DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) FACTORS CULTURALS DE LES POBLACIONS DE L'ARC MEDITERRANI I D'AMÈRICA LLATINA Codi 12775108
Ensenyament
Patrimoni Artístic i Cooperació Cultural (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CASANOVAS CODINA, JOAN
Adreça electrònica joan.casanovas@urv.cat
Professors/es
CASANOVAS CODINA, JOAN
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura analitzarem els trasvasaments culturals i l'evolució de les arts a l'Europa Mediterrània i a Amèrica Llatina durant l'època moderna i la contemporània. Examinarem des del món religiós, literari i científic, fins al de les arts plàstiques, i la música. El temari es dividirà en quatre grans etapes (pre-colombina, colonial, segle XIX i segle XX) i tres punts de ruptura (la Conquesta, la Independència de les colònies Iberoamericanes, i les consolidacions estatals a finals del segle XIX i inicis del XX).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Identificar les tendències actuals en quant a la prevenció, conservació i restauració del patrimoni a nivell nacional i internacional
  AC2 Identificar els aspectes teòrics que intervenen en la conceptualització del patrimoni cultural i artístic
  AC3 Aplicar els criteris utilitzats per la difusió i investigació del Patrimoni Artístic
  AC4 Analitzar les polítiques de conservació i restauració nacionals i internacionals, així com les lleis i normes per a la seva aplicació en l'exercici professional
  AC5 Adquirir la capacitat per desenvolupar projectes d'investigació, científics, tècnics i analítics encaminats a la conservació del patrimoni històric artístic
  AC6 Utilitzar els instruments i mètodes d'examen dels béns culturals
  AC7 Saber aplicar les tècniques més avançades en la conservació, restauració, catalogació, organització i gestió d'arxius i digitalització
  AC8 Interpretar les obres d'art en el seu context històric i artístic
  AC9 Desenvolupar una actitud oberta, respectuosa i crítica cap a la diversitat d'expressions artístiques i culturals valorant la importància del diàleg intercultural i la realització d'experiències artístiques compartides
  AC10 Utilitzar les diferents metodologies d'investigació sobre el patrimoni arquitectònic, escultòric, pictòric, fotogràfic i cinematogràfic de l'Arc Mediterrani y Amèrica Llatina
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura. Aprendre a localitzar i processar informació del tema de l'assignatura. Aprendre a redactar un assaig sobre un dels temes de l'assignatura. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC8
AC9
AC10
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
1.- Cultura: conceptes i tendències. Els contextos socials a la ciutat i el camp a Europa. L'experiència marítima: del Meditarrani a l'Atlàntic.
2.- La Ibero-Amèrica colonial. Els contextos socials a la ciutat i el camp: colonització, transformació indígena, l'espai urbà, els centres miners, el món rural.
3.- La cultura de la desigualtat: el treball, l'alimentació i el consum, la condició ètnica, la gerarquia social.
4.- Homes, dones, i famílies, a l'era moderna mediterrània i iberoamericana. La religiositat iberoamericana (rituals, festes i diversions).
5.- Les transgressions i la marginalitat a Iberoamèrica: la sexualitat, la màgia, la vagància, el cimarronatge i els palenques, la vida fronterera.
6.- L'educació, la cultura lletrada, les arts i les ciències a la Iberoamèrica colonial.
7.- La literatura, la música i l'art a Iberoamèrica de 1830 a 1930.
8.- Les arts i els canvis socials a Iberoamèrica de 1930 a 1960.
9.- Les arts i els canvis socials a Iberoamèrica des de la dècada de 1960 fins la de 1990.
10.- Les transformacions culturals recents. Comentari final.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
14 14 28
Seminaris
15 15 30
Treballs
0 14 14
 
Atenció personalitzada
0.5 0.5 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs.
Sessió Magistral Desenvolupament del temari.
Seminaris Presentació i debat per part dels alumnes de lectures i materials assignats.
Treballs El Treball consistirà en un assaig de 10 pàgines com a màxim.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció als alumnes per orientar i fer seguiment de l'assaig/treball que és necessari presentar.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Presentació per part dels alumnes de textos o materials d'estudi assignats. Dins d'aquest concepte, també s'hi inclou l'assistència a classe. 10%
Treballs Avaluació de l'assaig de 10 pàgines a doble espai com a màxim. Es valorarà les fonts utilitzades, la redacció i el contingut. 90%
Altres

L'assistència a classe és condició necessària per poder aprovar l'assignatura.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Alberto Tenenti, La Edad Moderna: Siglos XVI-XVIII, , 2003
Magdalena Chocano, La América colonial (1492-1763): cultura y vida cotidiana, , 2000
Leslie Bethel, compilador, Historia de América Latina, , 1990-2002

Complementària James Lockhart i Stuart Schwartz., América Latina en la Edad Moderna, , 1992
Stuart B. Schwartz, Cada uno en su ley. Salvación y tolerancia religiosa en el Atlántico ibérico, , 2010
Tomás Gutiérrez Alea , Memorias del subdesarrollo , , 1968
Carlos Diegues , Bye Bye Brasil , , 1980

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
CIUTAT I PATRIMONI A AMÈRICA LLATINA/12775203
CIUTAT I PATRIMONI EN EL MEDITERRANI MERIDIONAL/12775202

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
METODOLOGIA PER L'ELABORACIÓ D'UN PROJECTE D'INVESTIGACIÓ I D'UN PROJECTE TÈCNIC/12775105
LA MÚSICA BARROCA DE LES CATEDRALS. D'EUROPA A AMÈRICA/12775205

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
CIUTAT I PATRIMONI A AMÈRICA LLATINA/12775203
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent