DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) COMUNICACIÓ I GESTIÓ DE LA VIOLÈNCIA Codi 12765213
Ensenyament
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.tortajada@urv.cat
Professors/es
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Web
Descripció general i informació rellevant Esta asignatura trata abordar la manera en que la sociedad y las instituciones generan y dan respuesta a la violencia y, especialmente, se pregunta por el papel que juega la comunicación en estos procesos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
En esta asignatura nos acercaremos a algunos de los tipos de violencia que sufren nuestras sociedades, a los contextos en los que dicha violencia se produce y al tipo de respuestas que se ofrecen para gestionarla y/o prevenirla. Con ella obtendréis habilidades teóricas, conceptuales y analíticas para el estudio de diversos tipos de violencia, cómo ésta se hace visible y se afronta a través de estrategias concretas de comunicación y cómo podría prevenirse. AC1
BC3
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Comunicación---violencia
(Interaccionismo simbólico, Escuela de Palo Alto, Social Learning Theory)
2. Mediatización de la violencia.
3. Comunicación y prisiones: las consecuencias de la institucionalización y el papel de la comunicación en las prisiones.
4. Comunicación y violencia en el entorno del trabajo.
5. Prevención de la violencia: el caso de la violencia de género.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
26 0 26
Treballs
0 30 30
Presentacions / exposicions
0 10 10
Debats
0 5 5
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación de los temas y de las actividades. Vinculación entre temas. Resumen de la sesión anterior.
Sessió Magistral Exposición por parte de la profesora de los conceptos vinculados a cada tema.
Treballs Realización de los trabajos que forman parte de la evaluación.
Presentacions / exposicions Presentaciones en el aula de conceptos/casos escogidos por el alumno o la alumna para alguno de los temas del programa.
Debats Participación activa en los debates en el aula. Los debates se prepararán previamente con diversos materiales.
Atenció personalitzada Tutorías individuales y grupales.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Presentacions / exposicions
Descripció
Las tutorias se solicitaran por correo-e con 24h. de antelación. Durante el período efectivo de realización de la asignatura, se establecerá una hora semanal de tutoria.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs El trabajo consistirá en un conjunto de ejercicios que se irán desarrollando a lo largo de las sesiones.
Se pedirá a los y las estudiantes que busquen información para comentar en las sesiones y que realicen un comentario crítico de alguno de los textos obligatorios.
40%



Presentacions / exposicions A partir de los textos obligatorios, los talleres que se organizarán en el marco de la asignatura y los casos que se debatirán en el aula, se pedirá a cada alumno/a que prepare una presentación, ya sea introductoria o conclusiva. 30%
Debats Participación activa tanto en las sesiones magistrales como en los debates organizados para cada una de las exposiciones de los compañeros y las compañeras. Para preparar los debates, se facilitarán diversos materiales. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La evaluación se compone de 3 tipos de actividades. Para aprobar hay que realizarlas todas.


Fonts d'informació

Bàsica

Bandura, A. (1973). Agression. A social learning analysis. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall.

Goffman, E. (1987). Internados. Ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Buenos Aires: Amorrortu.

OMS (2002) Informe mundial sobre la violencia y la salud: resumen. Washington DC: Organización Panamericana de la Salud-OMS.

Paludi, M.A.; Nydegger, R.V.; Paludi, C.A. (2006). Understanding workplace violence. A guide for Managers and Employees. Wesport CT: Praeger.

Rogers, K.A. & Chappell, D. (2003). Preventing and responding to violence at work. Geneva: International Labour Office.

Watzlawick, P., Bavelas, J.B. & Jackson, D.D. (1991). Teoría de la comunicación humana : interacciones, patologías y paradojas. Barcelona : Herder.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent