DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) LA MÚSICA BARROCA DE LES CATEDRALS. D'EUROPA A AMÈRICA Codi 12775205
Ensenyament
Patrimoni Artístic i Cooperació Cultural (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Adreça electrònica mariarosa.tamarit@urv.cat
Professors/es
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Web http://www.wix.com/lettere/inmusica
Descripció general i informació rellevant L’assignatura proposa un viatge desde la Venècia dels Gabrielli fins a les catedrals on es van deixar escoltar les músiques de Juan de Araujo, Manuel de Sumaya i els seus contemporanis, passant per la Roma que va veure néixer els primers oratoris de Carissimi i pels nuclis de població americana sorgits del proselitisme dels jesuïtes. Es tractarà de relacionar les diverses ciutats vinculades al nostre itinerari a la producció musical que els va donar identitat i poder. A més a més, es mostrarà com els gèneres musicals de temàtica sacra amb contingut teatral varen arrelar als enclavaments o missions dels jesuïtes, de de Chiquitos fins a l’Alta California

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Identificar les tendències actuals en quant a la prevenció, conservació i restauració del patrimoni a nivell nacional i internacional
  AC5 Adquirir la capacitat per desenvolupar projectes d'investigació, científics, tècnics i analítics encaminats a la conservació del patrimoni històric artístic
  AC7 Saber aplicar les tècniques més avançades en la conservació, restauració, catalogació, organització i gestió d'arxius i digitalització
  AC9 Desenvolupar una actitud oberta, respectuosa i crítica cap a la diversitat d'expressions artístiques i culturals valorant la importància del diàleg intercultural i la realització d'experiències artístiques compartides
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Introducció a la interpretació del patrimoni del Barroc a través de la Història de la Música Assolir flexibilitat interdisciplinària ( arquitectura en relació a la música) AC1
AC5
BC1
BC5
CC3
visió panoràmica comparativa Europa.Amèrica AC7
AC9
BC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. La Venecia de los Gabrielli. Música y arquitectura: Policoralidad.
2. Roma y el Oratorio: ciudad y espacios de recepción. Filippo Neri versus Giacomo Carissimi.
3. El proselitismo de los Jesuítas. La música y sus funciones en las primeras misiones americanas.
4. El Barroco musical, de Bolivia a Perú, de Ciudad de Mexico a California Juan de Araujo, Manuel de Sumaya y su época.
5. De la Catedral de Sucre a los Salones de Cuzco. Música profana y mestizaje.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
12 12 24
Fòrums de discussió
5 15 20
Pràctiques de camp/sortides
5 10 15
Treballs
4 12 16
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación inicial y elementos de debate en el aula
Sessió Magistral Las sesiones irán siempre acompañadas de audiciones musicales
Fòrums de discussió Creación de espacios de discusión a través de los foros viruales
Pràctiques de camp/sortides Asistencia a espectáculos
Treballs Trabajo sumativo
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Es necesario para superar la asignatura establecer contacto personalizado a través de las tutorías que se concertaran a l inicio

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Asistencia a las sesiones y participación activa en el aula 30%
Fòrums de discussió Foros virtuales sobre crónicas de espectáculos y temas afines al programa de la asignatura,

Debate alrededor de las actividades externas
15%
Pràctiques de camp/sortides Asistencia a eventos musicales de interés para el perfil investigador del estudiantado 5%
Treballs Trabajo individual según líneas de investigación 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Claude Palisca, El ideal barroco, , http://www.sohns-musica.com.ar/Barroco.html
Lauro Ayestarán, El barroco musical hispanoamericano, Universitat de Texas, http://www.jstor.org/stable/779800
Carlos Páramo Bonilla, "Música colonial": la invención sonora del barroco hispanoamericano, Universidad externado de Colombia, http://acontratiempo.bibliotecanacional.gov.co/?ed
Lorenzo Bianconi, El siglo XVII en Historia de la música, vol. 5, Turner música, Madrid 1986
Richard Taruskin, The seventeenth and eighteenth centuries, The Oxford history of western music, vol. 2, Oxford University Press, New York: 2005

Bibliografia de referencia sobre el período

 . Friederich Blume: Renaissance and baroque music: a comprehensive survey (New York: Faber and Faber, 1969; original alemán de 1968).
- George J. Buelow (ed.): The late Baroque era: from 1680s to 1740, Man and Music, vol. 4 (Londres: Macmillan, 1993)
- Manfred Bukofzer: La música en la época barroca: de Monteverdi a Bach (Madrid: Alianza Editorial, 1986 y 1998, original de 1947)
- Tim Carter: Music in late Renaissance and early Baroque Italy (Londres: Batsford 1992).
- Tim Carter y John Butt (Eds.) The Cambridge History of Seventeenth-Century Music. (Cambridge: Cambridge University Press, 2005).
- Philip G. Downs: La música clásica (Madrid: Akal, 1998).
- John Walter Hill: La música barroca. (Madrid: Akal, 2008; original 2005)
- Claude Palisca: La música del barroco (Buenos Aires: Victor Lerú, 1983; original de 1968).
- Nino Pirrota: Music and Culture in Italy from de Middle Ages to the Baroque (Cambridge: Massachusetts, 1984).
- Curtis Price (ed.): The Early Baroque Era: From the late 16th century to th 1660s, Man and Music, vol. 3 (Londres: Macmillan, 1993).

Complementària , http://elsfogonsdemefist.wix.com/ars-alchimia#!__ars-alchimica-catal, ,
, http://www.baroquemusic.org/index.html, ,
Rosa Tamarit Sumalla, Maria Magdalena.ecce mulier: música plor i èxtasi en l'adveniment del Barroc, Tarragona 2011, Arola

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CIUTAT I PATRIMONI A AMÈRICA LLATINA/12775203

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANÀLISI I INTERPRETACIÓ DE L'ART EN RELACIÓ AL TERRITORI/12775101
 
Altres comentaris
Es importante haber consultado la bibliografia y haber adquirido nociones básicas sobre la música del Renacimiento y el Barroco.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent