"  [http://www.quadernsdigitals.net/articles/quadernsdigitals/quaderns25/barrera.htm]

BORG, S. (1999b). “The use of grammatical terminology in the second language classroom¨, Applied 

 Linguistics, 20, 95-126.

CADIERNO, T. (1995). “Formal instruction from a processing perspective: An investigation into the Spanish

 past tense”. Modern Language Journal, 79, 179-193. 

DeKEYSER, R. (1998). “Beyond focus on form: Cognitive perspectives on learning and practicing second

language grammar” in:  DOUGHTY, C. y J.WILLIANS (1998c). Focus on form in classroom second language

acquisition, 42-63. Cambridge University Press, Cambridge.

DOUGHTY, C. y J.WILLIANS (1998c). Focus on form in classroom second language acquisition. Cambridge

University Press, Cambridge.

GÓMEZ ASENCIO, J. y SÁNCHEZ LOBATO, J. (dir.), (2001). Forma 1. Gramática y comunicación, Madrid, SGEL.

GÓMEZ DEL ESTAL VILLARINO, M. El aprendizaje y la enseñanza de la gramática en el aula de ELE. http://cvc.cervantes.es/ENSENANZA/biblioteca_ele/antologia_didactica/gramatica/default.htm 

GARCÍA GARCÍA, S. (2001), "El papel y el lugar de la gramática en la enseñanza de E/LE" en GÓMEZ ASENCIO, J. y SÁNCHEZ LOBATO, J. (dir.), Forma 1. Gramática y comunicación, madrid, SGEL, pp. 9-21.

MORENO, C. et alii. (2001), Actividades lúdicas para la clase de español, Madrid, SGEL.

ORTEGA OLIVARES, J. (1999), "La instrucción gramatical en el enfoque comunicativo" en Actas del  IX Congreso Internacional de ASELE, Santiago de Compostela: Universidad, pp. 133-140.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LA PRAGMÀTICA COMUNICATIVA A LA CLASSE DE LLENGUA ESTRANGERA/12695106


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent