DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) TEORIES DE LA COMUNICACIÓ Codi 12765201
Ensenyament
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
HUERTAS ROIG, MARIA ASUNCION
Adreça electrònica sunsi.huertas@urv.cat
natalia.lozano@urv.cat
Professors/es
HUERTAS ROIG, MARIA ASUNCION
LOZANO MONTERRUBIO, NATALIA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura de Teories de la Comunicació és una assignatura de Complements de Formació. Presenta els fonaments teòrics dels autors clàssics i la recerca en l’àmbit de la comunicació i dels mitjans. Els continguts es centren en l'explicació del fenomen comunicatiu.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC2 Identificar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, les empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC3 Analitzar i avaluar l'impacte de l'entorn econòmic, polític, social i mediàtic, així com de les tecnologies de la informació i de la comunicació en la societat del risc, i la seva relació i aplicació en la comunicació estratègica
  AC5 Desenvolupar treballs d'investigació, anàlisi i planificació de comunicació d'alt nivell i exigència, dominant el llenguatge, els processos i la metodologia que s'utiliza per elaborar projectes científics i professionals
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp de la comunicació estratègica.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Descobrir la globalitat del concepte de comunicació. AC1
AC3
CC3
Definir i comprendre els debats i conceptes bàsics de la teoria de la comunicació. AC5
CC2
CC3
CC4
Conèixer els autors, escoles i corrents més rellevants per al desenvolupament teòric en l'àmbit de la comunicació. AC1
BC3
Comprendre i analitzar críticament la complexitat del paper de la comunicació en la societat actual. AC3
BC6
CC3
CC5
Conèixer i analitzar la investigació en comunicació, les diferents metodologies i els principals resultats. AC2
BC1
BC2
BC3

Continguts
Tema Subtema
1- L'objecte d'estudi de la teoria de la comunicació
2 - La comunicació en la societat de la informació
3- Perspectiva i vigència actual de les teories clàssiques de la comunicació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Sessió Magistral
6 0 6
Treballs
0 45 45
 
Atenció personalitzada
20 0 20
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Redacció d'un treball d'anàlisi a partir del dossier de lectures facilitat.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Veure l'apartat específic d'Atenció Personalitzada.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es farà en les sessions introductòries per saber el grau de coneixements en comunicació que posseeix cada alumne segons la seva formació i activitat professional realitzada fins al moment. Igualment, les professores oferiran atenció personalitzada a cada alumne que ho necessiti per a la realització dels exercicis i les pràctiques que es faran o plantejaran a la classe. Es pot demanar cita prèvia a través d'un correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Realització de dos treballs d'anàlisi i desenvolupament 100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

AVALUACIÓ

Els alumnes hauran de redactar dos assajos teòrics que serviran per demostrar l'aprofitament dels continguts de l'assignatura. Els treballs s'hauran de realitzar a partir del dossier de lectures obligatòries.


Fonts d'informació

Bàsica
DOSSIER DE LECTURES(Lectures obligatòries)

1. La teoria de la comunicació com a disciplina

Craig, R.T. (1999). Communication Theory as a Field. Communication Theory 9(2):119-161.

Otero Bello, E. (2006). El “Estado del Arte” en teoría de la comunicación: un ejercicio Kuhniano. Ciencias Sociales Online III (1): 70-90.

 

2. Camps d’estudi i escoles clàssiques de la teoria de la comunicació

Mattelart, A. y Mattelart, M. (1997) Historia de las teorías de comunicación. Barcelona: Paidós Comunicación. (Lectura obligatòria no inclosa en el dossier)

Littlejohn, S. & Foss, K. (2008). “Culture and Society” a Littlejohn, S. & Foss, K. Theories of Human Communication. Belmont: Thomson Wadsworth, pp. 315-352.

Janowitz, M. y Schulze R. O. (1961) “Tendencias de la investigación en el sector de las comunicaciones de masas” a De Moragas, M. (ed.) (1979). Sociología de la comunicación de masas. Barcelona: Gustavo Gili, pp. 29-48.

 

3. La comunicació en la societat de la informació

Castells, M. (2009). “La comunicación en la era digital” a Castells, M. Comunicación y poder. Madrir: Alianza Ed., pp. 87-136.

Wolton, D. (2006). “Libertad, igualdad… comunicación” a Wolton, D. Salvemos la comunicación. Barcelona: Gedisa Ed., pp. 87-124.

Charaudeau, P. (2005). ¿Nos manipulan los medios?. Cuadernos de Información y Comunicación 10: 319-330.

Katz, J. E. (2008), “Cuestiones teóricas en torno a medios móviles y comunicación”, a Aguado, J. M. i Martínez, I.J. (coord.), Sociedad móvil: tecnología, identidad y cultura, Madrid, Biblioteca Nueva, pp. 21-35.

Livingstone, S. (2009), “Las redes sociales online, una oportunidad con riesgo para los adolescentes”, a Grané, M. i Willem, C. (eds.), Web 2.0: Nuevas formas de aprender y participar , Barcelona, Laertes, pp. 87-106.


MANUALS DE CONSULTA (optatius)

Farré, J. (2005). Invitació a la teoria de la comunicació. Valls: Cossetània.

Saperas, E. (1998). Manual básico de teoría de la comunicación. Barcelona: Ediciones CIMS.

Sierra Caballero, F. (1999). Elementos de la teoría de la información. Sevilla: Ed. Mad.

Soriano, J. (2007). L'ofici de comunicòleg. Mètodes per investigar la comunicació. Vic: Eumo.

Rodrigo, M. (2001). Teorías de la comunicación. Ámbitos, métodos y perspectivas. Barcelona: Universitat Jaume I.

Wolf, M. (1987). La investigación de la comunicación de masas. Crítica y perspectivas. Barcelona: Ediciones Paidós.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent