DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) TÈCNIQUES CIENTÍFIQUES D'EXAMEN Codi 12775208
Ensenyament
Patrimoni Artístic i Cooperació Cultural (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Adreça electrònica antonio.salcedo@urv.cat
nativitat.salvador@urv.cat
salvador.buti@urv.cat
Professors/es
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
SALVADOR CABRÉ, NATIVITAT
BUTÍ PAPIOL, SALVADOR
Web
Descripció general i informació rellevant Matèria que tracta del coneixement i mètodes d’aplicació dels materials de bens culturals a partir de l’examen científic i de tècniques de laboratori. Diagnòstic, processos d’alteració, contextualització cronològica dels materials, dades i mètodes per a la datació i materials incorporats en processos de restauració.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC4 Analitzar les polítiques de conservació i restauració nacionals i internacionals, així com les lleis i normes per a la seva aplicació en l'exercici professional
  AC6 Utilitzar els instruments i mètodes d'examen dels béns culturals
  AC8 Interpretar les obres d'art en el seu context històric i artístic
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
En acabar la matèria l’alumne tindrà coneixements bàsics de les diferents tècniques d’examen científic útil per a la interpretació dels resultats que li permetran identificar i caracteritzar els diversos components, i diagnosticar amb rigor i exactitud l’estat de conservació dels béns culturals. AC4
AC6
AC8
BC1
BC3
BC4
BC5
BC6
CC3
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
Objectius i metodologia de l'anàlisi científica
Plantejament del problema
Anàlisi in situ
Presa de mostres
Conservació i transport de les mostres
Preparació i manipulació de les mostres
Propostes de metodologies de l’anàlisi
Elaboració d’un informe científic
Exàmens puntuals
Estudi morfològic. Tècniques de microscòpia òptica
Anàlisi químic a microescala
Mètodes instrumentals d’anàlisi
Utilització de grans equipaments científics. La llum sincrotró
Mètodes de datació
Exemples d’aplicació
Exàmens globals no destructius
La imatge mitjançant radiació visible
La imatge mitjançant radiació invisible

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
17 25 42
Seminaris
11 20 31
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Les activitats introductòries pretenen introduir als alumnes en el contingut de l’assignatura i motivar-los per l’aprenentatge.
Sessió Magistral Basada en exposicions formals a càrrec dels professors i diàleg amb els alumnes.
Seminaris Basada en la pràctica i l’aplicació de la matèria donada a classe. Discussió de problemes concrets entre professor i alumnes a partir de material aportat prèviament.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Seminaris
Descripció
Basada en respondre els dubtes i les motivacions de l’alumnat i amb la resolució i discussió de qüestions puntuals. A més de les consultes habituals en cada sessió de classe, l'alumne disposarà de la plataforma moodle amb la finalitat de contrastar, consultar i completar les informacions que li siguin precises per millorar el desenvolupament de la preparació de l'assignatura

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Participació activa a la classe i treballs/exercicis realitzats. 35% de la nota final
Seminaris Treball pràctic que permeti valorar i avaluar els coneixements adquirits en l'assignatura 35% de la nota final
Altres

Participació a classe, amb assistència mínima al 80% de les sessions.

30% de la nota final
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ALDROVANDI, ALFREDO. Metodi di documentazione e di indagini non invasive sui dipinti. Padova, il Prato, 1999.

APPOLONIA, L.; VOLPI, S. Le analisi di laboratorio applicate ai beni artistici policromi, Il  Prato, Padova 1999.

DERRICK, M.R.; STULIK, D.; LANDRY, J.M. Infrared Spectroscopy in Conservation Science, The Getty Conservation Institute, 2000.

DOMÉNECH M.T.; YUSÁ D.J. Aproximación al anàlisis instrumental de pigmentos procedentes de obras de arte. Editorial Universidad Politécnica de Valencia. 2006

GÓMEZ GONZÁLEZ, MARÍA LUISA. La Restauración Examen Científico Aplicado a la Conservación de Obras de Arte. Madrid, Cátedra, 1998.

HARLEY, R.D. Artist’s Pigments  c.1600-1835, Ed. Archetype, London, 2001

LEARNER T.J.S. Analysis of Modern Paints, Resarch in Conservation, The Getty Conservation Institute, 2004

MATTEINI, MAURO; MOLES, ARCANUELO. La Química en la Restauración: Los Materiales Del Arte Pictórico. Editorial Nerea, 2001

MILLS, J. S.; WHITE, R. “The organic chemistry of Museus Objects” 2a ed. London 1994 (reprinted 2003)

SALVADÓ,N; BUTÍ, S.; ORIOLS, N.

Presa de mostres de policromies. Metodologia

. Dins la col·lecció Museus. Documentació. Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura i mitjans de comunicació. 2008

Complementària

VVAA. La Ciencia y el Arte. Ciencias experimentales y conservación del Patrimonio Histórico. Secretaria del estado de cultura. Instituto del Patrimonio Histórico Español.

VVAA. La Ciencia y el Arte II. Ciencias experimentales y conservación del Patrimonio Histórico. Instituto del Patrimonio Histórico Español, 2008.

 

VVAA. La Ciencia y el Arte III. Ciencias experimentales y conservación del Patrimonio Histórico. Instituto del Patrimonio Histórico Español.

 

ADRIENS, ANNEMIE, “Non-destructive analysis and testing of museum objects: An overview of 5 years of research (review),” Spectrochimia Acta Part B 60, 1503-1516, 2005.

 

CASADIO, F.; TONIOLO, L. “The analysis of polychrome works of art: 40 years of infrared spectroscopic investigations”.  J. Cult. Heritage,  2, 71-78, 2001.

 

COLOMBINI, M. P. “Chromatography in the Conservation of Cultural Heritage”. J. Sep. Sci. 27, 145, 2004.

 

EASTAUGH, N.; WALSH, V.; CHAPLIN, T.; SIDDALL, R. Pigment Compendium. A Diccionary of Historical Pigments. Optical Microscopy of Historical Pigments, Ed. Elsevier, 2004

 

ERHARDT, D.;NEWMAN, R.;MARTIN, J.S.“Understanding and identifying materials”. A: Painted Wood: History and Conservation, The Getty Conservation Institute Williamsburg, Virginia 1994.

 

GUINEAU, B. Glossaire des matériaux de la couleur, Brepols Publishers, 2005

 

JANSSENS, K. ; VAN GRIEKEN, R. Non-destructive Micro Analysis of Cultural Heritage Materials, Comprehensive Analytical Chemistry,  Volume XLII Janssens, K., Van Grieken, R, (Eds.), 2004

 

MERRIFIELD M.P. Medieval and Renaissance Treatises on the arts of painting. Ed. Dover Publications, 1999

 

SCHREINER, M.; FRÜMANN, B.; JEMBRIH-SIMBÜRGER, D.; LINKE, R. “X-rays in art and archaeology: An overview” Powder Diffraction 19 (1), 2004

 

THOMPSON, D.V.

The materials and techniques of medieval painting

, Ed. Dover Publications, 1956

Recomanacions


 
Altres comentaris
Pel seguiment de l’assignatura és recomanable disposar de coneixements bàsics de química i física a nivell d’ensenyament general no universitari i fotografia bàsica
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent