DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) TEORIES DE LA COMUNICACIÓ Codi 12765201
Ensenyament
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
Adreça electrònica juanluis.gonzalo@urv.cat
monica.lores@urv.cat
Professors/es
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
LORES GARCIA, MÒNICA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura de Teories de la Comunicació presenta els fonaments teòrics dels autors clàssics i la recerca en l’àmbit de la comunicació i dels mitjans. Els continguts es centren en l'explicació del fenomen comunicatiu.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC3 Analitzar i avaluar l'impacte de l'entorn econòmic, polític, social i mediàtic, així com de les tecnologies de la informació i de la comunicació en la societat del risc, i la seva relació i aplicació en la comunicació estratègica
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Descobrir la globalitat del concepte de comunicació. AC3
Definir i comprendre els debats i conceptes bàsics de la teoria de la comunicació. AC1
AC3
Conèixer els autors, escoles i corrents més rellevants per al desenvolupament teòric en l'àmbit de la comunicació. AC1
AC3
Comprendre i analitzar críticament la complexitat del paper de la comunicació en la societat actual. AC1
AC3
BC3
Conèixer i analitzar la investigació en comunicació, les diferents metodologies i els principals resultats. BC3
BC8

Continguts
Tema Subtema
1- L'objecte d'estudi de la teoria de la comunicació 1.1 Principals conceptes i nivells d’anàlisi
1.2 Els models clàssics
1.3 Les característiques de la comunicació com objecte d’estudi
1.4 Realitat, mediació i mediatització
2 - La comunicació en la societat de la informació 2.1 La Societat de la Informació: un nou escenari de mediatització
2.2 Aproximació crítica a la societat de la informació: economia, societat i cultura
3- Perspectiva i vigència actual de les teories clàssiques de la comunicació 3.1 Els orígens de la societat de masses
3.2 La comunicació persuasiva i la teoria de la comunicació: Les primeres concepcions sobre els mitjans
3.3 Cultura i societat: Funcionalisme, Indústria de la cultura i cultura popular.
3.4 Tecnologia i canvi social tema

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
 
Sessió Magistral
2 0 2
Treballs
0 10 10
 
Atenció personalitzada
26 0 26
 
Proves de desenvolupament
0 31 31
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Veure l'apartat específic d'Atenció Personalitzada.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Degut al plantejament de l'assignatura les tutories personalitzades són de caràcter obligatori. Els i les alumnes hauran de realitzar un mínim de tres tutories durant el procés d'elaboració de la prova de desenvolupament. Aquestes reunions serviran als professors per seguir i guiar als alumnes en la seva feina i als alumnes per plantejar els dubtes i/o comentaris respecte al treball. Per organitzar millor l'espai d'atenció, cal demanar cita prèviament per correu-e (juanluis.gonzalo@urv.cat o monica.lores@urv.cat).

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs 30%
Proves de desenvolupament Proves que inclouen preguntes obertes sobre un tema. L'alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l'alumne és extensa. 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

AVALUACIÓ

Els alumnes hauran de redactar un assaig teòric que servirà per demostrar l'aprofitament dels continguts de l'assignatura. El treball s'haurà de realitzar a partir del dossier de lectures obligatòries i haurà de donar resposta a les següents qüestions:

- Identifica i reflexiona sobre els conflictes de la teoria de la comunicació com a disciplina.

- Analitza de forma crítica l'objecte d'estudi de la teoria de la comunicació en l'actual societat de la informació (vigència de les teories clàssiques, àmbits d'estudi emergents, etc.).

Durant el desenvolupament de l'assaig és obligatori realitzar un mínim de tres tutories amb el professor per avaluar el desenvolupament del treball. L'extensió de l'assaig serà entre 8 i 10 pàgines. L'entrega es podrà fer per correu electrònic (juanluis.gonzalo@urv.cat i monica.lores@urv.cat) o en mà al despatx 3.22 o 3.21. Per aquest treball és obligatori l'ús de cites, referències i bibliografia.


Fonts d'informació

Bàsica
DOSSIER DE LECTURES(Lectures obligatòries)

1. La teoria de la comunicació com a disciplina

Craig, R.T. (1999). Communication Theory as a Field. Communication Theory 9(2):119-161.

Otero Bello, E. (2006). El “Estado del Arte” en teoría de la comunicación: un ejercicio Kuhniano. Ciencias Sociales Online III (1): 70-90.

 

2. Camps d’estudi i escoles clàssiques de la teoria de la comunicació

Mattelart, A. y Mattelart, M. (1997) Historia de las teorías de comunicación. Barcelona: Paidós Comunicación. (Lectura obligatòria no inclosa en el dossier)

Littlejohn, S. & Foss, K. (2008). “Culture and Society” a Littlejohn, S. & Foss, K. Theories of Human Communication. Belmont: Thomson Wadsworth, pp. 315-352.

Janowitz, M. y Schulze R. O. (1961) “Tendencias de la investigación en el sector de las comunicaciones de masas” a De Moragas, M. (ed.) (1979). Sociología de la comunicación de masas. Barcelona: Gustavo Gili, pp. 29-48.

 

3. La comunicació en la societat de la informació

Castells, M. (2009). “La comunicación en la era digital” a Castells, M. Comunicación y poder. Madrir: Alianza Ed., pp. 87-136.

Wolton, D. (2006). “Libertad, igualdad… comunicación” a Wolton, D. Salvemos la comunicación. Barcelona: Gedisa Ed., pp. 87-124.

Charaudeau, P. (2005). ¿Nos manipulan los medios?. Cuadernos de Información y Comunicación 10: 319-330.

Katz, J. E. (2008), “Cuestiones teóricas en torno a medios móviles y comunicación”, a Aguado, J. M. i Martínez, I.J. (coord.), Sociedad móvil: tecnología, identidad y cultura, Madrid, Biblioteca Nueva, pp. 21-35.

Livingstone, S. (2009), “Las redes sociales online, una oportunidad con riesgo para los adolescentes”, a Grané, M. i Willem, C. (eds.), Web 2.0: Nuevas formas de aprender y participar , Barcelona, Laertes, pp. 87-106.


MANUALS DE CONSULTA (optatius)

Farré, J. (2005). Invitació a la teoria de la comunicació. Valls: Cossetània.

Saperas, E. (1998). Manual básico de teoría de la comunicación. Barcelona: Ediciones CIMS.

Sierra Caballero, F. (1999). Elementos de la teoría de la información. Sevilla: Ed. Mad.

Soriano, J. (2007). L'ofici de comunicòleg. Mètodes per investigar la comunicació. Vic: Eumo.

Rodrigo, M. (2001). Teorías de la comunicación. Ámbitos, métodos y perspectivas. Barcelona: Universitat Jaume I.

Wolf, M. (1987). La investigación de la comunicación de masas. Crítica y perspectivas. Barcelona: Ediciones Paidós.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent