DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) CATALOGACIÓ I CLASSIFICACIÓ DEL PATRIMONI Codi 12775104
Ensenyament
Patrimoni Artístic i Cooperació Cultural (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
ZUAZNABAR UZCUDUN, GUILLERMO
Adreça electrònica guillermo.zuaznabar@urv.cat
Professors/es
ZUAZNABAR UZCUDUN, GUILLERMO
Web
Descripció general i informació rellevant Anàlisi dels diferents tipus de patrimoni, la seva problemática i classificació

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC6 Utilitzar els instruments i mètodes d'examen dels béns culturals
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Un bon coneixement de les diverses tipologies de béns culturals permet una millor conservació i defensa de les mateixes. AC6
Aprendre a catalogar el patrimoni cultural vol dir respectar i organitzar el seu futur més immediat. BC1
Cal exposar totes les fonts d’informació i de recerca imprescindibles per elaborar un catàleg patrimonial CC3

Continguts
Tema Subtema
1. La necessitat social dels catàlegs 1.1. Algunes reflexions sobre la conservació i restauració del patrimoni modern
1.2. Situació del patrimoni arquitectònic modern a Tarragona
1.3. Presentació i definició del CAIT (Centre d’anàlisi del territori a Tarragona)
1.4. Presentació de treballs del CAIT en curs
2. Documentar, registrar, inventariar i catalogar 2.1. Mètode i problemàtica
2.2. Investigar per registrar
2.3. Tècniques de treball. Estudi de casos
3. Categories de béns patrimonials 3.1. Classificacions i criteris emprats
3.2. Patrimoni Tangible
3.3. Patrimoni Intangible
4. Accés al patrimoni protegit: reptes i oportunitats

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
40 10 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 0 10
Treballs
7 20 27
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Es proposarà a l'alumne la preparació d'un treball per exposar a classe. 40%
Proves de desenvolupament S'avaluaran els continguts de l'assignatura amb un examen final. 50%
Altres

Assistència i participació Es valorarà la participació i assistència de l'alumne a les classes.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia General

AADD. Inventario del patrimonio artístico y arqueológico de España: declaraciones de monumentos y conjuntos histórico-artísticos, parajes pintorescos y jardines artísticos. Centro Nacional de Información Artística, Arqueológica y Etnológica, Madrid, 1975.

AADD. Del ayer para el mañana. Medidas de protección del patrimonio. Fundación del Patrimonio Histórico de Castilla y León. Valladolid, 2004.

AADD. El Patrimonio Cultural. Definición y sistemas de catalogación. Actas del seminario internacional. Murcia, 15-16 febrero 2007. Murcia, 2005.

AADD. La memoria construïda. Patrimonio cultural y modernidad. Tirant lo Blanch, Valencia, 2005.

HENARES CUÉLLAR, Ignacio L. La protección del Patrimonio Histórico en la España Democrática. Universidad de Granada, Granada, 2010.

LLOP BAYÓ, F. “Los inventarios, herramienta de creación del patrimonio etnológico” a AADD. Catalogación del Patrimonio Histórico. Instituto Andaluz Patrimonio Histórico, Sevilla, 1996.

PLANAS, Rosa/ TUGORES, Francesca. Introducción al patrimonio cultural. Ed. Trea, S.L., Gijón, 2006.

QUIROSA GARCÍA, M.V.

Historia de la protección de los bienes culturales muebles: definición, tipologías y principios generales de su estatuto jurídico

. Universidad de Granada, Granada, 2006.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent