DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) TEORIES DE LA COMUNICACIÓ Codi 12765201
Ensenyament
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
Adreça electrònica juanluis.gonzalo@urv.cat
monica.lores@urv.cat
Professors/es
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
LORES GARCIA, MÒNICA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura de Teories de la Comunicació presenta els fonaments teòrics dels autors clàssics i la recerca en l’àmbit de la comunicació i dels mitjans. Els continguts es centren en l'explicació del fenomen comunicatiu.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC3 Analitzar i avaluar l'impacte de l'entorn econòmic, polític, social i mediàtic, així com de les tecnologies de la informació i de la comunicació en la societat del risc, i la seva relació i aplicació en la comunicació estratègica
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Descobrir la globalitat del concepte de comunicació. AC3
Definir i comprendre els debats i conceptes bàsics de la teoria de la comunicació. AC1
AC3
Conèixer els autors, escoles i corrents més rellevants per al desenvolupament teòric en l'àmbit de la comunicació. AC1
AC3
Comprendre i analitzar críticament la complexitat del paper de la comunicació en la societat actual. AC1
AC3
BC3
Conèixer i analitzar la investigació en comunicació, les diferents metodologies i els principals resultats. BC3
BC8

Continguts
Tema Subtema
1- L'objecte d'estudi de la teoria de la comunicació 1.1 Principals conceptes i nivells d’anàlisi
1.2 Els models clàssics
1.3 Les característiques de la comunicació com objecte d’estudi
1.4 Realitat, mediació i mediatització
2 - La comunicació en la societat de la informació 2.1 La Societat de la Informació: un nou escenari de mediatització
2.2 Aproximació crítica a la societat de la informació: economia, societat i cultura
3- Perspectiva i vigència actual de les teories clàssiques de la comunicació 3.1 Els orígens de la societat de masses
3.2 La comunicació persuasiva i la teoria de la comunicació: Les primeres concepcions sobre els mitjans
3.3 Cultura i societat: Funcionalisme, Indústria de la cultura i cultura popular.
3.4 Tecnologia i canvi social tema

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
 
Sessió Magistral
2 0 2
 
Atenció personalitzada
21 0 21
 
Proves de desenvolupament
0 46 46
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Degut al plantejament de l'assignatura les tutories personalitzades són de caràcter obligatori. Els i les alumnes hauran de realitzar un mínim de tres tutories durant el procés d'elaboració de la prova de desenvolupament. Aquestes reunions serviran als professors per seguir i guiar als alumnes en la seva feina i als alumnes per plantejar els dubtes i/o comentaris respecte al treball. Per organitzar millor l'espai d'atenció, cal demanar cita prèviament per correu-e (juanluis.gonzalo@urv.cat o monica.lores@urv.cat).

Avaluació
  Descripció Pes
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. 30%
Proves de desenvolupament Proves que inclouen preguntes obertes sobre un tema. L'alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l'alumne és extensa. 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica
DOSSIER DE LECTURES(Lectures obligatòries)

1. La teoria de la comunicació com a disciplina

Craig, R.T. (1999). Communication Theory as a Field. Communication Theory 9(2):119-161.

Otero Bello, E. (2006). El “Estado del Arte” en teoría de la comunicación: un ejercicio Kuhniano. Ciencias Sociales Online III (1): 70-90.

 

2. Camps d’estudi i escoles clàssiques de la teoria de la comunicació

Mattelart, A. y Mattelart, M. (1997) Historia de las teorías de comunicación. Barcelona: Paidós Comunicación. (Lectura obligatòria no inclosa en el dossier)

Littlejohn, S. & Foss, K. (2008). “Culture and Society” a Littlejohn, S. & Foss, K. Theories of Human Communication. Belmont: Thomson Wadsworth, pp. 315-352.

Janowitz, M. y Schulze R. O. (1961) “Tendencias de la investigación en el sector de las comunicaciones de masas” a De Moragas, M. (ed.) (1979). Sociología de la comunicación de masas. Barcelona: Gustavo Gili, pp. 29-48.

 

3. La comunicació en la societat de la informació

Castells, M. (2009). “La comunicación en la era digital” a Castells, M. Comunicación y poder. Madrir: Alianza Ed., pp. 87-136.

Wolton, D. (2006). “Libertad, igualdad… comunicación” a Wolton, D. Salvemos la comunicación. Barcelona: Gedisa Ed., pp. 87-124.

Charaudeau, P. (2005). ¿Nos manipulan los medios?. Cuadernos de Información y Comunicación 10: 319-330.

Katz, J. E. (2008), “Cuestiones teóricas en torno a medios móviles y comunicación”, a Aguado, J. M. i Martínez, I.J. (coord.), Sociedad móvil: tecnología, identidad y cultura, Madrid, Biblioteca Nueva, pp. 21-35.

Livingstone, S. (2009), “Las redes sociales online, una oportunidad con riesgo para los adolescentes”, a Grané, M. i Willem, C. (eds.), Web 2.0: Nuevas formas de aprender y participar , Barcelona, Laertes, pp. 87-106.


MANUALS DE CONSULTA (optatius)

Farré, J. (2005). Invitació a la teoria de la comunicació. Valls: Cossetània.

Saperas, E. (1998). Manual básico de teoría de la comunicación. Barcelona: Ediciones CIMS.

Sierra Caballero, F. (1999). Elementos de la teoría de la información. Sevilla: Ed. Mad.

Soriano, J. (2007). L'ofici de comunicòleg. Mètodes per investigar la comunicació. Vic: Eumo.

Rodrigo, M. (2001). Teorías de la comunicación. Ámbitos, métodos y perspectivas. Barcelona: Universitat Jaume I.

Wolf, M. (1987). La investigación de la comunicación de masas. Crítica y perspectivas. Barcelona: Ediciones Paidós.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent