DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) COMUNICACIÓ EN SITUACIONS DE CRISI Codi 12765109
Ensenyament
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Jul., Set.
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
RODRÍGUEZ PEREA, ENCARNACIÓN
Adreça electrònica nani.rodriguez@urv.cat
Professors/es
RODRÍGUEZ PEREA, ENCARNACIÓN
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura està enfocada per tractar els aspectes clau, fonamentalment pràctics de la comunicació de crisi en les organitzacions: • Que identifiquin i practiquin els principis bàsics de la comunicació de crisi per fer front, satisfactòriament, a situacions decisives que poden posar en perill la reputació de l'empresa o institució. • Que es familiaritzin amb les lògiques internes de producció dels mitjans de comunicació, una caixa de ressonància que cal entendre per aproximar-se amb més garanties d'èxit. • Que els participants practiquin intervencions simulades davant els mitjans per aprendre a gestionar la por escènica, millorar els missatges i ajustar l'estratègia comunicativa als objectius desitjats.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC2 Identificar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, les empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp de la comunicació estratègica.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Dominar los conceptos y principios básicos de las crisis corporativas y comerciales desde el punto de vista de la comunicación, introduciendo en la terminología propia y en los procesos más utilizados para la acción comunicativa durante situaciones de crisis. AC1
Comprender la importancia de las estrategias preventivas y los mecanismos para gestionar los riesgos que afronta una organización por su posición, su mercado o su sociedad. AC2
BC3
Brindar al alumno una concepción global sobre la estrategia de comunicación de crisis, y Aprender las herramientas principales de la comunicación de crisis, así como sus aplicaciones a las diferentes situaciones (mercado, organización,…). BC2
BC3
BC4
BC5

Continguts
Tema Subtema
Definición y Gestión de la Comunicación de Crisis 1. El concepto de crisis.
2. Características, tipos y niveles de actuación en las crisis
3. La crisis desde la comunicación. Sus características
4. La comunicación como parte estratégica de la gestión de la crisis.
Issues Management y gestión de crisis
1. La importancia de prevenir las crisis.
2. La prevención de crisis. Preparación para las crisis
3. Issues Management y Gestión de Crisis

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis
15 33 48
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación de las diferentes actividades a realizar.
Sessió Magistral Exposición y debate de los principales conceptos, procesos y técnicas relacionadas con la gestión y comunicación de crisis.
Resolució de problemes, exercicis Realización de ejercicios prácticos vinculados con los conceptos teóricos expuestos en las sesiones magistrales.
Atenció personalitzada Atención pesonalizada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Habrá un horario de tutorías para solucionar las dudas sobre los contenidos de la asignatura. El horario de tutoría se establecerá en la 1ª sesión de la asignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Se realizarán ejercicios prácticos relacionados con los diferentes contenidos de la asignatura. Es obligatoria la asistencia a TODAS las sesiones de presentación y debate de los ejercicios prácticos. 90%
Altres

Otras evidencias evaluatorias

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Los estudiantes matriculados en la URV siguen el sistema ECTS y tienen derecho a las convocatorias de evaluación indicadas en la normativa académica de grado y máster vigente.

Para la evaluación de esta asignatura se realizará una comparecencia en el plató de TV donde el alumno deberá hacer frente a una hipótesis de situación comunicativa de crisis.


Fonts d'informació

Bàsica

Losada, J.C (2010): Comunicación de Crisis, UOC, Barcelona.

Mitroff, Ian y Pearson, Christine (1997): Cómo gestionar una crisis, Gestión 2000,Barcelona.

González Herrero, Alfonso (1998): Marketing preventivo,Bosch, Barcelona.

Complementària

Capriotti, Paul (2005):“Lagestión comunicativa de las situaciones de crisis”, enCastillo, A. (coord.)(2005): Comunicación Organizacional: teorías y estudios (España), Málaga,Clave, 181-213.

Augustine, Norman (2000): “Managing the crisis you tried to prevent”, en AA.VV.: CrisisManagement, Harvard Business School Press, pp. 1-31.

Coombs, W. Timothy (2000):“Crisis management: advantages of a relational perspective”, en Ledingham, J. yBruning, S. (ed): Public Relations as relationship management, LawrenceErlbaum, Mahwah (USA), pp 73-93.

Fearn-Banks, K. (1996): Crisis communications: a casebook approach, Lawrence Erlbaum, Mahwah(USA).

Fita, Jaume (1999):Comunicación en programas de crisis, Gestión 2000, Barcelona.

Fita, Jaume (2004):“Comunicación de Crisis”, en Losada, J.C. (coord): Gestión de la comunicaciónen las organizaciones, Ariel, Barcelona, 2004, pp. 193-216.

Lerbinger, O. (1997):The crisis manager, Lawrence Erlbaum, Mahwah (USA)

Marconi, Joe (1993):Crisis marketing, Probus, Chicago (USA).

Piñuel Raigada, José (1997):Teoría de la comunicación y gestión de las organizaciones, Síntesis, Madrid.

Seitel, Fraser (2002): Teoría y Práctica de las Relaciones Públicas, Prentice Hall,Madrid.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent