DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ DE TEXTS MEDIÀTICS Codi 12765105
Ensenyament
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Web
Descripció general i informació rellevant Esta asignatura está diseñada para que el estudiante conozca las principales metodologías de análisis de textos mediáticos, poniendo especial énfasis en la perspectiva interpretativa. El curso pone acento en la mediatización del discurso. Tras unas sesiones introductorias a la investigación de textos en los medios, se procede a describir el análisis del contenido, el análisis de marcos interpretativos, el análisis del discurso y el análisis narrativo. Durante el curso se realizan y comentan lecturas. Estos casos sirven de ejemplo para entender las diferentes posiciones epistemológicas entorno al estudio de la comunicación. El objetivo global de la asignatura pretende que los estudiantes adquieran conocimiento general sobre los enfoques existentes en el ámbito de la investigación del texto mediático y sean capaces de aplicar dichas lógicas en futuros trabajos de investigación.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC2 Identificar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, les empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC5 Desenvolupar treballs d'investigació, anàlisi i planificació de comunicació d'alt nivell i exigència, dominant el llenguatge, els processos i la metodologia que s'utiliza per elaborar projectes científics i professionals
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp de la comunicació estratègica.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conocer conceptos básicos del estudio de los medios de comunicación como 'mediatización', 'framing', u otros AC1
BC2
Conocer los principales métodos de investigación de textos mediáticos AC1
AC2
AC5
BC3
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. El estudio del texto: cuestiones epistemológicas
2. Pretextos, textos y contextos.
3. Mediatización y texto
4. El texto como contenido
5. Los marcos interpretativos
6. El discurso en los medios
7. La narración de la actualidad

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 15 30
Treballs
12 12 24
Resolució de problemes, exercicis
2 17 19
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducción de la assignatura en clase presencial
Sessió Magistral Sesiones ordinarias de clase
Treballs Ensayo escrito
Resolució de problemes, exercicis Ejercicios de lecturas y simulación de proyectos
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Tutorías sobre el ensayo y la presentación final.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Ensayo escrito sobre el contenido de la asignatura 50%
Resolució de problemes, exercicis Ejercicios de lectura y de simulación de proyectos 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Durante el curso se realiza una serie de ejercicios sobre los artículos trabajados o planteamientos metodológicos. Los estudiantes deberán entregar un ensayo corto al final del curso en relación al contenido de la asignatura y a lecturas realizadas.


Fonts d'informació

Bàsica

Bourdieu, P. (1992) Language and symbolic power. Cambridge: Polity Press.

Castelló, E. (2008) Identidades mediáticas. Introducción a las teorías, métodos y casos. Barcelona: Ediuoc.

Castelló, E. (2012) (ed.) La mediatización del conflicto político. Conflictos y narrativas en el contexto español. Barcelona: Laertes.

Cottle, S. (2006) Mediatized conflict. Maidenhead: Open University Press.

Fairclough, Norman (1995) Media Discourse. New York: Oxford University Press.

Fairclough, Norman (2001) Language and Power. Harlow: Pearson Education.

Foucault, M. (1984) La arqueología del saber. Madrid: Siglo XXI.

Foucault, M. (1988) Las palabras y las cosas. 1988. Siglo XXI.

Foucault, M. (1999) El orden del discurso. Barcelona. Tusquets.

Gilboa, E. (ed) (2002) Media and conflict. Framing issues, making policy, shaping opinions. Ashley: Transnational publishers.

Grandi, Roberto (1995) Texto y contexto en los medios de comunicación. Barcelona: Bosch.

Herman, Luc and Vervaeck, Bart (2005) Handbook of Narrative Analysis. Lincoln and London: University of Nebraska Press.

Johnson-Cartee, K. (2005) News narratives and news framing. Oxford: Rownam and Littlefield.

Kohler, Catherine (1993) Narrative Analysis. London: Qualitative Research Methods Series. Sage.

Krippendorff, Klaus (2004) Content Analysis. An introduction to its methodology. London: Sage.

Mander, Mary (1999) Framing Friction. Media and Social Conflict. Chicago: University of Illinois Press.

Maquillan, M. (2000) The narrative reader. New York. Routledge.

Matheson, Donald (2005) Media Discourses. Analysing Media Texts. Maidenhead: Open University Press.

O'Keeffe, Anne (2006) Investigating Media Discourse. London: Routledge.

Reese, Stephen D., Gandy, Oscar H. Jr. & Grant, August (2003) Framing Public Life. Perspectives on Media and our Understanding of the Social World. Mahwah, NJ: Laurence Erlbaum.

Richardson, John E. (2007) Analysing Newspapers. An Approach from Critical Discourse Analysis. New York: Palgrave.

Riffe, Daniel, Lacy, Stephen and Fico, Frederich G. (2005) Analysing Media Messages. Using Quantitative Content Analysis in Research. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Sádaba, Teresa (2008) Framing. El encuadre de las noticias. El binomio terrorismo-medios. Buenos Aires. La crujía.

Salmon, Christian (2008) Storytelling. La máquina de fabricar historias y formatear las mentes. Barcelona: Península.

Schaffner, Brian F. and Sellers, Patrick (2010) Winning with Words. The Origins and Impact of Political Framing. London: Routledge.

Simmel, G. (2010) El conflicto. Sociología del antagonismo [1908]. Madrid: Sequitur.

Washbourne, N. (2010) Mediating Politics. Newspapers, radio, televisión and the Internet. Berkshire: Open University Press.

Wodak, R (2009) The discourse of politics in action. Politics as usual. Basingstoke. Palgrave.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Las lecturas de la asignatura son en buena parte en inglés.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent