DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) MÈTODES QUALITATIUS D'INVESTIGACIÓ EN COMUNICACIÓ Codi 12765102
Ensenyament
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
MARTÍNEZ FLORES, LÍDIA
Adreça electrònica lidia.martinez@urv.cat
Professors/es
MARTÍNEZ FLORES, LÍDIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectu és familiaritzar els estudiants en les tècniques de recerca fonamentals de les ciències socials per tal que siguin capaços de portar a terme projectes d'investigació qualitativa, especialment els aplicats a investigació en comunicació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC2 Identificar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, les empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC3 Analitzar i avaluar l'impacte de l'entorn econòmic, polític, social i mediàtic, així com de les tecnologies de la informació i de la comunicació en la societat del risc, i la seva relació i aplicació en la comunicació estratègica
  AC4 Crear i desenvolupar estratègies de comunicació que siguin eficaces, correctes i atractives pels diferents tipus d'empreses, institucions, organitzacions o partits polítics, així com dominar els conceptes i tècniques de planificació estratègica de comunicació en entorns canviants
  AC5 Desenvolupar treballs d'investigació, anàlisi i planificació de comunicació d'alt nivell i exigència, dominant el llenguatge, els processos i la metodologia que s'utiliza per elaborar projectes científics i professionals
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp de la comunicació estratègica.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reflexionar sobre el concepte de ciència i de paradigmes científics. AC1
AC4
AC5
BC1
BC3
BC6
CC2
CC3
CC4
CC5
Conèixer els mètodes d'accés al coneixement científic AC1
AC2
AC4
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC8
CC1
CC2
CC3
CC5
CC6
Conéixer els mètodes qualitatius i les tècniques qualitatives d'investigació AC1
AC2
AC3
AC5
BC2
BC3
BC4
BC5
BC8
CC2
CC3
CC5
Recollir, categoritzar, codificar, analitzar i interpretar la informació de manera qualitativa AC2
AC3
AC5
BC1
BC3
BC4
BC5
BC8
CC2
CC3
CC5
Valorar la conveniència de la integració metodològica AC5
BC2
BC3
BC4
BC5
BC8
CC3
CC5
CC6
Elaborar propostes d'investigació i recerques en profunditat, redactar resultats i presentar informes finals AC1
AC2
AC4
AC5
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
Conéixer i utilitzar programari informàtic per al tractament de dades qualitatives AC3
BC3
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
I. Plantejaments introductoris
Tema 1. Teoria, metodologia y tècniques.
Metodologia qualitativa vs quantitativa
L'etnografía.

II. La recollida de dades: tècniques d'informació Tema 2: El treball de camp. L'accès: problemàtiques i estratègies. Relacions i rolsde camp.

Tema 3: L'observació

Tema 4: L'entrevista

Tema 5: La informació documental
III. Organització, anàlisi i presentació de dades Tema 6: Organització de la informació.

Tema 7: Anàlisi de dades i programes de tractament de dades qualitatives.

Tema 8: Presentació de dades.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
15 0 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 4 8
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
3 3 6
Treballs
0 20 20
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves de desenvolupament
0 10 10
Proves mixtes
0 5 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, comentari dels criteris d'avaluació i introducció a la matèria
Sessió Magistral Explicació oral, per part de la professora dels contonguts teòrics bàsics de l'assignatura. Aquesta exposició es realitzarà habitualment amb el suport de mitjans audiovisuals
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament de situacions i problemes del treball de camp o de les tècniques i la seva resolució.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'exercicis pràctics utilitzant les tecnologies de la informació i comunicació a través dem l'ensinistrament i ús de programes d'anàlisi qualitativa
Treballs Es realitzaran dos treballs: una observació (participant o no participant) i una entrevista qualitativa
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Treballs
Proves mixtes
Proves de desenvolupament
Descripció
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. Hores d'atenció als alumnes al despatx i consultoria telemàtica a través del correu electrònic i del moodle de l'assignatura

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Presentació de l'assignatura, comentari criteris d'avaluació i introducció a la atèria 0,10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament de situacions i problemes del treball de camp o de l'ús de les tècniques i resolució 0,5
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'exercicis pràctics, a un aula informatitzada a partir de l'ensinistrament, per part de la professora i de l'ús de programes d'anàlisi qualitativa 0,5
Treballs Realització d'una observació (40%) i d'una entrevista (40% 0,8
Altres

Exercicis de reflexió sobre lectures

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Enn segona convocatòria es demanaran els mateixos treballs i es realitzarà una prova amb qüestions teorico-pràctiques


Fonts d'informació

Bàsica

Bàsica:

- ANDER-EGG, E. (1980): Técnicas de investigación social. Buenos Aires: El Cid Editor.

- ARNAL, J., DEL RINCÓN, D. i LATORRE, A. (1992): Investigación educativa. Barcelona: Labor.

- BERHARD, H. R. (2006) Research methods in anthropology: qualitative and quantitative approaches. Oxford: AltaMira Press.

- BUNGE, M. (1985): La investigación científica. Barcelona: Ariel.

- HAMMERSLEY, M. I ATKINSON, P. (1994) Etnografía, Barcelona: Paidós

- RINCON, D. i altres (1995): Técnicas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Dykinson.

- SIERRA BRAVO, R. (1992): Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios. Madrid: Paraninfo.

Complementària

ALBERICH, R. I FUGUERAS (2000) Els arxius, entre la memòria històrica i la societat del coneixement, Barcelona: UOC.

ARDÈVOL, E. i altres (2003) “Etnografía virtualizada: la observación participante y la entrevista semiestructurada en línea” Athenea Digital: Bellaterra. Disponible a: http://antalya.uab.es/athenea/num3/ardevol.pdf

ARNAL, J., DEL RINCÓN, D. i LATORRE, A. (1992): Investigación educativa. Barcelona: Labor.

BARLEY, N. (1989) El antropólogo inocente, Barcelona: Anagrama

BARTOLOMÉ, M. i ANGUERA, M. T. (Coord.) (1990): La investigación cooperativa, vía para la innovación en la universidad. Barcelona: PPU.

BLANCHET, A i altres (1989) Técnicas de investigación en Ciencias sociales, Madrid: Narcea.

CANNELL, CH. F i KAHN, R. L. (1992): “La reunión de datos mediante entrevistas”. En Fesinger, L. i Katz, D. (Comp.): Los métodos de investigación en las ciencias sociales. Barcelona: Paidós, pp. 310-352.

CAZARES, H. I altres (1980) Técnicas actuales de investigación documental, México: Trillas.

CLIFFORD, J. i MARCUS, G.E. (1991) Retóricas de la Antropología, Madrid: Júcar.

COOK, T. D. i REICHARDT, Ch. S. (Eds.) (1986): Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.

DELGADO, J.M. (coord) (1994) Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, Madrid: Sintesis.

DENMAN, C.A. i HARO, J.A. (Comps). (2000) Por los rincones: antologia de métodos cualitativos en la investigación social, México: El Colegio de Sonora.

ECO, U. (1982) Cómo se hace una tesis. Técnicas y procedimientos de investigación, estudio y escritura, Barcelona: Gedisa

EISNER, E. W. (1998): El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Málaga: Aljibe.

FERRAROTTI, F. (1983) Histoire et Histoires de Vie. La méthode biographique dans les sciences sociales, Paris: Librairie des Meridiens.

GARCIA HOZ, V. (Dir.) (1994): Problemas y métodos de investigación en educación. Madrid: Rialp.

GARCÍA JORBA, J.M. (2000) Diarios de Campo, Madrid:CIS

GEERZ, C. (1989) El antropólogo como autor, Barcelona: Paidós

GOETZ, J. P. i LECOMPTE, M. D. (1988): Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

GUASCH, O. (1997) Observación participante, Madrid:CIS

GUBA, E. G. (1983): “Criterios de credibilidad en la investigación naturalista”. En Pérez, A. i Gimeno, J. (Eds.): La enseñanza: su teoría y su práctica. Madrid: Akal. Pp. 148-165.

HAMMERSLEY, M. I ATKINSON, P. (1994) Etnografía, Barcelona: Paidós

HILL, M.R. (1993) Archival strategies and techniques, Newbury Park: Sage

HINE, Ch. (2004) Etnografía virtual. Barcelona: UOC.

HOBBS, D. I WRIGHT, R. (eds.) (2006) The Sage handbook of fieldwork, Londres: Sage Publications

KEMMIS, S. i MCTAGGART, R. (1988): Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona: Laertes.

LLOBERA, J.R. (1990) “El trabajo de campo ¿panacea antropológica o camisa de fuerza epistemológica?  a LLOBERA, J.R. La identidad de la Antropología, Barcelona: Anagrama: 23-52.

MAYANS, J. (2002) Género Chat o cómo la etnografía puso un pie en el ciberespacio. Barcelona: Gedisa.

OKLEY, J i CALLAWAY, H. (1992) Anthropology and Biography, London: ASA Monographs

PINK, S. (2006) The future of visual anthropology, Londres: Routledge

PLUMMER, K. (1989) Los documentos personales, Madrid: Siglo XXI

POIRIER, J. I altres (1983) Les récits de vie. Théorie et practique, Paris: PUF

PONS, I. (1993) Programación de la investigación social, Madrid: CIS

PRAT I CARÓS, J. (Coord.) (2004) I això és la meva vida. Relats biogràfics i societat, Barcelona: IPEC.

PUJADAS, J.J. (1992) El método biográfico: El uso de las historias de vida en las Ciencias Sociales, Madrid: CIS

RABINOW, P. (1992) Reflexiones sobre un trabajo de campo en Marruecos, Madrid: Júcar

RODRIGUEZ, G.; GIL, J. i GARCIA, E. (1996): Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

RODRIGUEZ, G.; GIL, J. i GARCIA; E. (1995): Análisis de datos cualitativos asistido por ordenador: AQUAD y NUDIST. Barcelona: PPU.

RUIZ OLABUENA, J. I. (1996): Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: U. de Deusto.

SCHWARZSTEIN, d. (2002) “Fuentes orales en los archivos: desafíos y problemas”. Historia, Antropología y fuentes orales, 27: 167-177

SIEGEL, S. (1991): Estadística no paramétrica aplicada a las ciencias de la conducta. México: Trillas.

TAYLOR, J. I BOGDAN, R. (1992) Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Barcelona: Paidós.

TEJADA, J. (1997): El proceso de investigación científica. Barcelona: Fundació La Caixa-EUI Santa Madrona.

TÉLLEZ INFANTES, A. (2007) La investigación antropológica, Alicante: Editorial Club Universitario

VICENTE, Fl. (1995) “Tipos de monografías etnográficas” a AGUIRRE, A. Etnografía. Metodología cualitaiva en la investigación sociocultural, Boixareu Universitaria: 227-236

ZABALZA, M. A. (1991): Los diarios de clase. Barcelona: PPU.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent