Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Identificar les tendències actuals en quant a la prevenció, conservació i restauració del patrimoni a nivell nacional i internacional |
|
AC2 |
Identificar els aspectes teòrics que intervenen en la conceptualització del patrimoni cultural i artístic |
|
AC4 |
Analitzar les polítiques de conservació i restauració nacionals i internacionals, així com les lleis i normes per a la seva aplicació en l'exercici professional |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Objectius |
Competències |
És capaç de coneixer els principals teòrics que han definit els principis sobre conservació del patrimoni actual |
AC1 AC2
|
BC3 BC4
|
CC3
|
Coneix la legislació nacional i internacional del patrimoni. |
AC4
|
BC3 BC4
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
Introducció |
Categories del dibuix en la restauració arquitectònica
Els aixecaments de l'arquitectura antiga
La policromia dels monuments de l'antiguitat
El dibuix de la restauració a l'historicisme i l'eclecticisme
La representació de les intervencions modernes i contemporànies |
I. Teoria del patrimoni |
1.1 El patrimoni cultural edificat
1.2 Intervenció, conservació i restauració
1.3 L'evolució de la protecció monumental
1.4 L'evolució legislativa de la protecció del patrimoni a l'estat espanyol
|
II. L'execució del Restauro |
2.1 La intervenció en l'arquitectura anterior a la il·lustració
2.2 La restauració arqueològica
2.3 La restauració estilística
2.4 El moviment anti-restauració
2.5 La restauració filològica i històrica
2.6 La restauració crítica
2.7 La restauració moderna i contemporània |
III. La intervenció en el patrimoni arquitectònica a Espanya |
3.1 La intervenció en el patrimoni arquitectònic espanyol fins als inicis del segle XX
3.2 La restauració monumental a Espanya en el segle XX
3.3 La intervenció en el patrimoni arquitectònic a Catalunya |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
28 |
28 |
56 |
Treballs |
|
3 |
21 |
24 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
6 |
9 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves de desenvolupament |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació.Panorama general de l'assignatura. Proposta de treballs |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Treballs |
Realització, per part de l'alumne, de treballs sobre els temes de l'assignatura |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral, per part de l'alumne, dels treballs sobre els temes de l'assigantura |
Atenció personalitzada |
|
|
Atenció personalitzada |
Treballs |
|
Descripció |
Hores del professor disponibles per a consultes generals sobre els continguts de l'assignatura i dels treballs proposats. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Treball sobre els temes de l'assigantura realitzat per l'alumne |
30% |
Presentacions / exposicions |
Presentació i exposició dels treballs |
10% |
Proves de desenvolupament |
Preguntes obertes sobre els temes del curs |
50% |
Altres |
Assistència i participació a classe |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
BERTRAN ILARI, Josep, Historia de la representación arquitectónica II. Desde el neoclasicismo hasta la actualidad, 2001, Dep. EGAI, UPC
SÁINZ, Jorge , El dibujo de arquitectura. Teoria e historia de un lenguaje gráfico, 1990, Nerea
BRANDI, Cesare, Teoria del restauro, 1988, Alianza
CARBONARA, G., Avvicinamento al restauro. Teoria, storia, monumenti, 1997, Liguori
BOITO, Camille, Questioni pratiche di belle arti. Restauri, concorsi, legislazione, professione, insegnamento, 2000, U. Hoepli
, , ,
|
|
Complementària |
CAPITEL, Anton, Metamorfois de monumentos y teorías de la restauración, 1988, Alianza
CASIELLO, S., Restauro dalla teoria alla prassi, 2000, Electa
GONZÁLEZ-VARAS, Ignacio, Conservación de bienes culturales. Teoría, historia, principios y normas, 1999, Cátedra
GONZÁLEZ, A., LACUESTA, R. , Sis segles de protecció del patrimoni arquitectònic a Catalunya, 1984, Diputació de Barcelona
MACARRÓN, A. M., Historia de la Conservación y la Restauración, 1995, Tecnos
RIVERA BLANCO, José Javier, De varia restauratione: teoría e hsitoria de la restauración arquitectónica, 2008, Abada
SÁNCHEZ-MESA MARTÍNEZ, Leonardo J., La restauración de bienes culturales en los textos normativos, 2010,
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ELS CRITERIS D'INTERVENCIÓ EN EL S. XXI. REVISIÓ DE CONCEPTES/12775206 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
NOUS CONCEPTES I USOS DEL PATRIMONI/12775103 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
RÈGIM JURÍDIC DEL PATRIMONI/12775107 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|