DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) MÈTODES QUANTITATIUS D'INVESTIGACIÓ EN COMUNICACIÓ Codi 12765103
Ensenyament
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Psicologia
Coordinador/a
ARISTE CASTAÑO, SANTIAGO
Adreça electrònica santiago.ariste@urv.cat
Professors/es
ARISTE CASTAÑO, SANTIAGO
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s'oferirà una visió global de la investigació quantitativa aplicada a l'àmbit de la comunicació des d'una perspectiva vinculada al seu ús professional i acadèmic. Es tractaran tots els elements d'un projecte d'investigació, partint del disseny general de la recerca, l'anàlisi de dades i finalment l'informe de resultats.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC5 Desenvolupar treballs d'investigació, anàlisi i planificació de comunicació d'alt nivell i exigència, dominant el llenguatge, els processos i la metodologia que s'utiliza per elaborar projectes científics i professionals
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Conèixer els mètodes d'accés al coneixement científic. AC1
- Reflexionar sobre el concepte de ciència i de paradigmes científics. AC1
- Dissenyar, planificar i projectar investigacions quantitatives. BC3
CC3
- Analitzar i interpretar dades i informacions quantitatives AC5
- Valorar la conveniència de la integració metodològica. AC5
- Elaborar conclusions i redactar consideracions i propostes d'investigació. AC5
- Conèixer i utilitzar programari informàtic pel tractament de dades quantitatives. AC5
BC1
BC8

Continguts
Tema Subtema
Principals tècniques d'investigació 1. La observació
2. L'enquesta
Mostreig 1. Concepte de mostreig
2. Mètodes de mostreig
Eines de treball 1. El qüestionari
2. Aspectes a tenir en compte i principals elements d'un disseny
El treball de camp 1. Procés de treball de camp
2. Principals errors

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
18 20 38
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
5 2 7
Treballs
2 25 27
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, comentari dels criteris d'avaluació i recollida d'informació de l'alumnat.
Sessió Magistral És l'explicació oral, per part de la professora, dels continguts teòrics bàsics de l´assignatura. Normalment, aquesta exposició es farà amb el suport de mitjans audiovisuals.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Consisteix en la realització d´exercicis pràctics utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació. Normalment, aquestes pràctiques es realitzaran a l´aula d´ordinadors amb l'orientació de la professora.
Treballs Fer un qüestionari. Fer exercicis concrets amb l'SPSS (inserció i tractament de les dades), recerca de dades i altres dissenys.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada amb l'estudiant

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Descripció
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. Hores d’atenció als alumnes al despatx i consultoria telemàtica a través del correu electrònic i del xat de l’assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs ES portaran a terme 4 pràctiques avaluables que s'aniran entregant durant el curs
100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

-ANDER-EGG, E. (1980): Técnicas de investigación social. Buenos Aires: El CidEditor.

-ARNAL, J., DEL RINCÓN, D. i LATORRE, A. (1992): Investigación educativa.Barcelona: Labor.

-BERHARD, H. R. (2006) Research methods in anthropology: qualitative andquantitative approaches. Oxford: AltaMira Press.

-BUNGE, M. (1985): La investigación científica. Barcelona: Ariel.

- GÓMEZ, A.; DÍEZ, J.; ORMAZÁBAL, J.; FLECHA, R.; VILÀ, R. (en prensa). Estadística básica aplicada a la educación. Madrid: Editorial Síntesis.

-RINCON, D. i altres (1995): Técnicas de investigación en ciencias sociales.Madrid: Dykinson.

- SIERRA BRAVO, R. (1992): Técnicas de investigaciónsocial. Teoría y ejercicios. Madrid: Paraninfo.

- GRANDES, I; ABASCAL E. (2014). Fundamentos y técnicas de investigación comercial (12.a ed.). Madrid: ESIC Editorial.

- Malhotra, N. K. (2014). Basic marketing research (4.a ed.). Reino Unido: Pearson Education.

- Churchill, G. A.; Iacobucci, D. (2010). Marketing research. Methodological foundations (10.a ed.). Ohio: South-Western College Pub.

- Igartua Perosanz, Juan José Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona : Bosch, 2006

- Rodríguez-Ardura, I. (2014). Marketing digital y comercio electrónico (4.a ed.). Madrid: Ediciones Pirámide.

- Bosovsky, G. (2005). Qué aporta la etnografía a la investigación de marketing [en línea].

- Burns, A. C.; Bush, R. F. (2005). Marketing Research (5.a ed.). Upper Saddle River: Prentice Hall.

- Igartua Perosanz,Juan José (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación

Complementària

BLANCHET, A i altres (1989) Técnicas de investigación en Ciencias sociales, Madrid: Narcea.

COOK, T. D. i REICHARDT, Ch. S. (Eds.) (1986): Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.

PONS, I. (1993) Programación de la investigación social, Madrid: CIS

SIEGEL, S. (1991): Estadística no paramétrica aplicada a las ciencias de la conducta. México: Trillas.

TEJADA, J. (1997): El proceso de investigación científica. Barcelona: Fundació La Caixa-EUI Santa Madrona.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent