DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) COMUNICACIÓ CORPORATIVA I EN LES PIMES Codi 12765215
Ensenyament
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
VIDIELLA MARTORELL, RAMON
ARRÉLLAGA DE JUAREZ, MARÍA ALEJANDRA GUADALUPE
Adreça electrònica ramon.vidiella@urv.cat
alejandra.arrellaga@urv.cat
Professors/es
VIDIELLA MARTORELL, RAMON
ARRÉLLAGA DE JUAREZ, MARÍA ALEJANDRA GUADALUPE
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura està estructurada en dos parts. En la primera s’ofereix una aproximació a la comunicació de la petita i mitjana empresa (pime), i es treballa sobre les particularitats i necessitats comunicatives. En la segona s'ofereix una introducció als conceptes bàsics de la comunicació corporativa (interna i externa), aspectes relevants d’un Pla de Comunicació i anàlisi de casos reals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC2 Identificar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, les empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC3 Analitzar i avaluar l'impacte de l'entorn econòmic, polític, social i mediàtic, així com de les tecnologies de la informació i de la comunicació en la societat del risc, i la seva relació i aplicació en la comunicació estratègica
  AC4 Crear i desenvolupar estratègies de comunicació que siguin eficaces, correctes i atractives pels diferents tipus d'empreses, institucions, organitzacions o partits polítics, així com dominar els conceptes i tècniques de planificació estratègica de comunicació en entorns canviants
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp de la comunicació estratègica.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aprendre els conceptes i tècniques bàsiques de comunicació estratègica aplicats a les empreses. AC1
AC4
BC2
CC6
Aprendre i aplicar tècniques per a la comunicació corporativa AC1
AC2
AC3
AC4
BC1
BC2
BC3
CC3
CC4
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
MÒDUL 1. COMUNICACIÓN CORPORATIVA 1. Introducción a la comunicación externa e interna en corporaciones y empresas.
2. Planes de comunicación corporativa.
3. Análisis de casos de intervención en comunicación.
MÓDUL 2. COMUNICACIÓN EN LAS PYMES 4. La comunicación en las pymes y sus particularidades.
5. Técnicas de comunicación en pymes.
6. Empresas para la comunicación en pymes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 40 60
Presentacions / exposicions
2 4 6
Resolució de problemes, exercicis
3 1 4
Treballs
3 0 3
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació
Sessió Magistral Continguts de l'assignatura
Presentacions / exposicions Exposició a classe de treballs
Resolució de problemes, exercicis Es realitza un treball pràctic
Treballs Es realitza un treball sobre conceptes i criteris
Atenció personalitzada Tutories

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Durant les classes i, després d'haver finalitzat les mateixes, poso a disposició dels alumnes el meu correu electrònic professional per aclarir qualsevol dubte o fer qualsevol comentari. També deixo 5 o 10 minuts al final de la classe per disposar d'un mínim temps d'intercanvi d'impressions amb els alumnes. Així mateix, l'últim dia de classe organitzo una visita presencial a la meva empresa, amb un petit pica-pica, que ens serveix per tenir un espai de conversa personal que s'allarga més enllà de l'hora de finalització de la classe.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Prsentació del treball a classe 20%
Resolució de problemes, exercicis Resolució d'un problema pràctic 30%
Treballs Treball de lectures i conceptes 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

Al llarg del curs es proporcionen fonts per donar suport als treballs pràctics.

 

 

Alcaide Juan Carlos, Sergio Bernués, Esmeralda Díaz- Aroca, Roberto Espinosa, Rafael Muñiz y Christopher Smith. (2013)MARKETING Y PYMES Las principales claves de marketing en la pequeña y mediana empresa. www.marketingypymesbook.com, 2013.

CAPRIOTTI, Paul (1992): La imagen de la empresa: Estrategia  para una comunicación integrada. Ed. El Ateneo (Barcelona/Buenos Aires).

CAPRIOTTI, Paul (1999): Planificación Estratégica de la Imagen Corporativa (4º edición). Ed. IIRP-Instituto de Investigación en Relaciones Públicas (Málaga, España).

CAPRIOTTI, Paul (2009): Branding Corporativo. Fundamentos para la gestión estratégica de la Identidad Corporativa (Santiago, Chile).

COSTA, Joan (2011): El ADN del DirCom. Origen, necesidad, expansión y futuro de la Dirección de Comunicación. Costa Punto Com Editor (Barcelona).

COSTA, Joan (2013): Los 5 pilares del branding. Anatomía de la marca. Costa Punto Com (Barcelona)

COSTA, Joan (editor) (2009): Dircom, estratega de la complejidad. Nuevos paradigmas para la dirección de la comunicación. Valencia: Universidad de Valencia.

Equipo ESTUDIO DE COMUNICACIÓN (2011): Comunicación Interna en la Empresa. Claves y desafíos,  1° edición, España.

García, Maria y Marín, Pedro Pablo LAS REDES SOCIALES COMO ESCAPARATES DE LA COMUNICACIÓN. OPORTUNIDADES PARA LAS PYMES. Asociación Española de Investigación de la Comunicación.

https://paulcapriotti.wordpress.com/libros/

MINISTERIO DE INDUSTRIA, ENERGÍA Y TURISMO Retrato de las PYMES. Dirección General de Industria y de la PYME SECRETARÍA GENERAL TÉCNICA. Madrid.

Pérez-Tomé Julio  & Smith, Christopher R. (2006) Beautiful Pyme,Ideas prácticas de marketing y comunicación para pequeñas y medianas empresas.  Ed.McGraw Hill/Interamericana de España, S.A.U., Madrid, 2006.

 Tàpies, Josep (2009) Empresa familiar: ni tan pequeña, ni tan joven. Ed. Fundación Jesús Serra, Barcelona 2009

VILLAFAÑE, Justo (2013): La buena empresa. Propuesta para una teoría de la reputación corporativa. Pearson Educación.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent