Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Coneix amb solvència les principals característiques, conceptes i àmbits de la activitat musical i la seva dimensió interdisciplinària |
|
AC9 |
Té capacitat per utilitzar mètodes actualitzats d'altres disciplines humanístiques i socials, com ara, la filosofia, la sociologia, l'antropologia, la història, l'escenografia o el disseny artístic com a eines auxiliars |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Objectius |
Competències |
Obrir camins i assolir les bases necessàries de coneixement per iniciar-se en les pròpies línies d'investigació que pot generar la música des d'una perspectiva pluridisciplinària |
AC1 AC9
|
BC3 BC5
|
CC3 CC6
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. Música i tragèdia: el gènere a Grècia i la recepció contemporània
|
Origen i desenvolupament a Grècia com a gènere dramàtic: text, escenografia, dansa i música.
La tragèdia en el món contemporani: gènere idoni per expressar les crisis de la modernitat, des de les avantguardes fins als nostres dies,
Òpera i Tragèdia: vectors entre literatura, música i arts escèniques.
|
TEMA 2. Hildegarg von Bingen i el seu temps
|
Història de les dones a l'Edat Mitjana.
Hildegard von Bingen: música, visions i pensament
|
TEMA 3. Música i reminiscència: l’adveniment dels gèneres amb contingut dramàtic. |
Recitatiu: la paraula que genera imatge i dramatúrgia.
Dona, música i barroc: pecadores i penedides
Del Combattimento a Jephte: Claudio Monteverdi i Giacomo Carissimi, música i dramaticitat a porta tancada.
|
TEMA 4. La banda sonora : apunts sobre cinema i música.
|
Elements sonors i silencis per reforçar el relat visual
Grans musicals a la gran pantalla
Cinema espanyol i música: la canço com a seqüència i com a fil conductor emocional. |
TEMA 5. De New Orleans a Liverpool : viatges d’anada i tornada. Paraula i música en el context anglosaxó del segle XX.
|
Robert Johnson i Delta Blues
Interpretació del seu significat i 'llegenda'
Assimilació dels Blues a l'Anglaterra dels 60, i la re-exportació als EEUU. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
8 |
12 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
60 |
80 |
Fòrums de discussió |
|
6 |
12 |
18 |
|
Atenció personalitzada |
|
8 |
8 |
16 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Marc teòric amb pluja d'idees i propostes d'intervenció a l'aula |
Sessió Magistral |
Sessió magistral amb comentaris sobre audició i audiovisuals enregistrats |
Fòrums de discussió |
Fòrums virtuals interdisciplinars lligats a les pràctiques externes i a una observació de camp basada en el consum continuat de música i espectacle |
Atenció personalitzada |
|
|
Descripció |
Atenció personalitzada, prèvia cita per correu electrònic i seguiment individualitzat de treballs relacionats amb l'assignatura o possibles línies d'investigació properes a la matèria.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Activitats Introductòries |
Es valorarà en un 50% l'assistència i en un 50% la solució dels exercicis plantejats durant les esmentades activitats introductòries, inclosa l'atenció individualitzada.
|
10% |
Altres |
Assistència a les classes magistrals (40%) Participació en els fòrums virtuals(20%) Treball sumatiu(40%) |
90% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
BEAUSSANT, Philippe , Passages De la Renaissance au Baroque, Fayard, Paris 2007
JJ. GREGORY, A Companion to Greek Tragedy (Blackwell Companions to the ancient World), Oxford, 2005
OROZCO, Emilio , Mística, plástica y barroco, Editorial Kupsa, Madrid 1977
SCHAMA, Simon , Los ojos de Rembrandt, Ed. Areté-Plaza &Janés, Barcelona, 2002
SUREDA, Joan/ LIAÑO,Emma, El despertar de Europa. La pintura románica, primer lenguaje común europeo, Ediciones encuentro, 2000
TAMARIT SUMALLA, Rosa, Maria Magdalena, “ecce mulier”. Música plor i èxtasi en l’adveniment del Barroc, Arola editors, col.lecció Atenea, Tarragona, 2008
VALVERDE, José Maria, El Barroco. Una visión de conjunto, Editorial Montesinos, Barcelona, 1980
Mito y tragedia en la Grecia antigua Vols.I-II, P.VERNANT, P. VIDAL-Naquet, Paidós, Barcelona, 2002
WÖLFFLIN Heinrich, Conceptos Fundamentales de la Historia del Arte, Editorial Optima, Barcelona, 2002
ZUFFI Stefano , Arte y erotismo, Ed. Electa, Milano, 2001
Johnson, Robert, The Complete recordings, Sony BMG Music, UK, 2008
Komara, Edward M.,, The road to Robert Johnson : the genesis and evolution of blues in the Delta from the late 1800s through 1938 , Hal Leonard, Milwaukee, WI 2007
Wald, Elijah, Escaping the delta : Robert Johnson and the invention of the blues, Amistad, New York. 2004
|
|
Complementària |
ASENSIO, Juan Carlos , El canto gregoriano. Historia, liturgia, formas..., Alianza Música, Madrid, 2003
BIANCONI, Lorenzo , La drammaturgia musicale, Società editrice Il Mulino, Bologna, 1986
BIANCONI, Lorenzo , El siglo XVII, Societat Italiana de Musicologia. Ed Turner, Madrid, 1986
FUBINI Enrico , La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX, Alianza Música, Madrid, 1988
GARBINI, Luigi , Breve storia della musica sacra , Ed. Il Saggiatore, Milano, 2005
GROUT, Donald J./ PALISCA, Claude , Historia de la música occidental, 1, Alianza Música, Madrid, 1993
Music&Spectacle in Baroque Rome. Barberini Patronage under Urban VIII , HAMMOND, Frederick , Yale Univerity Press, , New Haven and London 1994
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|