DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) METODOLOGIA PER L'ELABORACIÓ D'UN PROJECTE D'INVESTIGACIÓ I D'UN PROJECTE TÈCNIC Codi 12775105
Ensenyament
Patrimoni Artístic i Cooperació Cultural (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
LIAÑO MARTÍNEZ, EMMA MARIA DEL PILAR
Adreça electrònica emma.liano@urv.cat
Professors/es
LIAÑO MARTÍNEZ, EMMA MARIA DEL PILAR
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura tracta de proporcionar els coneixements per poder planificar, dissenyar i gestionar un projecte tècnic i un projecte d'investigació en matèria de patrimoni cultural, analitzant els diferents factors i fases en que es desenvolupa el projecte tècnic i d'investigació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Identificar les tendències actuals en quant a la prevenció, conservació i restauració del patrimoni a nivell nacional i internacional
  AC2 Identificar els aspectes teòrics que intervenen en la conceptualització del patrimoni cultural i artístic
  AC3 Aplicar els criteris utilitzats per la difusió i investigació del Patrimoni Artístic
  AC4 Analitzar les polítiques de conservació i restauració nacionals i internacionals, així com les lleis i normes per a la seva aplicació en l'exercici professional
  AC5 Adquirir la capacitat per desenvolupar projectes d'investigació, científics, tècnics i analítics encaminats a la conservació del patrimoni històric artístic
  AC8 Interpretar les obres d'art en el seu context històric i artístic
  AC9 Desenvolupar una actitud oberta, respectuosa i crítica cap a la diversitat d'expressions artístiques i culturals valorant la importància del diàleg intercultural i la realització d'experiències artístiques compartides
  AC10 Utilitzar les diferents metodologies d'investigació sobre el patrimoni arquitectònic, escultòric, pictòric, fotogràfic i cinematogràfic de l'Arc Mediterrani y Amèrica Llatina
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
a) Adquirir los conocimientos fundamentales respecto a los elementos esenciales para la realización de un proyecto técnico y de un proyecto de investigación. Plantear las diferentes metodologías propias de un proyecto de investigación, la selección de las adecuadas según el tema a tratar y su planteamiento. b) Analizar las diferentes necesidades requeridas para un proyecto técnico y para un proyecto de investigación en función del objeto patrimonial. c) Planificar y diseñar un proyecto técnico y un proyecto de investigación. d) Gestionar y evaluar la implementación de un proyecto técnico. Realizar y evaluar el proceso y resultado de un proyecto de investigación. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC8
AC9
AC10
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC8
CC2
CC3
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
Bloque I: Introducción. Definiciones. Clasificación. Tipologías. Funciones. Bloqque II: El proyecto técnico como instrumento de gestión. Etapas de la gestión de un proyecto técnico. Características. Proyecto de investigación y su finalidad. Pasos en la elaboración de un proyecto de investigación. Bloque III: Elaboración de un proyecto ténico: Metodología. Etapas: concepción y planificación. Objetivos, acciones, recursos, viabilidad y costes. Elaboración de un proyecto de investigación: Etapas: concepción y planificación. Hipótesis de trabajo. Objetivos. Viabilidad. Bloque IV: Estructura del proyecto técnico. Definición. Objetivos: Generales y específicos. Justificación. Acciones de planificación: Concreción de tareas, periodización y finalidades. Recursos: humanos y materiales. Costes y presupuesto. Estructura y proceso realización de un proyecto de investigación. Bloque V: Factores externos del proyecto técnico. Financiación. Aprobación. Grupos de interés. Factores externos del proyecto de investigación. Bloque VI: Implementación del proyecto técnico. Ejecución. Evaluación: temporal (periódica) y final. Fiscalización. Evaluación del proyecto de investigación: temporal (periódica) y final. Bloque VII: Proyección externa. Comunicación. Difusión: de la actividad y de los resultados. Niveles de comunicación y difusión.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
50 10 60
Seminaris
8 16 24
Treballs
0 4 4
Presentacions / exposicions
0 4 4
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicación y motivación del programa y características técnicas.
Sessió Magistral Clases teórico-prácticas.
Seminaris Ejercicios de anális, planificación y gestión a realizar en clase.
Treballs Aplicación práctica de las clases teórico-prácticas por parte del alumno.
Presentacions / exposicions Exposición y debate en clase del resultado de los trabajos.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
En el horario establecido por el Departamento o vía e-mail.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Pruebas objetivas de preguntas cortas Pruebas que incluyen preguntas directas sobre un aspecto concreto. Los alumnos deben responder de manera directa mediante los conocimientos que tienen sobre la materia. La respuesta que da el alumno es breve. 50%
Seminaris Seminarios prácticos: ejercicios de análisis, planificación y gestión, a efectuar en clase. 30%
Treballs Ejercicios prácticos: ejercicios de ánalisis y gestión. Trabajos que realiza el alumno. 5%
Presentacions / exposicions Exposición oral por parte de los alumnos de un tema concreto o de un trabajo (previa presentación escrita). 5%
Altres

Participación y asistencia a clase (mínimo 80% sesiones)

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Bermúdez, A.; Arbeloa, J.V.M.; Giralt, A, Intervención en el patrimonio cultural. Creación y gestión de proyectos, Síntesis,
Bruce, A.; Langdon, K. , Dirigir proyectos, Grijalbo,
Castro, F.; Bellido, M. L. , Patrimonio, museos y turismo cultural: claves para la gestión de un nuevo concepto de ocio , Universidad de Córdoba,
Checa Cremades, Fernando; García Felguera, María de los Santos; Morán Turina, José Miguel , Guía para el estudio de la historia del arte , Cuadernos arte Cátedra ,
Davidson, J. , La gestión de proyectos, Prentice Hall,
Fernández Arenas, José, Introducción a la conservación del patrimonio y técnicas artísticas , Ariel,
Fernández Arenas, José, Teoría y metodología de la historia del arte , Anthropos,
García Blanco, A., La exposición, un medio de comunicación, Akal,
Heerkens, Gray R. , Gestión de proyectos, McGraw-Hill,
Pereña, J. , Dirección y gestión de proyectos, . Díaz de Santos, S. A. ,
Umberto, Eco , Cómo se hace una tesis : técnicas y procedimientos de estudio, investigación y escritura , Gedisa,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent