DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) COMUNICACIÓ ESTRATÈGICA A LES ORGANITZACIONS POLÍTIQUES Codi 12765206
Ensenyament
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
Adreça electrònica arantxa.capdevila@urv.cat
Professors/es
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu principal d'aquesta assignatura és analitzar els principals processos comunicatius propis de les organitzacions polítiques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC2 Identificar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, les empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC4 Crear i desenvolupar estratègies de comunicació que siguin eficaces, correctes i atractives pels diferents tipus d'empreses, institucions, organitzacions o partits polítics, així com dominar els conceptes i tècniques de planificació estratègica de comunicació en entorns canviants
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp de la comunicació estratègica.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els principals processos comunicatius de les institucions públiques. AC1
AC2
AC4
Conèixer els principals processos comunicatius dels partits polítics durant les campanyes electorals. AC1
AC2
AC4
Aplicar els coneixements adquirits a l'anàlisi de casos concrets relacionats amb la comunicació dels partits polítics i de les institucions públiques. BC2
BC3
Prendre part activa en el treball de grup i en les exposicions dels treballs a classe. BC5
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. La comunicació estratègica en les organitzacions polítiques. 1.1. El triangle de la comunicació política: organitzacions polítiques, mitjans i ciutadans.
1.2. La democràcia mediàtica.
1.3. La gestió de la comunicació en contextos inestables: escàndol polític, crisi política i conflicte polític.
1.4. L'espectacle de la política.
2. La comunicació estratègica en campanya electoral. 2.1. La campanya electoral com a context comunicatiu.
2.2. La comunicació persuasiva.
2.3. El màrqueting electoral.
2.4. Comunicació electoral i nous mitjans.
3. La comunicació estratègica en les institucions públiques. 3.1. La campanya permanent.
3.2. Tècniques i estratègies per a la comunicació del missatge de les institucions públiques.
3.3. Infraestructures comunicatives de les institucions.
3.4. Efectes de la comunicació institucional.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
15 0 15
Treballs
5 45 50
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
4 0 4
Presentacions / exposicions
3 0 3
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs. Explicació de les dinàmiques de treball: debats en grup, presentacions, discusions i treball individual.
Sessió Magistral Exposició dels principals conceptes relacionats amb la comunicació estratègica. En concret les explicacions se centraran en les estratègies de comunicació en campanya electoral i des de les institucions.
Treballs Quan s'iniciï l'assignatura, la professora proposarà un treball individual als estudiants.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària A partir d'un cas pràctic proposat per la professora, els alumnes/as han d'aplicar categories d'análisis explicades a classe.
Presentacions / exposicions Presentació a l'aula de les conclusions a les que s'han arribat en les sessions de cas a l'aula.
Atenció personalitzada Tutories

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Les tutories es concertaran a través de l'email.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Els estudiants hauran de presentar un treball individual. 45%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Treball en grup realitzat en el marc de les sessions teòriques. 45%
Presentacions / exposicions Exposició a classe de les conclusions extretes en els estudis de cas. Discussió entre els grups. 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Thompson, John B., El escándalo político, Barcelona: Paidós, 2001
Castelló, Enric (ed.), La mediatización del conflicto político, Barcelona: Laertes, 2012
Casero, Andreu, La construcció mediática de las crisis políticas, Madrid: Fragua, 2008
Elizalde, Luciano H, Gestión de la comunicación pública. Empresas, grupos e instituciones en el escenario público, Barcelona: Bosch, 2009
Izurieta, Roberto (Coord.), Estrategias de comunicación política para campañas y gobiernos, México: BUAP, 2009
Hendricks, John A.; Kaid, Lynda Lee (eds.), Techno Politics in Presidential Campaigning. New voices, New Technologies and New Voters, New York: Routledge, 2011
Mancer, Eva.; Pano, Ana, El discruso político en twitter, Barcelona: Divulga!, 2013
Canel, María José, Comunicación de las instituciones públicas, Madrid: Tecnos, 2007
Maarek, Philippe, Marketing político y comunicación, Barcelona: Paidós, 2009
Maarel, Philippe , Campaign communication & Political Marketing, Oxford: Wiley-Blackwell, 2011

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent