Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació |
|
AC2 |
Identificar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, les empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc |
|
AC3 |
Analitzar i avaluar l'impacte de l'entorn econòmic, polític, social i mediàtic, així com de les tecnologies de la informació i de la comunicació en la societat del risc, i la seva relació i aplicació en la comunicació estratègica |
|
AC4 |
Crear i desenvolupar estratègies de comunicació que siguin eficaces, correctes i atractives pels diferents tipus d'empreses, institucions, organitzacions o partits polítics, així com dominar els conceptes i tècniques de planificació estratègica de comunicació en entorns canviants |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Objectius |
Competències |
Comprendre el paper de la comunicació en l'encaix de la ciència i la tecnologia en la societat del risc global.
|
AC1 AC3
|
|
CC3
|
Identificar els factors d'influència en la percepció social de la ciència i la tecnologia. |
AC1 AC3
|
|
|
Proporcionar als estudiants les eines i els coneixements necessaris per analitzar i comprendre el paper de la comunicació en diversos casos pràctics relacionats amb el risc.
|
AC2
|
BC3 BC4
|
CC4
|
Aplicar els fonaments teòrics a l'estudi de casos específics.
|
AC4
|
BC3 BC6
|
CC3 CC4
|
Tema |
Subtema |
1. La comunicació de risc: un nou entorn de mediatització |
1.1 Comunicació, risc i societat
1.2 La definició de comunicació de risc
1.3 El models de la comunicació de risc
1.4 Els conceptes relacionats |
2.- Els actors implicats en els processos de comunicació de risc en l'era d'Internet |
2.1 Polítiques públiques i comunicació de risc
2.2 Periodisme i mitjans de comunicació
2.3 La gestió privada de la comunicació de risc
2.4 Experts i científics davant de la comunicació de risc |
3. Estudi de casos |
3.1 Comunicació i salut
3.2 Comunicació de riscos i beneficis en l'àmbit de l'alimentació
3.3 Proposta oberta d'estudi d'altres sectors i àmbits científics i tecnològics. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
4 |
6 |
|
Sessió Magistral |
|
4 |
8 |
12 |
Seminaris |
|
8 |
16 |
24 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
8 |
18 |
26 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
4 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Seminaris |
Treball en profunditat sobre el camp de la seguretat alimentària en l'àmbit comunicatiu. Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
L'estudiant haurà de plantejar un àmbit d'estudi relacionat amb l'assignatura en el què haurà de resoldre una sèrie de qüestions i realitzar una reflexió global.
|
Presentacions / exposicions |
Exposició oral i defensa d'una temàtica treballada individualment per l'alumne. |
Atenció personalitzada |
|
|
Descripció |
L'horari d'atenció personalitzada es concertarà mitjançant correu electrònic a l'adreça juanluis.gonzalo@urv.cat. |
|
|
Descripció |
Pes |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Els estudiants hauran de proposar l'estudi d'un àmbit científic i tecnològic i realitzar una reflexió global. |
70% |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes hauran de fer una exposició oral del treball individual plantejat en l'assignatura. |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Supòsits pràctics/ estudi de casos: Els estudiants hauran de presentar una proposta d'anàlisi a partir d'un sector rellevant en l'àmbit científic i tecnològic. El treball es realitzarà individualment. Principals aspectes de l'anàlisi: - identificació d'stakeholders - tipus d'empreses - el paper dels mitjans de comunicació - el rol dels experts - la influència de la societat civil en forma d'organitzacions Presentacions / exposicions: Presentació i defensa d'una temàtica treballada individualment per l'alumne prèviament acordada i tutoritzada pels professors de l'assignatura. |
Bàsica |
Bergeaud-Blackler F., Paola Ferretti M., More politics, stronger consumers? A new division of responsibility for food in the European Union, Appetite, 2006
Lofstedt R., How can we Make Food Risk Communication Better: Where are we and Where are we Going?, Journal of Risk Research, 2006
Belton P. S, Food, Science and Society: Exploring the Gap Between Expert Advice and Individual Behaviour, Springer, 2003
Houghton J., van Kleef E., Rowe G., Frewer L. , Consumer perceptions of the effectiveness of food risk management practices: A cross-cultural study, Health, Risk & Society, 2006
Parrott, Roxanne, Emphasizing "Communication" in Health Communication, The Journal of Communication 54 (4), 2004
Bennett P., Calman K., Risk communication and public health, Oxford University Press, 1999
Frewer L., The public and effective risk communication, Toxicology Letters, 2004
Hornik R. , Public health communication: evidence for behavior change, Routledge, 2002
González M, López Cerezo J., Luján J., Ciencia, tecnología y sociedad : una introducción al estudio social de la ciencia y la tecnología , Tecnos, 1996
Bauer M., Allum N., Miller S., What can we learn from 25 years of PUS survey research? Liberating and expanding the agenda, Public Understanding of Science (16), 2007
Davies R. S., Constructing Communication: Talking to Scientists About Talking to the Public, Science Communication (29), 2008
Pitrelli N., The crisis of the “Public Understanding of Science” in Great Britain, Journal of Communication (2), 2003
Moreno C., Comunicar los riesgos. Ciencia y tecnología en la sociedad de la información, Biblioteca Nueva, 2009
Horlick-Jones T., The GM debate: risk, politics and public engagement, Routledge, 2007
Greiner A., Clegg Smith K., Guallar E., Something fishy? News media presentation of complex health issues related to fish consumption guidelines, Public Health Nutrition , 2010
Brossard D., Media, scientific journals and science communication: examining the construction of scientific controversies, Public Understanding of Science (18), 2009
Verbeke W. et alt, Consumer perception versus scientific evidence about health benefits and safety risks from fish consumption, Public Health Nutrition (8), 2005
Nelkin D., Selling Science: How the Press Covers Science and Technology, W.H.Freeman & Co Ltd, 1995
Espluga J., Els debats socials de la biotecnologia, Papers de la Fundació (144), 2005
Garrido F.J., Biotecnología, S.A. Una aproximación sociológica, Política y sociedad (39), 2002
Toby A. Ten Eyck, The media and public opinion on genetics and biotechnology: mirrors, windows, or walls?, Public Understanding of Science (14), 2005
Pérez Oliva, M., Expectativas de la salud en la sociedad mediática global, Humanitas. Humanidades médicas (45), 2009
Medina M., De la sociedad de la información y el conocimiento a la sociedad del riesgo: dilemas, impactos y retos de la cultura tecnocientífica, ,
Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología, Apuntes sobre los estudios de percepción social de la ciencia y la tecnología, ,
de Garine I., DIETA MEDITERRÁNEA Y ESTILO DE VIDA, VIII Congreso Internacional de Barcelona sobre la Dieta Mediterránea, 2010
Report of the Focus Workshops: European Federation of Biotechnology, Who should communicate with the public and how?, , 2003
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|