Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Identificar les tendències actuals en quant a la prevenció, conservació i restauració del patrimoni a nivell nacional i internacional |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi. |
|
BC3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret. |
|
BC7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
|
BC8 |
Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Objectius |
Competències |
En acabar la matèria l'alumne tindrà els coneixements necessaris per al desenvolupament d’un treball preventiu en les institucions que custodien bens culturals, per a trobar solucions alternatives que permetin resoldre els problemes quotidians en els temes de prevenció, i elaborar projectes de conservació preventiva. |
AC1
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6 BC7 BC8
|
CC1 CC2 CC3
|
Tema |
Subtema |
1- Principis generals de la conservació preventiva: definicions.
2. La identificació dels riscos per als fons patrimonials
3. Els sistemes d’avaluació del risc: el sistema de proces i el sistema predictiu
4. La gestió del risc:
5- El control dels paràmetres ambientals: clima, llum, pol•lució
6- La gestió del fons en reserves:
7- Moviments dels béns culturals:
8- El control de plagues i sistemes de tractaments curatius:
9- Plans d’emergència.
|
5.1 Definicions: humitat relativa, humitat absoluta, condensació, saturació,Lux, Ultraviolats, temperatura de color, Índex de rendiment del color
5.2 Els aparells de mesura i el monitoratge del clima, de la llum, i de la pol•lució
5.3 Els sistemes de control: la climatització activa i la climatització passiva
6.1 El condicionament dels fons
6.2 El mobiliari
6.3 La gestió de l’espai
6.4 Us de l’instrument de gestió “Re-org”, creat pel ICCROM-UNESCO al 2011.
7.1 Les recomanacions bàsiques per la manipulació
7.2 L’embalatge i el transport: amortiment tèrmic, amortiment de xocs
7.3 Aplicació de les normes europees CEN per als protocols.
7.4 La prevenció en la gestió d’exposicions temporals
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0 |
0 |
0 |
|
Sessió Magistral |
|
36 |
0 |
36 |
Seminaris |
|
20 |
0 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Sessió Magistral |
Basada en exposicions formals, a càrrec del professor.
|
Seminaris |
Anàlisi de la matèria donada mitjançant la resolució de problemes pràctics de forma individual o en equip.
|
Atenció personalitzada |
|
|
Atenció personalitzada |
Sessió Magistral |
Seminaris |
|
Descripció |
Basada en respondre els dubtes i les motivacions de l’alumnat.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
1) Exercicis pràctics a l’aula que permeten valorar i avaluar els coneixements adquirits en l'assignatura.
2) Exposició a classe dels treballs elaborats pels alumnes, per tal de poder valorar l’adquisició de coneixements davant d’un cas real, la capacitat d’anàlisi i de resolució, i de síntesi en la forma d’exposició.
|
1) 25% de la nota final
2) 45 % de la nota final
|
Altres |
L'assistència mínima ha de ser del 80% de les sessions. |
30% de la nota final |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
- Cane. S, Slarke. D, Ashley-Smith. J. , “Developing a high-level risk assessment tool for heritage asset”, ICOM CC, 16 triennial meeting Lisbon 19-23 September 2011., 2011
- Waller R, Kronthal Elkin, L. Fenkart-Froschl, D , “A database tool for collection risk evaluation and planing”,, ICOM Commitee for Conservation, 16 triennial meeting Lisbon 19-23 September 2011., 2011
Cane. D, Cane. S, Marlow, C , “Collection benchmarking for success: prioritizing the work of the collections care team using a risk, time and cost matrix”, , - ICOM CC, 16 triennial meeting Lisbon 19-23 September 2011., 2011
Bülow, A.E. , Collection management using preservation risk assessment, Journal of the Institute of Conservation, Vol. 33, no.1, 2010, pp. 65-78. , 2010
Michalski, S. , The Manual of Collection Risk Management, , ICCROM-CCI, , 2009
Fry. C y Amber Xavier-Rowe. , “What’s causing the damage! The use of a combined solution-based risk assessment and condition audit” , in Museum microclimates, National Museum of Denmark. , 2007
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|