DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) GEOLOGIA DEL QUATERNARI Codi 12785102
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
VALLVERDÚ POCH, JOSEP
Adreça electrònica josep.vallverdup@urv.cat
Professors/es
VALLVERDÚ POCH, JOSEP
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Curs d’iniciació a les geociències per a la seva aplicació a l’arqueologia prehistòrica: geoarqueologia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre, aplicar i avaluar els principals components de la geoarqueologia CC1
CC2
Comprendre nocions bàsiques de la nomenclatura estratigràfica AC1
Organitzar l'observació de roques i sediments
Argumentar la identificació de medis sedimentaris continentals i processos sedimentaris mitjançant la petrografia sedimentaria i l'anàlisis de fàcies
Argumentar la identificació de formes dels dipòsits sedimentaris mitjançant l'anàlisis geomorfològia
Avaluar els principals processos edàfics en les successions estratigràfiques mitjançant la paleoedafologia

Continguts
Tema Subtema
I Definició de les diferents disciplines que abracen les geocències i la geoarqueologia en particular
II Presentar la cronologia i els criteris estratigràfics que defineixen el Quaternari
III Tècniques de camp i laboratori per a la descripció i la identificació dels components dels materials geològics i estrats. La representació estratigràfica
IV Introducció a la sedimentologia i la geomorfologia
V Introducció a la edafologia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràctiques de camp/sortides
15 0 15
Pràctiques a laboratoris
10 0 10
Treballs
0 15 15
Sessió Magistral
35 0 35
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
40 0 40
 
Atenció personalitzada
9 0 9
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Avaluació dels coneixements de geologia del quaternari per part dels alumnes i anivellament
Pràctiques de camp/sortides Sortides de camp relacionades amb els blocs III, IV i V articulades amb una guia d’activitats:
a. Litologies del paleozoic i el mesozoic del Camp de Tarragona.
b. Reconeixement d’estructures fluvials i al•luvials a la vall del Francolí
c. Sòls, paleosòls i col•luvions del Camp de Tarragona
d. Sedimentació de talús i química de la Cinglera de Capellades
Pràctiques a laboratoris Sessió de petrografia sedimentaria i micromorfologia de sòls mitjançant làmines primes de roques i sòls.

Realització d’una columna estratigràfica
Treballs Tria d’un dossier de 3 a 5 articles sobre els blocs I, II i III, i discussió de les ressenyes crítiques una setmana després de la seva recepció.
Sessió Magistral Exposició i avaluació de metodologies i d'exemples de conjunts estratigràfics
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctica cartogràfica mitjançant mapes topogràfiques i iniciació a la lectura de mapes geològics.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Orientació bibliogràfica per a recolzar els blocs de contingut mitjançant la discussió de ressenyes orientades 2.- Tutelar el desenvolupament treballs pràctics

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques de camp/sortides Assistència i discussió a les sortides de camp 30%
Pràctiques a laboratoris realització d’una columna estratigràfica en afloraments geològics quaternaris 40%
Treballs Ressenyes crítiques 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctica cartogràfica 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris d'avaluació: 1.- La dedicació i sentit crític en les ressenyes als blocs I, II i III 2.- Actitud en les sortides de camp i la seva competència en l'observació dels casos concrets. 3.- Desenvolupament del treball cartogràfic 4.- Concreció i versemblança de la representació estratigràfica


Fonts d'informació

Bàsica

Amigó, J. M. y Ochando, L. E. (2001). Geologia i química del cosmos i de la Terra.

Universitat de Valencia, Valencia. 568 pp.

 

Anguita Virella, F. y F., M. S. (1993). Procesos geológicos externos y geología ambiental.

Editorial Rueda, Madrid. 311 pp.

 

Vera Torres, J. A. (1994). Estratigrafía. Principios y métodos. Editorial Rueda, Madrid. 806

pp.

 

Arche, A. (editor). (1989). Sedimentología. Vol. I. CSIC. 541 pp.

 

Bhattacharyya, A. y Chakraborty, C. (2000). Analysis of Sedimentary Sucessions. A Field

Manual. A.A. Balkema, Rotterdam. 408 pp.

 

Behrensmeyer, A. K. y Hook, R. W. (1992). Palaeoenvironmental Contexts and

Taphonomic Modes. En: Terrestrial Ecosystems through Time. A. K. Behrensmeyer; J. D.

 

Damuth; W. A. DiMichele; R. Potts; H. D. Sues y S. L. Wing. (editores). The University of

Chicago Press, Chicago, 15-136.

 

Brown, A. G. (1997). Alluvial geoarchaeology. Floodplain archaeology and environmental

change. Cambridge University Press, Cambridge. 377 pp.

 

Butzer, K. W. (1989). Arqueología. Una ecología del hombre. Método y teoría para un

enfoque contextual. Edicions Bellaterra, Barcelona. 345 pp.

 

Campy, M. y Macaire, J. J. (1989). Géologie des formations supperficielles. Masson, Paris.

443 pp.

 

Catt, J. A. (1986). Soils and Quaternary Geology. Clarendon Press, Oxford. 267 pp.

 

Chaline, J. (1982). El Cuaternario. La historia humana y su entorno. Akal, Madrid. 312 pp.

 

Courty, M. A., Goldberg, P. y Macphail, R. I. (1989). Soils and Micromorphology in

Archaeology. Cambridge University Press, Cambridge. 344 pp.

 

Courty, M. A. (2001). Microfacies Analysis Assisting Archaeological Stratigraphy. En: Earth

Sciences and Archaeology. P. Goldberg; V. T. Holliday y C. R. Ferring (ed.). Kluwer

Academic/Plenum Publishers, New York, 205-239.

 

Guitiérrez-Elorza, M., García-Ruiz, J. M., Goy, J. L., Guitiérrez-Santolalla, F., Martí, C.,

Martín-Serrano, A., Pérez-González, A., Zazzo, A. y Aguirre, E. (2002). Quaternary. En:

The Geology of Spain. W. Gibbons y T. Moreno (ed.). Geological Society, Londres, 335-

366.

 

Gutiérrez-Elorza, M. (2001). Geomorfología climática. Omega, Barcelona. 642 pp.

Lowe, J. J. y Walker, M. J. C. (1997). Reconstructing Quaternary Environments. Prentice

Hall-Pearson Education Limited, Harlow. 446 pp.

 

Limbrey, S. (1975). Soil Science and Archaeology. Academic Press, London. 383 pp.

 

Martínez, J. A. (1985). Mapas Geológicos. Explicación y interpretación. Paraninfo, Madrid.

280 pp.

 

Meléndez, B. y Fuster, J. M. (1984). Geología. Paraninfo, Madrid. 911 pp.

Riba, O. D. (1997). Diccionari de Geologia. Enciclopèdia Catalana - Institut d'Estudis

Catalans, Barcelona. 1407 pp.

 

Pedraza, J. (1996). Geomorfología. Principios, métodos y aplicaciones. Editorial Rueda,

Madrid. 414 pp.

 

Pickering, K. T. y Owen, L. A. (1999). Climate change and past climates. En: An

introduction to Global Environmental Issues. K. T. Pickering y L. A. Owen. (editores).

Routledge, London, 39-103.

 

Schiffer, M. B. (1987). Formation Processes of the Archaeological Record. University of the

New Mexico Press, Alburquerque. 428 pp.

 

Waters, M. R. (1992). Principle of Geoarchaeology. A North American Perspective. The

University of Arizona Press, Tucson. 398 pp.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent