DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) COMUNICACIÓ A LA SOCIETAT DEL RISC Codi 12765101
Ensenyament
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
FARRÉ COMA, JORGE
Adreça electrònica jordi.farre@urv.cat
Professors/es
FARRÉ COMA, JORGE
Web
Descripció general i informació rellevant La societat complexa actual es troba en un moments de transformació en què la comunicació adopta una centralitat creixent. Més enllà d'assumir que la societat de la informació ha esdevingut una societat del risc, cal reflexionar com el nou entorn global, amb les innovacions científiques al capdavant, han diversificat les formes i el context de la comunicació del risc. L'era digital obre nous reptes i interrogants a explorar al voltant del risc i les seves conseqüències socials, culturals, polítiques, etc. En aquesta transició, el caràcter constitutiu de la comunicació pot ajudar-nos a interpretar críticament els processos de circulació de discursos al voltant del risc.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els fonaments teòrics i els orígens de la comunicació de risc
Reconèixer la irrupció del concepte de risc a les nostres societats actuals i les transformacions experimentades amb la conceptualització de la societat del risc global.
Reconèixer el paper constitutiu de la comunicació en els processos de definició i gestió del risc.
Aprofundir en el gir comunicatiu en l'àmbit de les ciències socials
Analitzar la comunicació de risc com a camp d'investigació i disciplina

Continguts
Tema Subtema
1.- El risc a les societats contemporànies Els paràmetres de la societat del risc

Tipologies del risc: dels riscos del Segle XX als riscos sistèmics emergents.
La societat del risc global a l'entorn digital.
2.- Vers una proposta constitutiva de la comunicació i el risc Comunicació i risc: orígens diversos, dimensions parcials i definicions contradictòries

La comunicació com a perspectiva científica

El risc com a forma de comunicació


3.- De la societat de risc a la societat de l'amenaça La construcció comunicativa del risc i el discurs de la por

Estructures i regles de la comunicació institucional i organitzativa
Cap una ecologia de la comunicació: format, lògica i cultura mediàtica
El discurs de la por com a instrument de control social: estudi de casos

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
 
Seminaris
8 16 24
Sessió Magistral
6 10 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 20 28
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Seminaris Consistirà en un monogràfic específic sobre "comunicació de risc i discurs de la por" inspirat en els treballs del Dr. D. Altheide. Durant dues sessions de l'assignatura es combinaran les sessions magistrals amb l'estudi de casos pràctics.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics bàsics de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
L'horari d'atenció personalitzada serà dilluns de 16:00 a 17:00 al despatx 3.22. Per organitzar millor l'espai d'atenció cal demanar cita prèvia per correu-e (jordi.farre@urv.cat). Es podrà concertar tutoria altres dies i hores prèviament concertades amb el professor.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Al final del seminari monogràfic es plantejarà un treball de desenvolupament seguint els materials proposats pel ponent. 40%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el transcurs de l'assignatura es treballaran materials d'anàlisi que l'alumne haurà de completar en forma de treballs individuals fora de l'aula debatuts i presentats en les sessions presencials. 30%
Altres

Exercicis en l'aula o treballs de desenvolupament per posar a prova el coneixement dels textos proposats

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Althaus, C.E. (2005): A disciplinary perspective on the epistemological status of risk, Risk Analysis 25(3): 567-588.

Craig, R. T. (1999): Communication Theory as a Field, Communication Theory 9(2):119-161.

Ekberg, M. (2007): The Parameters of the Risk Society: A Review and Exploration, Current Sociology 55(3): 343-366.

Farré, J. (2005): Comunicación de riesgo y espirales del miedo, Comunicación y Sociedad 3: 95-119.

Farré, J. & Gonzalo, J. (2008): A complete communicative turn in research into risk, First ISA Forum of Sociology. Session 04A: Theorizing Risk and Uncertainty, September 5-9, Barcelona (http://www.riskanduncertainty.net/TG04/jfarre_jgonzalo1.pdf)

IRGC (2009): Risk Governance Deficits. An analysis and illustration of the most common deficits in risk governance, Geneve: Internacional Risk Governance Council. (http://www.irgc.org/IMG/pdf/IRGC_rgd_web_final.pdf)

Krimsky, S. (2007): Risk communication in the internet age: The rise of disorganized skepticism, Environmental Hazards 7: 157–164

OECD (2003): Emerging Risks in the 21st Century. An agenda for action, Paris:OECD Publications Service. (http://www.unisdr.org/eng/library/Literature/7754.pdf)

Plough, A. & Krimsky, S. (1987): The Emergence of Risk Communication Studies: Social and Political Context, Science, Technology, & Human Values 12(3/4): 4-10.

Renn, O. (2008): Risk Governance: Coping with Uncertainty in a Complex World, London: Earthscan Publications.

Strydom, P. (2008): Risk Communication: World Creation Through Collective Learning Under Complex Contingent Conditions, Journal of Risk Research 11(1): 5-22.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent