DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) COMUNICACIÓ A LA SOCIETAT DEL RISC Codi 12765101
Ensenyament
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
FARRÉ COMA, JORGE
Adreça electrònica jordi.farre@urv.cat
Professors/es
FARRÉ COMA, JORGE
Web
Descripció general i informació rellevant La societat complexa actual es troba en un moment de transformació en què la comunicació adopta una centralitat creixent. Més enllà d'assumir que la societat de la informació ha esdevingut una societat del risc, cal reflexionar com el nou entorn global, amb les innovacions científiques al capdavant, han diversificat les formes i el context de la comunicació del risc. L'era digital obre nous reptes i interrogants a explorar al voltant del risc i les seves conseqüències socials, culturals, polítiques, etc. En aquesta transició, el caràcter constitutiu de la comunicació pot ajudar-nos a interpretar críticament els processos de circulació de discursos al voltant del risc.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC2 Identificar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, les empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC4 Crear i desenvolupar estratègies de comunicació que siguin eficaces, correctes i atractives pels diferents tipus d'empreses, institucions, organitzacions o partits polítics, així com dominar els conceptes i tècniques de planificació estratègica de comunicació en entorns canviants
  AC5 Desenvolupar treballs d'investigació, anàlisi i planificació de comunicació d'alt nivell i exigència, dominant el llenguatge, els processos i la metodologia que s'utiliza per elaborar projectes científics i professionals
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp de la comunicació estratègica.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els fonaments teòrics i els orígens de la comunicació de risc AC1
AC2
BC1
Reconèixer la irrupció del concepte de risc a les nostres societats actuals i les transformacions experimentades amb la conceptualització de la societat del risc global. AC1
AC2
BC3
BC7
CC2
CC3
Reconèixer el paper constitutiu de la comunicació en els processos de definició i gestió del risc. AC1
AC2
BC4
CC3
Aprofundir en el gir comunicatiu en l'àmbit de les ciències socials AC4
AC5
BC2
BC6
BC8
CC4
CC5
Analitzar la comunicació de risc com a camp d'investigació i disciplina AC4
AC5
BC3
BC4
CC3
CC4

Continguts
Tema Subtema
1.- El risc a les societats contemporànies Els paràmetres de la societat del risc

Tipologies del risc: dels riscos del Segle XX als riscos sistèmics emergents.
La societat del risc global a l'entorn digital.
2.- Vers una proposta constitutiva de la comunicació i el risc Comunicació i risc: orígens diversos, dimensions parcials i definicions contradictòries


El risc com a forma de comunicació


3.- De la societat de risc a la societat de l'amenaça La construcció comunicativa del risc i el discurs de la por

Estructures i regles de la comunicació institucional i organitzativa
Cap una ecologia de la comunicació: format, lògica i cultura mediàtica
El discurs de la por com a instrument de control social: estudi de casos

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
 
Sessió Magistral
10 0 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 20 28
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
4 26 30
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics bàsics de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Atenció personalitzada Seguiment tutoritzat del treball dels alumnes

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Per organitzar millor l'espai d'atenció cal demanar cita prèvia per correu-e (jordi.farre@urv.cat). Es podrà concertar tutoria altres dies i hores prèviament concertades amb el professor.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el transcurs de l'assignatura es treballaran materials d'anàlisi que l'alumne haurà de completar en forma de treballs individuals fora de l'aula debatuts i presentats en les sessions presencials. 30%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Exercicis en l'aula o treballs de desenvolupament per posar a prova el coneixement dels textos proposats 60%
Altres

Seguiment personalitzat del treball autònom desenvolupat per l'estudiant

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Althaus, C.E. (2005): A disciplinary perspective on the epistemological status of risk, Risk Analysis 25(3): 567-588.

Craig, R. T. (1999): Communication Theory as a Field, Communication Theory 9(2):119-161.

Ekberg, M. (2007): The Parameters of the Risk Society: A Review and Exploration, Current Sociology 55(3): 343-366.

Farré, J. (2005): Comunicación de riesgo y espirales del miedo, Comunicación y Sociedad 3: 95-119.

Farré, J. & Gonzalo, J. (2008): A complete communicative turn in research into risk, First ISA Forum of Sociology. Session 04A: Theorizing Risk and Uncertainty, September 5-9, Barcelona (http://www.riskanduncertainty.net/TG04/jfarre_jgonzalo1.pdf)

IRGC (2009): Risk Governance Deficits. An analysis and illustration of the most common deficits in risk governance, Geneve: Internacional Risk Governance Council. (http://www.irgc.org/IMG/pdf/IRGC_rgd_web_final.pdf)

Krimsky, S. (2007): Risk communication in the internet age: The rise of disorganized skepticism, Environmental Hazards 7: 157–164

OECD (2003): Emerging Risks in the 21st Century. An agenda for action, Paris:OECD Publications Service. (http://www.unisdr.org/eng/library/Literature/7754.pdf)

Plough, A. & Krimsky, S. (1987): The Emergence of Risk Communication Studies: Social and Political Context, Science, Technology, & Human Values 12(3/4): 4-10.

Renn, O. (2008): Risk Governance: Coping with Uncertainty in a Complex World, London: Earthscan Publications.

Strydom, P. (2008): Risk Communication: World Creation Through Collective Learning Under Complex Contingent Conditions, Journal of Risk Research 11(1): 5-22.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent