DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) MÚSICA I PLURIDISCIPLINARIETAT Codi 12745101
Ensenyament
Música com a Art Interdisciplinària (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Adreça electrònica josecarlos.suarez@urv.cat
jesus.carruesco@urv.cat
coral.cuadrada@urv.cat
mariarosa.tamarit@urv.cat
john.style@urv.cat
Professors/es
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
CUADRADA MAJÓ, MARIA DEL CORAL
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
STYLE ., JOHN GLENMORE
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura proposa un recorregut diacrònic intermitent, des de la visió de la música com una art interdisciplinària. Mirarem d’endinsar-nos especialment en els gèneres amb contingut dramàtic i en els diferents transvasaments entre música, paraula i imatge que propicien la comunicació i la intensitat del missatge de l’obra d’art; finalment, es tractarà també d’analitzar i comprendre com des de la representació, la visualització o l’audició podem anar a parar a temàtiques de societat, context cultural i, fins i tot, gènere.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Coneix amb solvència les principals característiques, conceptes i àmbits de la activitat musical i la seva dimensió interdisciplinària
  AC9 Té capacitat per utilitzar mètodes actualitzats d'altres disciplines humanístiques i socials, com ara, la filosofia, la sociologia, l'antropologia, la història, l'escenografia o el disseny artístic com a eines auxiliars
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Obrir camins i assolir les bases necessàries de coneixement per iniciar-se en les pròpies línies d'investigació que pot generar la música des d'una perspectiva pluridisciplinària AC1
AC9
BC3
BC5
CC3
CC6

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Música i tragèdia: el gènere a Grècia i la recepció contemporània


Origen i desenvolupament a Grècia com a gènere dramàtic: text, escenografia, dansa i música.
La tragèdia en el món contemporani: gènere idoni per expressar les crisis de la modernitat, des de les avantguardes fins als nostres dies,
Òpera i Tragèdia: vectors entre literatura, música i arts escèniques.
TEMA 2. Hildegarg von Bingen i el seu temps
Història de les dones a l'Edat Mitjana.
Hildegard von Bingen: música, visions i pensament
TEMA 3. Música i reminiscència: l’adveniment dels gèneres amb contingut dramàtic.
Recitatiu: la paraula que genera imatge i dramatúrgia.

Dona, música i barroc: pecadores i penedides

Del Combattimento a Jephte: Claudio Monteverdi i Giacomo Carissimi, música i dramaticitat a porta tancada.
TEMA 4. La banda sonora : apunts sobre cinema i música.

Elements sonors i silencis per reforçar el relat visual
Grans musicals a la gran pantalla
Cinema espanyol i música: la canço com a seqüència i com a fil conductor emocional.
TEMA 5. De New Orleans a Liverpool : viatges d’anada i tornada. Paraula i música en el context anglosaxó del segle XX.

Robert Johnson i Delta Blues
Interpretació del seu significat i 'llegenda'
Assimilació dels Blues a l'Anglaterra dels 60, i la re-exportació als EEUU.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 8 12
 
Sessió Magistral
20 60 80
Fòrums de discussió
6 12 18
 
Atenció personalitzada
8 8 16
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Marc teòric amb pluja d'idees i propostes d'intervenció a l'aula
Sessió Magistral Sessió magistral amb comentaris sobre audició i audiovisuals enregistrats
Fòrums de discussió Fòrums virtuals interdisciplinars lligats a les pràctiques externes i a una observació de camp basada en el consum continuat de música i espectacle
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada, prèvia cita per correu electrònic i seguiment individualitzat de treballs relacionats amb l'assignatura o possibles línies d'investigació properes a la matèria.

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries Es valorarà en un 50% l'assistència i en un 50% la solució dels exercicis plantejats durant les esmentades activitats introductòries, inclosa l'atenció individualitzada.
10%
Altres

Assistència a les classes magistrals (40%) Participació en els fòrums virtuals(20%) Treball sumatiu(40%)

90%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica BEAUSSANT, Philippe , Passages De la Renaissance au Baroque, Fayard, Paris 2007
JJ. GREGORY, A Companion to Greek Tragedy (Blackwell Companions to the ancient World), Oxford, 2005
OROZCO, Emilio , Mística, plástica y barroco, Editorial Kupsa, Madrid 1977
SCHAMA, Simon , Los ojos de Rembrandt, Ed. Areté-Plaza &Janés, Barcelona, 2002
SUREDA, Joan/ LIAÑO,Emma, El despertar de Europa. La pintura románica, primer lenguaje común europeo, Ediciones encuentro, 2000
TAMARIT SUMALLA, Rosa, Maria Magdalena, “ecce mulier”. Música plor i èxtasi en l’adveniment del Barroc, Arola editors, col.lecció Atenea, Tarragona, 2008
VALVERDE, José Maria, El Barroco. Una visión de conjunto, Editorial Montesinos, Barcelona, 1980
Mito y tragedia en la Grecia antigua Vols.I-II, P.VERNANT, P. VIDAL-Naquet, Paidós, Barcelona, 2002
WÖLFFLIN Heinrich, Conceptos Fundamentales de la Historia del Arte, Editorial Optima, Barcelona, 2002
ZUFFI Stefano , Arte y erotismo, Ed. Electa, Milano, 2001
Johnson, Robert, The Complete recordings, Sony BMG Music, UK, 2008
Komara, Edward M.,, The road to Robert Johnson : the genesis and evolution of blues in the Delta from the late 1800s through 1938 , Hal Leonard, Milwaukee, WI 2007
Wald, Elijah, Escaping the delta : Robert Johnson and the invention of the blues, Amistad, New York. 2004

Complementària ASENSIO, Juan Carlos , El canto gregoriano. Historia, liturgia, formas..., Alianza Música, Madrid, 2003
BIANCONI, Lorenzo , La drammaturgia musicale, Società editrice Il Mulino, Bologna, 1986
BIANCONI, Lorenzo , El siglo XVII, Societat Italiana de Musicologia. Ed Turner, Madrid, 1986
FUBINI Enrico , La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX, Alianza Música, Madrid, 1988
GARBINI, Luigi , Breve storia della musica sacra , Ed. Il Saggiatore, Milano, 2005
GROUT, Donald J./ PALISCA, Claude , Historia de la música occidental, 1, Alianza Música, Madrid, 1993
Music&Spectacle in Baroque Rome. Barberini Patronage under Urban VIII , HAMMOND, Frederick , Yale Univerity Press, , New Haven and London 1994

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent