DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) MÈTODES QUALITATIUS D'INVESTIGACIÓ EN COMUNICACIÓ Codi 12765102
Ensenyament
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Estudis de Comunicació
Psicologia
Coordinador/a
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.tortajada@urv.cat
Professors/es
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Web
Descripció general i informació rellevant Esta asignatura pretende que los y las estudiantes se familiaricen con las técnicas de recogida de datos que se utilizan en la investigación científica y, concretamente, con las técnicas cualitativas de investigación. Quienes la cursen serán capaces de diseñar proyectos de investigación cualitativa en el ámbito de la comunicación y pondrán a prueba diferentes técnicas.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC2 Identificar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, les empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC3 Analitzar i avaluar l'impacte de l'entorn econòmic, polític, social i mediàtic, així com de les tecnologies de la informació i de la comunicació en la societat del risc, i la seva relació i aplicació en la comunicació estratègica
  AC4 Crear i desenvolupar estratègies de comunicació que siguin eficaces, correctes i atractives pels diferents tipus d'empreses, institucions, organitzacions o partits polítics, així com dominar els conceptes i tècniques de planificació estratègica de comunicació en entorns canviants
  AC5 Desenvolupar treballs d'investigació, anàlisi i planificació de comunicació d'alt nivell i exigència, dominant el llenguatge, els processos i la metodologia que s'utiliza per elaborar projectes científics i professionals
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp de la comunicació estratègica.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reflexionar sobre el concepto de ciencia y de paradigmas científicos. AC1
AC4
AC5
BC1
BC3
BC6
CC2
CC3
CC4
CC5
Conocer los métodos cualitativos y las técnicas cualitativas de investigación. AC1
AC2
AC3
AC5
BC2
BC3
BC4
BC5
BC8
CC2
CC3
CC5
Recoger, categorizar, codificar, analizar e interpretar la información de manera cualitativa. AC2
AC3
AC5
BC1
BC3
BC4
BC5
BC8
CC2
CC3
CC5
Valorar la conveniencia de la integración metodológica. AC5
BC2
BC3
BC4
BC5
BC8
CC3
CC5
CC6
Elaborar propuestas de investigación, redactar resultados y presentar informes finales. AC1
AC2
AC4
AC5
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
1. Introducción
1.1 Paradigmas científicos, corrientes teóricas que sostienen la investigación cualitativa, dimensión ética de la investigación cualitativa.
1.2 Diseño de la investigación
2. Técnicas cualitativas de recogida de datos 2.1 Entrevista, grupos de discusión, observación, etnografía online.
2.2 Taller de técnicas
3. Análisis de datos Estrategias para el análisis de datos. Discusión de ejemplos.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
21 0 21
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
7 0 7
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
45 0 45
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación de la asignatura, comentario de los criterios de evaluación e introducción a la materia
Sessió Magistral Presentación, por parte de la profesora, de los contenidos de la asignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Ejercicios prácticos que se resolverán en el aula para fomentar la reflexión, la participación y el trabajo en equipo.
Atenció personalitzada Los estudiantes podrán tener tutoría personalizada con el profesor en las que le plantearán las dudas o incidencias de sus trabajos así como aclaración de conceptos de los diversos temas.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Proves pràctiques
Descripció
Para solicitar tutoría, podéis escribir a: iolanda.tortajada@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Participación activa en las sesiones de la asignatura y en las actividades que se realicen en el aula. 20%
Proves pràctiques Habrá que realizar 3 actividades, una por bloque de contenidos. 80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Altheide, D. L., & Schneider, C. J. (2012). Qualitative media analysis. Sage.
Denzin, N.K. & Lincoln, Y. S. (2005). The Sage handbook of qualitative research. Sage.
Goffman, E. (2001). Internados. Barcelona: Amorrortu.
Jensen, K. B., & Jankowski, N. W. (1993). Metodologías cualitativas de investigación en comunicación de masas. Barcelona: Bosch.
Flick, U., von Kardoff, E., & Steinke, I. (Eds.). (2004). A companion to qualitative research. Sage.
Garfinkel, H. (2006). Estudios en etnometodología. Anthropos Editorial.

Complementària

---

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent