DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) FONAMENTS DE COMUNICACIÓ POLÍTICA, INSTITUCIONAL I CORPORATIVA Codi 12725205
Ensenyament
Comunic. Política, Instit. i Corpor. en Entorns de Crisi i de Risc (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
HUERTAS ROIG, MARIA ASUNCION
LOZANO MONTERRUBIO, NATALIA
Adreça electrònica sunsi.huertas@urv.cat
natalia.lozano@urv.cat
Professors/es
HUERTAS ROIG, MARIA ASUNCION
LOZANO MONTERRUBIO, NATALIA
Web http://www.urv.cat/comunicacio
Descripció general i informació rellevant És una assignatura que pretén donar els coneixements de base de la publicitat i les relacions públiques per a aquells alumnes del màster que no tinguin formació prèvia en aquestes disciplines

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Conèixer els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com de recerca
  Professionalitzador
  AP1 Crear i desenvolupar missatges de caràcter persuasiu que siguin eficaços, correctes i atractius per als diferents tipus d'empreses, institucions, organitzacions o partits polítics, així com dominar els conceptes i les tècniques de planificació estratègica de comunicació en entorns canviants
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la comunicació política, institucional i corporativa
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
  BC8 Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d’adaptació a les noves situacions
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els conceptes bàsics de la publicitat i les relacions públiques. AC1
AP1
BC3
BC5
BC8
CC4
Apendre les principals tècniques de la publicitat i les relacions públiques AP1
BC2
BC3
BC5

Continguts
Tema Subtema
Publicitat: Tema 1: Introducció a la publicitat com a procés de comunicació. Conceptes bàsics. Tema 2: Models teòrics de la publicitat. Tema 3: Història de la publicitat. Tema 4: L'anunciant. Tema 5: Les empreses publicitàries. Tema 6: Relació agència-anunciant. Tema 7: L'estratègia publicitària. Tema 8: El missatge publicitari i la campanya. Tema 9: La creativitat publicitària. Tema 10: Els mitjans publicitaris: la planificació. Tema 11: Els nous mitjans interactius. Tema 12: Legislació publicitària. Tema 13: El consumidor. Tema 14: La investigació publicitària. Tema 15: La crisi de la publicitat.
Relacions públiques: Tema 16: Introducció a les relacions públiques (rrpp). Conceptes bàsics. Tema 17: Models teòrics. Tema 18: Història de les rrpp. Tema 19: La investigació en rrpp. Tema 20: Planificació i gestió de campanyes. Tema 21: La comunicació interna. Tema 22: Les rrpp financeres. Tema 23: La comunicació de crisi i de risc. Tema 24: La relació amb els mitjans de comunicació. Tema 25: Els nous usos comunicatius d'Internet. Tema 26: L'organització d'esdeveniments: les fires comercials. Tema 27: Organització de congressos i altres tipus d'actes. Tema 28: Patrocini, mecenatge i programes de sponsorització. Tema 29: La marca i la identitat visual corporativa. Tema 30: Rrpp, política i govern.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
8 10 18
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 32 38
 
Atenció personalitzada
8 8 16
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà l'assignatura, els seus objectius, així com els conceptes i continguts bàsics que es donaran.
Sessió Magistral Es tractarà de classes teòriques en les quals s'explicaran els conceptes bàsics de la publicitat i les relacions públiques.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L'assignatura serà també pràctica, per tant, es faran lectures, es plantejaran casos a resoldre i es realitzaran exercicis. Aquests seran avaluats per la professora.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
L'atenció personalitzada es farà en les sessions introductòries per saber el grau de coneixements en comunicació, publicitat i relacions públiques que posseeix cada alumne segons la seva formació i activitat professional realitzada fins al moment. Igualment, la professora oferirà atenció personalitzada a cada alumne que ho necessiti per a la realització dels exercicis i les pràctiques que es faran o plantejaran a la classe.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L'avaluació de l'assignatura consistirà en la mitjana de les notes de totes les pràctiques i exercicis que es realitzin. La mitjana de tots els exercicis pràctics
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Grunig, J. & Hunt, T., Dirección de relaciones públicas, 2003, Gestión 2000

Tellis, G.J., Estrategias de publicidad y promoción, 2001, Addison Wesley

Ortega, Enrique, La comunicación publicitaria, 2004, Pirámide

Fernández Cavia, J. y Huertas, A., Redacción en relaciones públicas, 2009, Pearson/Prentice Hall

Victoria, J.S., Reestructuras del sistema publicitario, 2005, Ariel Comunicación

Wilcox, D., Cameron, G. & Xifra, J., Relaciones públicas. Estrategias y tácticas, 2006, Pearson/Prentice Hall

Tellis, G.J. & Ambler, T., The Sage Handbook of Advertising, 2007, Sage Publications

Complementària

Publicitat:

Pérez Ruiz, M.A. (1996). Fundamentos de las estructuras de la publicidad. Editorial Síntesis, Madrid.

Rodríguez del Bosque, I.; Suárez, A. y García de los Salmones, M.M. (2008). Dirección publicitaria. Editorial UOC, Barcelona.

Pérez-Latre, F. J. (2000). Planificación y gestión de medios publicitarios. Ariel Comunicación, Barcelona.

Sánchez Guzmán, J.R. (1993). Teoría de la publicidad. Tecnos, Madrid.

Hernández Martínez, C. (2004). Manual de creatividad publicitaria. Síntesis, Madrid.

Méndiz, A. (2007). Nuevas formas publicitarias. Univ. de Málaga, Málaga.

Ries, A. & Ries, L. (2003). La caída de la publicidad y el auge de las relaciones públicas. Urano, Barcelona.

Klein, N. (2001). NoLogo. El poder de las marcas. Paidós, Barcelona.

Relacions Públiques:

Agee, W.K.; Ault, P.H.; Cameron, G.T. i Wilcox, D.L. (2001):Relaciones Públicas. Estrategias y tácticas. Addison Wesley, Madrid.

Arceo, J.L. (1999): Tratado de Publicidad y Relaciones Públicas. ICIE, Madrid.

Center, A. H. & Jackson, P. (2003). Public Relations Practices. Managerial Case Studies and Problems. Prentice Hall, New Jersey.

Harrison, S. (2002): Relaciones Públicas: una introducción. Thomson, Australia.

L’Etang, J. & Pieczka, M. (2006). Public Relations. Critical Debates and Contemporary Practice. Laurence Erlbaum Associates, Mahwah, New Jersey.

Tench, R. & Yeomans, L. (2006). Exploring Public Relations. Prentice Hall, Harlow.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent