DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) PREHISTÒRIA D'ÀSIA I OCEANIA Codi 12785103
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RODRÍGUEZ ÁLVAREZ, JOSÉ PEDRO
Adreça electrònica josepedro.rodriguez@urv.cat
Professors/es
RODRÍGUEZ ÁLVAREZ, JOSÉ PEDRO
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura ofereix una visió general de l’evolució del poblament prehistòric d’Àsia i Oceania. L’exposició de la Prehistòria d’Àsia comença al Plistocè inicial i finalitza al Neolític. D’altra banda es remarquen les diferències entre la dinàmica ocupacional d’Àsia i el poblament prehistòric d’Austràlia i Nova Guinea, que comença al Plistocè superior i es perllonga fins l’arribada del colonitzadors occidentals. També es fa referència a l’expansió humana per les illes del Pacífic. Aquesta assignatura pretén contribuir a que l’alumne assoleixi un coneixement global sobre el poblament prehistòric de tots els continents, fugint d’una visió excessivament eurocentrista de la Prehistòria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre l'evolució del poblament humà a Àsia, des dels inicis fins els Neolític AC1
AC2
AC7
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
BC8
CC1
CC2
CC3
Comparar i relacionar la dinàmica del poblament prehistòric d'Àsia amb el poblament prehistòric d'Àfrica i Europa AC1
AC2
AC7
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
BC8
CC1
CC2
CC3
Relacionar el poblament prehistòric d'Oceania amb el poblament d'Àsia, i comprendre els trets particulars de la prehistòria d'Oceania AC1
AC2
AC7
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
BC8
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
I. El poblament inicial d’Àsia (tema 1)
II. El Plistocè mig a Àsia (temes 2 i 3)
III. El Plistocè superior inicial a Àsia (tema 4)
IV. La Colonització de Sahul i les Illes Salomó (temes 6 i 7)
V. Tecnologia i Paleoeconomia de Sahul durant el Plistocè i l’inici de l’Holocè (Tema 8)
VI. La transició del Plistocè a l’Holocè a Àsia, i el neolític asiàtic (temes 9 i 10)
VII. El poblament prehistòric d’Austràlia i Nova Guinea durant l’Holocè, i l’expansió per les illes del Pacífic (temes 11, 12 i 13)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
25 10 35
Debats
8 0 8
Resolució de problemes, exercicis
0 10 10
Estudis previs
0 10 10
Treballs
0 20 20
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de desenvolupament
0 10 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Avaluació dels coneixements en Prehistòria d'Àsia i Oceania i anivellament
Sessió Magistral Exposició, avaluació i discussió per obtenir una comprensió adequada de les dades més actuals referents al poblament primitiu d'Àsia i Oceania
Debats Projectar pel•lícules i documentals i fomentar la posterior discussió
Resolució de problemes, exercicis Llegir i discutir articles científics, orientant a l’alumne sobre com buscar informació sobre l’assignatura i com adoptar una posició crítica
Estudis previs Recerca a Internet de pàgines WEB sobre Prehistòria d’Àsia i Oceania
Recerca bibliogràfica
Treballs Planificar i redactar un treball d’investigació sobre un tema del Programa de l’assignatura
Atenció personalitzada - Seguiment de la comprensió dels conceptes impartits a les classes teòriques
- Ajuda en la recerca d’informació per completar els coneixements de l’alumne i poder realitzar les recensions i treballs de l’assignatura
- Atenció per tal d’aclarir els dubtes que puguin aparèixer durant la realització de les diferents activitats: especialment de les recensions d’articles científics, i de l’elaboració de treballs de recerca

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Seguiment de la comprensió dels conceptes impartits a les classes teòriques 2.- Ajuda en la recerca d’informació per completar els coneixements de l’alumne i poder realitzar les recensions i treballs de l’assignatura 3.- Atenció per tal d’aclarir els dubtes que puguin aparèixer durant la realització de les diferents activitats: especialment de les recensions d’articles científics, i de l’elaboració de treballs de recerca

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Ressenya crítica de tres articles científics (10% cada article) 30%
Treballs Escrit com si es tractés d’un article científic, sobre un tema específic) 40%
Proves de desenvolupament Prova escrita amb preguntes sobre el temari de l’assignatura, per contestar a casa en un període de 2 dies 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris: 1.- Coneixement de dades empíriques 2.- Capacitat crítica per valorar la informació bibliogràfica 3.- Redacció i estructuració correcta del treball científic 4.- Capacitat per relacionar a nivell diacrònic i sincrònic l'evolució del poblament d'Àsia i Oceania amb el poblament de la resta dels continents


Fonts d'informació

Bàsica

Revistes científiques

 

Antiquity, Archaeology in Oceania, Asian Perspectives, Australian Archaeology, Current Anthropology, Evolutionary Anthropology, Journal of Archaeological Science, Journal of Human Evolution, Journal of World Prehistory, Nature, PNAS (Procedings of the National Academy of Science, USA), Science, World Archaeology

 

Bibliografia general:

 

§         Genèrics i Prehistòria d’Àsia:

 

Arsuaga, J. L. & Martínez, I. (1998). La especie elegida. Madrid: Temas de hoy

 

Bellwood, Peter (1997). Prehistory of the Indo-Malaysian Archipelago. Honolulu: Hawai University Press.

 

Cowan, C. Wesley & Watson, Patty Jo (1992). The Origins of Agriculture. An International Perspective. Washington: Smithsonian Institution Press

 

Fagan, B. (1997). The Oxford Companion to Archaeology. Oxford: Oxford University Press

 

Imamura, Keiji (1996). Prehistoric Japan. New Perspectives on insular East Asia. Honolulu: University of Hawai’i Press

 

Jolly, C. J. & White, R. (1995)

5

. Physical Anthropology and Archaeology. New York: Mc Graw-Hill

 

Kaufman, D. (1999): Archaeological perspectives on the origins of modern humans: a view from the Levant. Westport (USA): Bergin & Garvey.

 

Kennedy, K. A. R. (Editor) (2000): God-Apes and Fossil Men: Paleoanthropology of South Asia. Ann Arbor: University of Michigan Press

 

Klein, R. G. (1999)². The Human Career. Chicago: The University of Chicago Press

 

Lewin, R. (1994). Evolución humana. Barcelona: Salvat (Salvat Ciencia, 8).

 

Petraglia, M. D. & Korisettar, R., eds. (1998): Early Human Behaviour in Global Context. The Rise and Diversity of the Lower Palaeolithic Record. Routledge: London.

 

Schick, K. D. & Toth, N. (1993). Making Silent Stones Speak. Human Evolution and the Dawn of Technology. New York: Simon and Schuster

 

Sémah, F., Falguères, Ch., Grimaud-Hervé, D & Sémah, A-M. (dirs) (2001). Origine des peuplements et chronologie des cultures paléolithiques dans le Sud-est asiatique. Paris: Semenanjung

 

Soffer, O. Editor. (1987). The Pleistocene Old World: regional perspectives. New York: Plenum Press.

 

Wolpoff, M. H. (1999)². Paleoanthropology. New York: McGraw-Hill

 

Wu, X. & Poirier, F. E. (1995). Human Evolution in China. Oxford: Oxford University Press

 

§         Prehistòria d’Oceania:

 

Bellwood, P. (1978). Man's Conquest of the Pacific. Auckland: Collins

 

Bellwood, P. (1997). The Polynesians. Prehistory of an Island People. London: Thames and Hudson

 

Flood, J. (1999

3

). The Richess of Ancient Australia. An indispensable guide for exploring Prehistoric Australia. Melbourne: The University of Queensland Press (1ª edició: 1990)

 

Irwin, G. (1992). The Prehistoric Exploration and Colonisation of the Pacific. Cambridge: Cambridge University Press

 

Kirch, P. V. (1997). The Lapita Peoples: Ancestors of the Oceanic World. Cambridge: Blackwell

 

Kirch, P. V. (2000). On the Road of the Winds. Berkeley: University of California Press

 

Lourandos, H. (1997). Continent of Hunter-Gatherers. New Perspectives in Australian Prehistory. Cambridge: Cambridge University Press

 

Mulvaney, J. & Kamminga, J. (1999). Prehistory of Australia. Philadelphia: Smithsonian Institution Press

 

Murray, T. (Ed.) (1998). Archaeology of Aboriginal Australia: A Reader. St Leonards (Australia): Allen and Unwin.

 

White, J. P. & O'Connel, J. F. (1982). A Prehistory of Australia, New Guinea and Sahul. Sydney: Academic Press Australia.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent