DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) COMUNICACIÓ A LA SOCIETAT DEL RISC Codi 12765101
Ensenyament
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
FARRÉ COMA, JORGE
Adreça electrònica jordi.farre@urv.cat
Professors/es
FARRÉ COMA, JORGE
Web
Descripció general i informació rellevant La societat complexa actual es troba en un moment de transformació en què la comunicació adopta una centralitat creixent. Més enllà d'assumir que la societat de la informació ha esdevingut una societat del risc, cal reflexionar com el nou entorn global, amb les innovacions científiques al capdavant, han diversificat les formes i el context de la comunicació del risc. L'era digital obre nous reptes i interrogants a explorar al voltant del risc i les seves conseqüències socials, culturals, polítiques, etc. En aquesta transició, el caràcter constitutiu de la comunicació pot ajudar-nos a interpretar críticament els processos de circulació de discursos al voltant del risc.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC2 Identificar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, les empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC3 Analitzar i avaluar l'impacte de l'entorn econòmic, polític, social i mediàtic, així com de les tecnologies de la informació i de la comunicació en la societat del risc, i la seva relació i aplicació en la comunicació estratègica
  AC5 Desenvolupar treballs d'investigació, anàlisi i planificació de comunicació d'alt nivell i exigència, dominant el llenguatge, els processos i la metodologia que s'utiliza per elaborar projectes científics i professionals
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp de la comunicació estratègica.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els fonaments teòrics i els orígens de la comunicació de risc AC1
Reconèixer la irrupció del concepte de risc a les nostres societats actuals i les transformacions experimentades amb la conceptualització de la societat del risc global. AC2
AC3
Reconèixer el paper constitutiu de la comunicació en els processos de definició i gestió del risc. AC5
BC3
Aprofundir en el gir comunicatiu en l'àmbit de les ciències socials AC3
BC3
BC6
Analitzar la comunicació de risc com a camp d'investigació i disciplina AC5
BC2
BC5

Continguts
Tema Subtema
1.- El risc a les societats contemporànies Els paràmetres de la societat del risc.
Tipologies del risc: dels riscos del Segle XX als riscos sistèmics emergents.
La societat del risc global a l'entorn digital.
2.- Vers una proposta constitutiva de la comunicació i el risc Comunicació i risc: orígens diversos, dimensions parcials i definicions contradictòries.
El risc com a forma de comunicació.
3.- Les narratives del risc Situacions socioculturals i narratives del risc en l'era de la globalització.
Estructures i regles de la comunicació institucional i organitzativa.
Cap una ecologia de la comunicació: format, lògica i cultura mediàtica.
El discurs de la por com a instrument de control social: estudi de casos.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
 
Sessió Magistral
9 0 9
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
7 20 27
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
6 15 21
Presentacions / exposicions
4 4 8
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics bàsics de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Presentacions / exposicions Dinàmiques de grup en els que s'aplicaran els coneixements a les exposicions, debat i presentacions dels estudiants
Atenció personalitzada Seguiment tutoritzat del treball dels alumnes

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Per organitzar millor l'espai d'atenció cal demanar cita prèvia per correu-e (jordi.farre@urv.cat). Es podrà concertar tutoria altres dies i hores prèviament concertades amb el professor.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el transcurs de l'assignatura es treballaran materials d'anàlisi que l'alumne haurà de completar en forma de treballs individuals fora de l'aula debatuts i presentats en les sessions presencials. 50%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Exercicis en l'aula o treballs de desenvolupament per posar a prova el coneixement dels textos proposats 40%
Altres

Seguiment personalitzat del treball autònom desenvolupat per l'estudiant.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

Althaus, C.E. (2005): A disciplinary perspective on the epistemological status of risk, Risk Analysis 25(3): 567-588.

Craig, R. T. (1999): Communication Theory as a Field, Communication Theory 9(2):119-161.

Ekberg, M. (2007): The Parameters of the Risk Society: A Review and Exploration, Current Sociology 55(3): 343-366.

Farré, J. (2005): Comunicación de riesgo y espirales del miedo, Comunicación y Sociedad 3: 95-119.

Farré, J. & Gonzalo, J. (2008): A complete communicative turn in research into risk, First ISA Forum of Sociology. Session 04A: Theorizing Risk and Uncertainty, September 5-9, Barcelona (http://www.riskanduncertainty.net/TG04/jfarre_jgonzalo1.pdf)

Gonzalo, JL. & Jordi Farré (2011) Teoría de la comunicación de riesgo. Barcelona: UOC.

IRGC (2009): Risk Governance Deficits. An analysis and illustration of the most common deficits in risk governance, Geneve: Internacional Risk Governance Council. (http://www.irgc.org/IMG/pdf/IRGC_rgd_web_final.pdf)

Krimsky, S. (2007): Risk communication in the internet age: The rise of disorganized skepticism, Environmental Hazards 7: 157–164

Mairal Bui, Gaspar (2013) La década del riesgo Situaciones y narrativas de riesgo en España a comienzos del siglo XXI. Madrid: Catarata.

Menéndez, E.L. & R.B. Di Pardo (2009) Miedos, riesgos e inseguridades. Los medios, los profesionales y los intelectuales en la construcción social de la salud como catástrofe. México D.F.: Publicaciones de la Casa Chata.

OECD (2003): Emerging Risks in the 21st Century. An agenda for action, Paris:OECD Publications Service. (http://www.unisdr.org/eng/library/Literature/7754.pdf)

Plough, A. & Krimsky, S. (1987): The Emergence of Risk Communication Studies: Social and Political Context, Science, Technology, & Human Values 12(3/4): 4-10.

Renn, O. (2008): Risk Governance: Coping with Uncertainty in a Complex World, London: Earthscan Publications.

Strydom, P. (2008): Risk Communication: World Creation Through Collective Learning Under Complex Contingent Conditions, Journal of Risk Research 11(1): 5-22.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent