DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ DE TEXTS MEDIÀTICS Codi 12765105
Ensenyament
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura està dissenyada per a que l’estudiant coneixi diversos mètodes d’anàlisi de textos mediàtics, posant èmfasi en la perspectiva interpretativa. El curs s’enfoca en la mediatització i les seves implicacions des del punt de vista institucional, polític i corporatiu. Després d’unes sessions introductòries a la investigació de textos als mitjans, es procedeix a descriure l’anàlisi del contingut, l’estudi de marcs interpretatius i l’anàlisi del discurs i narrativa. Al llarg del curs es realitzen i comenten lectures. Es treballa sobre casos reals de comunicació corporativa i institucional a classe, aplicant perspectives del storytelling. L’objectiu global de l’assignatura pretén que els estudiants adquireixin coneixements generals sobre els enfocaments existents en l’àmbit de la investigació del text mediàtic i siguin capaços d’aplicar dites lògiques a futurs treballs, així com al món professional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC2 Identificar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, les empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC5 Desenvolupar treballs d'investigació, anàlisi i planificació de comunicació d'alt nivell i exigència, dominant el llenguatge, els processos i la metodologia que s'utiliza per elaborar projectes científics i professionals
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp de la comunicació estratègica.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els conceptes bàsics de l'anàlisi de mitjans, com mediatització, frame analysis, i d'altres. AC1
BC2
Conèixer els principals mètodes d'anàlisi de textos mediàtics AC1
AC2
AC5
BC3
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a l'anàlisi del text mediàtic Qüestions epistemològiques i metodològiques
2. El concepte de mediatització i repercussions al missatge Societat, política i economia
3. L'anàlisi del contingut i temàtic Tècniques bàsiques
4. Els marcs interpretatius Aproximacions quantitatives i qualitatives
5. Discursos, narratives i storytelling L'estudi del relat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
15 15 30
Treballs
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis
2 20 22
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura en classe presencial
Sessió Magistral Sessions ordinàries de classe
Treballs Assaig escrit
Resolució de problemes, exercicis Exercicis de lectures i simulació de projectes
Atenció personalitzada Atenció de l'estudiant en tutoríes

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Tutories sobre l'assaig i treball individual

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Assaig escrit sobre el contingut de l'assignatura 50%
Resolució de problemes, exercicis Exercicis de lectura i de simulació de projectes 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Los estudiantes matriculados en la URV siguen el sistema ECTS y tienen derecho a las convocatorias de evaluación indicadas en la normativa académica de grado y máster vigente.

Durante el curso se realiza una serie de ejercicios sobre los artículos trabajados o planteamientos metodológicos. Los estudiantes deberán entregar un ensayo corto al final del curso en relación al contenido de la asignatura y a lecturas realizadas.


Fonts d'informació

Bàsica Altheide, David, Qualitative media analysis, Sage: Thousand Oaks, 1996
Fog, K. Et al , Storytelling. Branding in practice, Copenhagen: Springer-Sigma., 2010
Grandi, R, Texto y contexto en los medios de comunicación, Barcelona: Bosch, 1995
Herman, L. & Vervaeck, B. , Handbook of Narrative Analysis, Lincoln and London: University of Nebraska Press., 2005
Krippendorff, K. , Content Analysis. An introduction to its methodology, London: Sage., 2004
Matheson, D. , Media Discourses. Analysing Media Texts. , Maidenhead: Open University Press., 2005
Núñez, A. , ¡Será mejor que lo cuentes!: Los relatos como herramientas de comunicación. , Empresa Activa: Barcelona. , 2007
Reese, S. D., Gandy, O. H. Jr. & Grant, A, Framing Public Life. Perspectives on Media and our Understanding of the Social World. , Mahwah, NJ: Laurence Erlbaum., 2003
Reissner, S. y Pagan, V. , Storytelling in Management Practice, New York: Routlege., 2013
Salmon, Ch, Storytelling. La máquina de fabricar historias y formatear las mentes. , Barcelona: Península., 2008
Bourdieu, P, Language and symbolic power, Cambridge: Polity Press., 1992
Castelló, E., La mediatización del conflicto político. Conflictos y narrativas en el contexto español., Barcelona: Laertes., 2012
Winning with Words. The Origins and Impact of Political Framing, Schaffner, Brian F. and Sellers, Patrick, London: Routledge., 2010
Castelló, E, Identidades mediáticas. Introducción a las teorías, métodos y casos., , 2008
Boje, David M, Storytelling Organizational Practices, Routledge. London, 2014
Thier, Karin, Storytelling in Organizations : A Narrative Approach to Change, Brand, Project and Knowledge Management, Berlin, Germany : Springer., 2018
Castelló, Enric, Comunicación y ser de la organización, Tirant lo Blanch Humanidades, 2019

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Las lecturas de la asignatura son en buena parte en inglés.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent