DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ DE TEXTS MEDIÀTICS Codi 12765105
Ensenyament
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura està dissenyada per a que l'estudiant conegui els principals métodes d'anàlisi de textos mediàtics, posant especial èmfasi en la perspectiva interpretativa. El curs posa accent en la mediatització del discurs. Després d'unes sessions introductòries a la investigació de textos en els mitjans, es procedeix a descriure l'anàlisi del contingut, l'anàlisi de marcs interpretatius, l'anàlisi del discurs i l'anàlisi narrativa, amb un accent en l'estudi del storytelling. Al llarg del curs es realitzen i comenten lectures. Els casos serveixen d'exemple per a entendre les diferents posicions epistemològiques entorn l'estudi de la comunicació. L'objectiu global de l'assignatura pretén que els estudiants adquireixin coneixements generals sobre els enfocaments existents en l'àmbit de la investigació del text mediàtic i siguin capaços d'aplicar dites lògiques a futurs treballs o a l'àmbit professional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC2 Identificar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, les empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC5 Desenvolupar treballs d'investigació, anàlisi i planificació de comunicació d'alt nivell i exigència, dominant el llenguatge, els processos i la metodologia que s'utiliza per elaborar projectes científics i professionals
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp de la comunicació estratègica.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els conceptes bàsics de l'anàlisi de mitjans, com mediatització, frame analysis, i d'altres. AC1
BC2
Conèixer els principals mètodes d'anàlisi de textos mediàtics AC1
AC2
AC5
BC3
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a l'anàlisi del text mediàtic Qüestions epistemològiques i metodològiques
2. El concepte de mediatització i repercussions al missatge Societat, política i economia
3. L'anàlisi del contingut i temàtic Tècniques bàsiques
4. Els marcs interpretatius Aproximacions quantitatives i qualitatives
5. Discursos, narratives i storytelling L'estudi del relat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
15 15 30
Treballs
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis
2 19 21
 
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducción de la assignatura en clase presencial
Sessió Magistral Sesiones ordinarias de clase
Treballs Ensayo escrito
Resolució de problemes, exercicis Ejercicios de lecturas y simulación de proyectos
Atenció personalitzada Atención del estudiante en tutorías

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Tutories sobre l'assaig i treball individual

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Ensayo escrito sobre el contenido de la asignatura 50%
Resolució de problemes, exercicis Ejercicios de lectura y de simulación de proyectos 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Durante el curso se realiza una serie de ejercicios sobre los artículos trabajados o planteamientos metodológicos. Los estudiantes deberán entregar un ensayo corto al final del curso en relación al contenido de la asignatura y a lecturas realizadas.


Fonts d'informació

Bàsica Altheide, David, Qualitative media analysis, Sage: Thousand Oaks, 1996
Fog, K. Et al , Storytelling. Branding in practice, Copenhagen: Springer-Sigma., 2010
Grandi, R, Texto y contexto en los medios de comunicación, Barcelona: Bosch, 1995
Herman, L. & Vervaeck, B. , Handbook of Narrative Analysis, Lincoln and London: University of Nebraska Press., 2005
Krippendorff, K. , Content Analysis. An introduction to its methodology, London: Sage., 2004
Matheson, D. , Media Discourses. Analysing Media Texts. , Maidenhead: Open University Press., 2005
Núñez, A. , ¡Será mejor que lo cuentes!: Los relatos como herramientas de comunicación. , Empresa Activa: Barcelona. , 2007
Reese, S. D., Gandy, O. H. Jr. & Grant, A, Framing Public Life. Perspectives on Media and our Understanding of the Social World. , Mahwah, NJ: Laurence Erlbaum., 2003
Reissner, S. y Pagan, V. , Storytelling in Management Practice, New York: Routlege., 2013
Salmon, Ch, Storytelling. La máquina de fabricar historias y formatear las mentes. , Barcelona: Península., 2008

Bourdieu, P. (1992) Language and symbolic power. Cambridge: Polity Press.

Castelló, E. (2008) Identidades mediáticas. Introducción a las teorías, métodos y casos. Barcelona: Ediuoc.

Castelló, E. (2012) (ed.) La mediatización del conflicto político. Conflictos y narrativas en el contexto español. Barcelona: Laertes.

Cottle, S. (2006) Mediatized conflict. Maidenhead: Open University Press.

Fairclough, Norman (1995) Media Discourse. New York: Oxford University Press.

Fairclough, Norman (2001) Language and Power. Harlow: Pearson Education.

Foucault, M. (1984) La arqueología del saber. Madrid: Siglo XXI.

Foucault, M. (1988) Las palabras y las cosas. 1988. Siglo XXI.

Foucault, M. (1999) El orden del discurso. Barcelona. Tusquets.

Gilboa, E. (ed) (2002) Media and conflict. Framing issues, making policy, shaping opinions. Ashley: Transnational publishers.

Grandi, Roberto (1995) Texto y contexto en los medios de comunicación. Barcelona: Bosch.

Herman, Luc and Vervaeck, Bart (2005) Handbook of Narrative Analysis. Lincoln and London: University of Nebraska Press.

Johnson-Cartee, K. (2005) News narratives and news framing. Oxford: Rownam and Littlefield.

Kohler, Catherine (1993) Narrative Analysis. London: Qualitative Research Methods Series. Sage.

Krippendorff, Klaus (2004) Content Analysis. An introduction to its methodology. London: Sage.

Mander, Mary (1999) Framing Friction. Media and Social Conflict. Chicago: University of Illinois Press.

Maquillan, M. (2000) The narrative reader. New York. Routledge.

Matheson, Donald (2005) Media Discourses. Analysing Media Texts. Maidenhead: Open University Press.

O'Keeffe, Anne (2006) Investigating Media Discourse. London: Routledge.

Reese, Stephen D., Gandy, Oscar H. Jr. & Grant, August (2003) Framing Public Life. Perspectives on Media and our Understanding of the Social World. Mahwah, NJ: Laurence Erlbaum.

Richardson, John E. (2007) Analysing Newspapers. An Approach from Critical Discourse Analysis. New York: Palgrave.

Riffe, Daniel, Lacy, Stephen and Fico, Frederich G. (2005) Analysing Media Messages. Using Quantitative Content Analysis in Research. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Sádaba, Teresa (2008) Framing. El encuadre de las noticias. El binomio terrorismo-medios. Buenos Aires. La crujía.

Salmon, Christian (2008) Storytelling. La máquina de fabricar historias y formatear las mentes. Barcelona: Península.

Schaffner, Brian F. and Sellers, Patrick (2010) Winning with Words. The Origins and Impact of Political Framing. London: Routledge.

Simmel, G. (2010) El conflicto. Sociología del antagonismo [1908]. Madrid: Sequitur.

Washbourne, N. (2010) Mediating Politics. Newspapers, radio, televisión and the Internet. Berkshire: Open University Press.

Wodak, R (2009) The discourse of politics in action. Politics as usual. Basingstoke. Palgrave.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Las lecturas de la asignatura son en buena parte en inglés.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent