Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC4 |
Analitzar les polítiques de conservació i restauració nacionals i internacionals, així com les lleis i normes per a la seva aplicació en l'exercici professional |
|
AC6 |
Utilitzar els instruments i mètodes d'examen dels béns culturals |
|
AC8 |
Interpretar les obres d'art en el seu context històric i artístic |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
|
CC6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Objectius |
Competències |
En acabar la matèria l’alumne tindrà coneixements bàsics de les diferents tècniques d’examen científic útil per a la interpretació dels resultats que li permetran identificar i caracteritzar els diversos components, i diagnosticar amb rigor i exactitud l’estat de conservació dels béns culturals. |
AC4 AC6 AC8
|
BC1 BC3 BC4 BC5 BC6
|
CC3 CC5 CC6
|
Tema |
Subtema |
Objectius i metodologia de l'anàlisi científica
|
Plantejament del problema
Anàlisi in situ
Presa de mostres
Conservació i transport de les mostres
Preparació i manipulació de les mostres
Propostes de metodologies de l’anàlisi
Elaboració d’un informe científic
|
Exàmens puntuals
|
Estudi morfològic. Tècniques de microscòpia òptica
Anàlisi químic a microescala
Mètodes instrumentals d’anàlisi
Utilització de grans equipaments científics. La llum sincrotró
Mètodes de datació
Exemples d’aplicació
|
Exàmens globals no destructius
|
La imatge mitjançant radiació visible
La imatge mitjançant radiació invisible
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
17 |
25 |
42 |
Seminaris |
|
11 |
20 |
31 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Les activitats introductòries pretenen introduir als alumnes en el contingut de l’assignatura i motivar-los per l’aprenentatge. |
Sessió Magistral |
Basada en exposicions formals a càrrec dels professors i diàleg amb els alumnes. |
Seminaris |
Basada en la pràctica i l’aplicació de la matèria donada a classe. Discussió de problemes concrets entre professor i alumnes a partir de material aportat prèviament. |
Atenció personalitzada |
|
|
Atenció personalitzada |
Sessió Magistral |
Seminaris |
|
Descripció |
Basada en respondre els dubtes i les motivacions de l’alumnat i amb la resolució i discussió de qüestions puntuals.
A més de les consultes habituals en cada sessió de classe, l'alumne disposarà de la plataforma moodle amb la finalitat de contrastar, consultar i completar les informacions que li siguin precises per millorar el desenvolupament de la preparació de l'assignatura |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Participació activa a la classe i treballs/exercicis realitzats. |
35% de la nota final |
Seminaris |
Treball pràctic que permeti valorar i avaluar els coneixements adquirits en l'assignatura |
35% de la nota final |
Altres |
Participació a classe, amb assistència mínima al 80% de les sessions. |
30% de la nota final |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
ALDROVANDI, ALFREDO. Metodi di
documentazione e di indagini non invasive sui dipinti. Padova, il Prato,
1999. APPOLONIA, L.; VOLPI, S. Le analisi
di laboratorio applicate ai beni artistici policromi, Il Prato, Padova 1999.DERRICK,
M.R.; STULIK, D.; LANDRY, J.M. Infrared Spectroscopy in Conservation Science,
The Getty Conservation Institute, 2000.DOMÉNECH M.T.; YUSÁ D.J. Aproximación al anàlisis
instrumental de pigmentos procedentes de obras de arte. Editorial Universidad Politécnica
de Valencia. 2006GÓMEZ
GONZÁLEZ, MARÍA LUISA. La Restauración Examen Científico Aplicado a la Conservación de Obras
de Arte. Madrid, Cátedra, 1998.HARLEY, R.D. Artist’s Pigments c.1600-1835, Ed. Archetype, London, 2001LEARNER T.J.S. Analysis of Modern Paints,
Resarch in Conservation, The Getty Conservation Institute, 2004MATTEINI,
MAURO; MOLES, ARCANUELO. La
Química en la Restauración: Los
Materiales Del Arte Pictórico. Editorial Nerea, 2001MILLS, J. S.; WHITE, R. “The organic chemistry of Museus
Objects” 2a ed. London 1994 (reprinted 2003)SALVADÓ,N; BUTÍ, S.; ORIOLS, N. Presa de mostres de policromies. Metodologia.
Dins la
col·lecció Museus. Documentació. Generalitat de Catalunya. Departament de
Cultura i mitjans de comunicació. 2008 |
Complementària |
|
VVAA. La Ciencia
y el Arte. Ciencias experimentales y conservación del Patrimonio Histórico.
Secretaria del estado de cultura. Instituto del Patrimonio Histórico Español.VVAA. La Ciencia y el Arte II.
Ciencias experimentales y conservación del Patrimonio Histórico. Instituto del
Patrimonio Histórico Español, 2008. VVAA. La Ciencia y el Arte III.
Ciencias experimentales y conservación del Patrimonio Histórico. Instituto
del
Patrimonio Histórico Español. ADRIENS,
ANNEMIE, “Non-destructive analysis and testing of museum objects: An overview
of 5 years of research (review),” Spectrochimia Acta Part B 60, 1503-1516,
2005. CASADIO,
F.; TONIOLO, L. “The analysis of polychrome works of art: 40 years of infrared
spectroscopic investigations”. J. Cult.
Heritage, 2, 71-78, 2001. COLOMBINI,
M. P. “Chromatography in the Conservation of Cultural Heritage”. J. Sep. Sci.
27, 145, 2004. EASTAUGH,
N.; WALSH, V.; CHAPLIN, T.; SIDDALL, R. Pigment Compendium. A Diccionary of
Historical Pigments. Optical Microscopy of Historical Pigments, Ed.
Elsevier, 2004 ERHARDT,
D.;NEWMAN, R.;MARTIN, J.S.“Understanding and identifying materials”. A: Painted
Wood: History and Conservation, The Getty Conservation Institute Williamsburg, Virginia
1994. GUINEAU,
B. Glossaire des matériaux de la couleur, Brepols Publishers, 2005 JANSSENS, K. ; VAN GRIEKEN, R.
Non-destructive Micro Analysis of Cultural Heritage Materials, Comprehensive
Analytical Chemistry, Volume XLII
Janssens, K., Van Grieken, R, (Eds.), 2004 MERRIFIELD
M.P. Medieval and Renaissance Treatises on the arts of painting. Ed.
Dover Publications, 1999 SCHREINER,
M.; FRÜMANN, B.; JEMBRIH-SIMBÜRGER, D.; LINKE, R. “X-rays in art and
archaeology: An overview” Powder Diffraction 19 (1), 2004 THOMPSON, D.V. The materials and techniques of
medieval painting, Ed. Dover Publications, 1956 |
|
Altres comentaris |
Pel seguiment de l’assignatura és recomanable disposar de coneixements bàsics de química i física a nivell d’ensenyament general no universitari i fotografia bàsica |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|