DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) CONSERVACIÓ PREVENTIVA Codi 12775209
Ensenyament
Patrimoni Artístic i Cooperació Cultural (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Adreça electrònica antonio.salcedo@urv.cat
Professors/es
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Web
Descripció general i informació rellevant Matèria que proporciona a l’alumne els conceptes, els criteris i els instruments de gestió mes actualitzats per a la conservació de fons patrimonials. Es crearan situacions d’aprenentatge i estudi de casos a resoldre en grup per a donar un enfocament pràctic i útil per a la pràctica quotidiana dels futurs professionals de la conservació del patrimoni cultural.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Identificar les tendències actuals en quant a la prevenció, conservació i restauració del patrimoni a nivell nacional i internacional
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
En acabar la matèria l'alumne tindrà els coneixements necessaris per al desenvolupament d’un treball preventiu en les institucions que custodien bens culturals, per a trobar solucions alternatives que permetin resoldre els problemes quotidians en els temes de prevenció, i elaborar projectes de conservació preventiva. AC1
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
1- Principis generals de la conservació preventiva: definicions.
2. La identificació dels riscos per als fons patrimonials
3. Els sistemes d’avaluació del risc: el sistema de proces i el sistema predictiu
4. La gestió del risc:
5- El control dels paràmetres ambientals: clima, llum, pol•lució
6- La gestió del fons en reserves:
7- Moviments dels béns culturals:
8- El control de plagues i sistemes de tractaments curatius:
9- Plans d’emergència.

5.1 Definicions: humitat relativa, humitat absoluta, condensació, saturació,Lux, Ultraviolats, temperatura de color, Índex de rendiment del color
5.2 Els aparells de mesura i el monitoratge del clima, de la llum, i de la pol•lució
5.3 Els sistemes de control: la climatització activa i la climatització passiva


6.1 El condicionament dels fons
6.2 El mobiliari
6.3 La gestió de l’espai
6.4 Us de l’instrument de gestió “Re-org”, creat pel ICCROM-UNESCO al 2011.


7.1 Les recomanacions bàsiques per la manipulació
7.2 L’embalatge i el transport: amortiment tèrmic, amortiment de xocs
7.3 Aplicació de les normes europees CEN per als protocols.
7.4 La prevenció en la gestió d’exposicions temporals


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
36 0 36
Seminaris
20 0 20
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Basada en exposicions formals, a càrrec del professor.
Seminaris Anàlisi de la matèria donada mitjançant la resolució de problemes pràctics de forma individual o en equip.


Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Seminaris
Descripció
Basada en respondre els dubtes i les motivacions de l’alumnat.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris 1) Exercicis pràctics a l’aula que permeten valorar i avaluar els coneixements adquirits en l'assignatura.
2) Exposició a classe dels treballs elaborats pels alumnes, per tal de poder valorar l’adquisició de coneixements davant d’un cas real, la capacitat d’anàlisi i de resolució, i de síntesi en la forma d’exposició.
1) 25% de la nota final
2) 45 % de la nota final
Altres

L'assistència mínima ha de ser del 80% de les sessions.

30% de la nota final
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica - Cane. S, Slarke. D, Ashley-Smith. J. , “Developing a high-level risk assessment tool for heritage asset”, ICOM CC, 16 triennial meeting Lisbon 19-23 September 2011., 2011
- Waller R, Kronthal Elkin, L. Fenkart-Froschl, D , “A database tool for collection risk evaluation and planing”,, ICOM Commitee for Conservation, 16 triennial meeting Lisbon 19-23 September 2011., 2011
Cane. D, Cane. S, Marlow, C , “Collection benchmarking for success: prioritizing the work of the collections care team using a risk, time and cost matrix”, , - ICOM CC, 16 triennial meeting Lisbon 19-23 September 2011., 2011
Bülow, A.E. , Collection management using preservation risk assessment, Journal of the Institute of Conservation, Vol. 33, no.1, 2010, pp. 65-78. , 2010
Michalski, S. , The Manual of Collection Risk Management, , ICCROM-CCI, , 2009
Fry. C y Amber Xavier-Rowe. , “What’s causing the damage! The use of a combined solution-based risk assessment and condition audit” , in Museum microclimates, National Museum of Denmark. , 2007

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent