DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) NOUS CONCEPTES I USOS DEL PATRIMONI Codi 12775103
Ensenyament
Patrimoni Artístic i Cooperació Cultural (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Adreça electrònica annaisabel.serra@urv.cat
Professors/es
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Analitzar les diverses definicions sobre el concepte de patrimoni al llarg de la història. Plantejar nous usos del patrimoni cultural com a recurs social i econòmic pel desenvolupament d'un territori.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Identificar els aspectes teòrics que intervenen en la conceptualització del patrimoni cultural i artístic
  AC5 Adquirir la capacitat per desenvolupar projectes d'investigació, científics, tècnics i analítics encaminats a la conservació del patrimoni històric artístic
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
AC2. Identificar els aspectes teòrics que intervenen en la conceptualització del patrimoni cultural i artístic. Història i categorització. AC5. Plantejar nous usos per les diferents tipologies de patrimoni existent al territori BC6. Transmetre i comunicar correctament noves iniciatives patrimonials i plantejar projectes culturals propis. CC3. Gestionar un bon projecte professional respectuós amb el patrimoni i la seva protecció. AC2
AC5
BC6
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Patrimoni cultural: concepte i evolució
2. Lloc, temps i memòria com a projectes de futur
3. La patrimonialització de la cultura. La identitat com a recurs econòmic
4. Valors socials del patrimoni
5. Patrimoni i desenvolupament territorial
6. Nous usos del patrimoni: innovació i atracció culturals
7. Entitats de protecció i mecenatge patrimonial.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
40 10 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 0 10
Treballs
7 20 27
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Es proposarà a l'alumne la preparació d'un treball per exposar a classe. 40%
Proves de desenvolupament S'avaluaran els continguts de l'assignatura amb un examen final. 50%
Altres

Assistència i participació Es valorarà la participació i assistència de l'alumne a les classes.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA GENERAL

ABAD GONZÁLEZ, Luisa (coord.). El patrimonio cultural como factor de desarrollo. Estudios multidisciplinares. Universidad de Castilla y la Mancha, Cuenca, 2004.

CANO DE MAUVESÍN, José Manuel. Turismo Cultural. Manual del Gestor de Patrimonio. Almuzara, 2005.

CASTILLO RUIZ, José. “Los valores propios del Patrimonio Histórico: gestación y caracterización” a Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, Granada, núm. 29, 1998, pp. 229-239. 

CASTILLO RUIZ, José. “Del objeto al sujeto: la dimensión social del patrimonio histórico” a BELLIDO GANT, María Luisa (ed.). Patrimonio, museos y turismo cultural, claves para la gestión de un nuevo concepto de ocio. Universidad de Córdoba, Córdoba, pp. 43-56.

MARTÍNEZ YÁÑEZ, Celia. El patrimonio cultural: los nuevos valores, tipos, finalidades y formas de organización. Universidad de Granada, Granada, 2006.

MORENTE DEL MONTE, María. “El concepto actual de Patrimonio Cultural” a PH, Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, Sevilla, núm. 56, 2006, pp. 40-43.

PLANAS, Rosa/TUGORES, Francesca. Introducción al patrimonio cultural. Eds. Trea, S.L., Gijón, 2006.

ROSELLÓ CEREZUELA, David. Diseño y evaluación de proyectos culturales. Ariel Patrimonio. Barcelona, 2011.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent