Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Objectius |
Competències |
En acabar la matèria l'alumne tindrà la capacitat d'observació, anàlisi i síntesi per determinar la naturalesa material i tècnica de les obres, i diagnosticar el seu estat de conservació. |
|
BC1 BC3 BC4
|
CC3 CC4
|
Tema |
Subtema |
1. Les matèries colorants, aglutinants i vernissos
2. Materials i tècniques pictòriques sobre suports de tela i fusta.
3. La policromia el pa metàl•lic
4. L’art contemporani.
5. Característiques i patologies del material inorgànic.
6. El patrimoni metàl•lic.
7. Els suports cel•lulòsics en documents d’arxiu i obra gràfica.
8. El material vitri i ceràmic.
9. La pell i el pergamí.
10. La pintura mural.
|
1.1 Història i evolució.
1.2 Alteracions cromàtiques.
1.3 Envelliment dels vernissos.
2.1 L’estrat pictòric (el tall estratigràfic)
2.2 Els suports i les seves alteracions: la tela, la fusta.
2.3 Exemples d’obra real.
3.1 Els pans de plata i or.
3.2 Tècniques de daurat i platejat i la seva ornamentació policroma.
3.3 La colradura.
3.4 Principals alteracions dels fulls metàl•lics i la seva policromia.
4.1 L’experimentació i els nous materials en l’art actual.
4.2 Factors de deteriorament i patologies específiques del nou art.
5.1 La pedra: tipologies i alteracions.
5.2 Morters i aglomerants: tipologies i alteracions.
6.1 Definició de patrimoni metàl•lic.
6.2 Matèria: Coure i bronze, plata, ferro.
6.3 Principals tècniques de fabricació.
6.4 Característiques dels processos de degradació.
7.1 Caracterització.
7.2 Manufactura.
7.3 Principals degradacions.
8.1 Vidre:
8.1.1 Definició i característiques del vidre.
8.1.2 Procés de fabricació.
8.1.3 Alteracions.
8.2 Ceràmica:
8.2.1 Definició i característiques de la ceràmica.
8.2.2 Procés de fabricació: a torn, a mà, amb motlle.
8.2.3 Alteracions.
9.1 Causes i efectes del seu deteriorament.
10.1 Definició i evolució de la pintura mural.
10.2 Tècniques pictòriques sobre suports murals.
10.3 Factors de deteriorament i patologies de les pintures murals.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
0 |
5 |
|
Sessió Magistral |
|
31 |
0 |
31 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Basades en la motivació de l'alumne cap el coneixement de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Basada en exposicions formals, a càrrec del professor. |
Atenció personalitzada |
|
|
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Sessió Magistral |
|
Descripció |
El professor respon els dubtes i les motivacions de l’alumnat. que sorgeixen durant la sessió magistral.
A més de les consultes habituals en cada sessió de classe, l'alumne disposarà de la plataforma moodle amb la finalitat de contrastar, consultar i completar les informacions que li siguin precises per millorar el desenvolupament de la preparació de l'assignatura. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Exercici final (anàlisi tècnic i estat de conservació d’una obra) que permeti valorar i avaluar els coneixements adquirits en l'assignatura. |
60 % |
Altres |
Participació a classe, amb assistència mínima al 80% de les sessions. |
40 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
AA.VV. , La Conservació d'Art Contemporani. Casos d’estudi a partir de la Col.lecció Martínez Guerricabeitia de la Universitat de València. , 2011, Fundació General de la Universitat de València
AA.VV. , Le materiau vitreux: verre et vitraux. Actes du Cours Intensif Européen. Ravello 28-30 avril 1995., 1998, Roger- Alenxandre Lefèvre et isabell Pallot- Fross
AA.VV. , Patología y técnicas de intervención: elementos estructurales., 1998, Ed. Munillaleria, Madrid
AA.VV., Couleur & Temps. La couleur en Conservation et Retauration., 2006, SFIIC (Section française de l'institut internation
CALVO MANUEL, Ana, Conservación y restauración de pintura sobre lienzo. , 2002, Barcelona: Ediciones del Serbal
CARRASCOSA MOLINER, Begoña, La conservación y restauración de objectos cerámicos arqueológicos. , 2009, Ed. Tecnos, Madrid
CAVALLINI, M; MONTANARI, R., La metallografia nei beni culturali. Ed. Associazione italiana de metallurgia., 2003, Roma
DELAMARE, F. i GUINEAU, B., Los colores. Historia de los pigmentos y colorantes., 2000, Ediciones B.S.A., Barcelona
DOERNER, Max, materiales y su empleo en el arte., ,
FERRER MORALES, Ascensión, La cerámica arquitectónica. Su conservación y restauración. , 2007, Universidad de Sevilla
FERRER MORALES, Ascensión, La pintura mural: su soporte, conservación, restauración y las técnicas modernas. , 1998, Universidad de Sevilla
GARCÍA FORTES, S.; FLOS TRAVIESO, N., Conservación y restauración de bienes arqueológicos., 2008, Ed. Síntesis, Madrid
GONZÁLEZ MARTÍNEZ ALONSO, Enriqueta, Tratado del dorado, plateado y su policromia. Tecnología, conservación y restauración., 1997, Valencia, Editorial UPV
LLAMAS PACHECO, Rosario, La conservació i restauració de les pintures de cavallet. , 2005, Valencia, Editorial UPV
MARTÍN, Antonio, Ensayos y experiencias de alteración en la Conservación de Obras de Piedra de Interés Histórico-artístico., 1990, Fundación Ramón Areces. Madrid
MAS BARBERÀ, Xavier, Conservación y restauración de materiales pétreos: diagnóstico y tratamiento., 2012, Valencia, Editorial UPV
NEWTON, Roy; DAVINSON, Sandra, Conservation of glass., 2006, Butterworth-Heinemann. Burlington, USA
- NICOLINI, Gérard; DIEUDONNÉ-GLAD, Nadine, Les métaux antiques: travail et restauration. Actes du collogue de Poiters, 28-30 sept. 1995. , 1998, Éditions Monique Mergoil, Montagnac
PUIG USTRELL, Pere, Los pergaminos. Qué son y cómo se tratan. , 2008, Ediciones Trea
RODRÍGUEZ LASO, Mª Dolores, El soporte de papel y sus técnicas. Degradación y conservación preventiva. , 2005, Servicio Editorial Universidad del País Vasco
ROTAECHE GONZÁLEZ DE UBIETA, Mikel, Conservación y restauración de materiales contemporáneos y nuevas tecnologías. , 2011, Patrimoni Cultural
- VIVANCOS RAMÓN, Victoria, La conservación y restauración de pintura de caballete: Pintura sobre tabla., 2007, Tecnos
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INTERVENCIÓ CONSERVATIVA DELS BENS CULTURALS/12775210 | CONSERVACIÓ PREVENTIVA/12775209 | TÈCNIQUES CIENTÍFIQUES D'EXAMEN/12775208 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
TÈCNIQUES CIENTÍFIQUES D'EXAMEN/12775208 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
PRECEDENTS, ESCOLES I TEORIES DE LA CONSERVACIÓ I RESTAURACIÓ/12775102 | ELS CRITERIS D'INTERVENCIÓ EN EL S. XXI. REVISIÓ DE CONCEPTES/12775206 | CATALOGACIÓ I CLASSIFICACIÓ DEL PATRIMONI/12775104 |
|
|
Altres comentaris |
Coneixements bàsics de física i química corresponents a l'ensenyament general no universitari |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|