DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) INFORMÀTICA I ESTADÍSTICA APLICADES A L'ARQUEOLOGIA Codi 12785101
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
LORENZO MERINO, CARLOS
Adreça electrònica carlos.lorenzo@urv.cat
Professors/es
LORENZO MERINO, CARLOS
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Comprendre la utilitat de diversos àmbits de l'estadística en l'elaboració d'estudis arqueològics. Dotar a l'estudiant del graduat d'uns conceptes bàsics en quant a determinades TI (tecnologies de la informació) necessaris per a la seva tasca científica i professional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades
  AC8 Avaluar i decidir en la conservació i restauració
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
OE1.- Aplicar correctament l’estadística descriptiva en situacions concretes. AC2
AC7
BC2
CC1
CC2
CC3
OE2.- Determinar els tractaments de dades particulars. AC1
AC2
AC3
AC7
AC11
BC2
BC4
BC8
OE3.- Distingir els aspectes més destacats de la teoria de mostreig. AC2
AC3
AC7
BC8
CC1
CC2
CC3
OE4.- Formular correctament les probabilitats d’esdeveniments concrets. AC2
AC3
AC7
CC1
CC2
CC3
OE5.- Distingir la distribució normal en casos pràctics. AC2
AC3
AC7
CC1
CC2
CC3
OE7.- Emprar correctament els intervals de confiança. AC2
AC7
AC8
CC1
CC2
CC3
OE8.- Adquirir el domini com eina usual del contrast per intervals. AC2
AC3
AC7
CC1
CC2
CC3
OE9.- Emprar la prova de la Ji-quadrat en totes les seves utilitats. AC2
AC3
AC7
CC1
CC2
CC3
OE11.- Reconèixer la utilitat de l’anàlisi de la variància. AC2
AC3
AC7
CC1
CC2
CC3
OE12.- Avaluar els resultats obtinguts amb anàlisi multivariant. AC11
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció. - Tipus de dades.
- Taules i representaciones gráfiques.
- Programari per anàlisi estadístic.
2. L'Estadística descriptiva.

- Estadística descriptiva.
- Tractament de dades.
- Teoria de mostreig.
- Probabilitat.
- Distribució Normal.
3. Probabilitats i distribucions - Probabilitat.
- Distribució Normal.
4. Tests d’hipòtesis. - Intervals de confiança.
- Contrasts a partir dels intervals.
- Prova de la Ji-quadrat.
- Tests de bondad d’ajustament.
5. Anàlisis bivariant. - Anàlisis de la variància.
- Correclació.
- Regressió.
6. Mesures de distància i dendogrames - Mesures de similitud.
- Clusters.
7. Anàlisi multivariant - Anàlisi factorial i components principals.
- Anàlisi de correspondencia.
8. Mètodes d'aleatorització. - Atzar i mètodes aleatoris.
- Bootstrapping.
- Monte Carlo.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
20 20 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
40 20 60
Estudis previs
0 18 18
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Història de les aplicacions estadístiques i informàtiques a l'arqueologia de l'evolució humana
Sessió Magistral Presentació, discussió i anàlisi de les aplicacions estadístiques i informàtiques a l'arqueologia de l'evolució humana
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L’alumne ha de resoldre a l’aula les qüestions pràctiques que es proposaran durant el curs.

L’alumne ha de resoldre les pràctiques proposades en grup.
Estudis previs L’alumne ha de preparar, per a cada sessió, els continguts teòrics a partir del material cedit.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Valorar l'aportació individual a la participació dels treballs en grup. 2.- Detectar els dubtes dels continguts, per tal de poder corregir-los. 3.- Fomentar la recerca d'informació i la valoració crítica de la informació trobada. 4.- Fomentar l’ús de noves tecnologies i la recerca de noves aplicacions a la arqueologia. 5.- Capacitar l'alumne de l'habilitat per triar l'eina adequada al problema concret. 6.- Dotar l'alumne d'una capacitat crítica a l'hora d’avaluar els resultats obtinguts de la recerca computacional. 7.- Dotar d'eines per l'autoaprenentatge en l'àrea de l’estadística.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes plantejats a l'aula 50%
Altres

Treball individual de resolució d'un problema estadístic concret.

50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es segueix el model d'avaluació continuada. La resolució del problemes plantejats a l'aula puntuaran 50% de la calificació. El treball personal tindrà el 50% de pesde l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia general:

- Banning, E.B. (2002). The Archaeologist's Laboratory: The Analysis of Archaeological Data. New York: Kluwer Academic Publishers.

- Baxter, M.J. (1994). Exploratory Multivariate Analysis in Archaeology. Edinburgh: Edinburgh University Press.

- Buck, C.E., Cavanagh, W.G. & Litton, C.D. (1996). Bayesian approach to interpreting archaeological data. Statistics in Practice. Wiley.

- Drennan, R.D. (1996). Statistics for Archaeologists: A Commonsense Approach. New York: Plenum.

- Fletcher, M. & Lock, G.R. (1991). Digging numbers. Elementary statistics for Archaeologists. Oxford: Institute of Archaeology. [2nd edition 2005] (*)

- Haining, R. (2003). Spatial Data Analysis: Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University Press.

- Martínez-González, M.A., de Irala, J. & Faulin Fajardo, F.J. (2006). Bioestadística amigable 2ª Edición. Madrid: Ed. Díaz de Santos.(*)

-Orton, C. (1980). Mathematics in Archaeology. London: Collins.

- Shennan, S. (1988). Quantifying Archaeology. Edinburgh: Edinburgh University Press.[2nd edition 1997] (*)

- Shennan, S. (1992). Arqueología cuantitativa. Crítica Arqueología. Barcelona: Ed. Crítica.

- Sokal, R.R. & Rohlf, J. (2002). Introducción a la Bioestadística. Barcelona: Ed. Reverté.

- Sokal, R.R. & Rohlf, J. (2003). Biometry. The principles and practice of statistics in biological research - Third Edition. New York: W.H. Freeman and Company.

- Spiegel, M.R. (2001). Estadística (Segunda Edición). Madrid: McGraw-Hill.

(*) Especialment recomanats.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent