DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) PREHISTÒRIA D'EUROPA Codi 12785104
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CANALS SALOMÓ, ANTONI
Adreça electrònica antoni.canals@urv.cat
Professors/es
CANALS SALOMÓ, ANTONI
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant L’assignatura de Prehistòria d’Europa ofereix el panorama del poblament prehistòric al continent des de la colonització i les primeres ocupacions humanes (plistocè inferior, més d’un milió d’anys) fins a les societats que transformen el seu mode de vida de caçadors-recol•lectors pel de caçadors-recol•lectors-productors (10.000 BP). Es caracteritzen els aspectes paleoantropològics, tecnològics, paleoecològics i culturals. Es plantegen els grans debats en els quals treballen els investigadors i s'exposen les dades de tipus arqueològic (els jaciments) que millor il•lustren els fets que s'exposen i les hipòtesis que s'expliquen. Aquesta assignatura contribueix al coneixement del poblament més antic d’Europa i a la seva evolució, donant a l’alumne una visió diacrònica dels processos duts a terme, de la seva distribució territorial i del seu origen.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades
  AC9 Planificar projectes d'investigació
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre els mecanismes del poblament d'Europa AC1
AC3
AC9
BC1
BC2
BC3
BC6
CC1
CC3
Integrar els diferents aspectes de la prehistòria (tecnologia lítica, art, paleoantropologia, etc..) en una visió holística de la societat humana AC1
AC2
AC3
AC7
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
CC3
CC6
Conèixer els principals jaciments arqueològics AC1
AC7
BC2
BC3
BC6
CC1
CC2
CC3
Conèixer els models interpretatius dels processos paleo-eco-socials d'Europa i els d'altres continents en el marc de la variabilitat humana AC1
AC2
AC3
AC7
AC9
AC11
BC2
BC3
BC4
BC6
BC8
CC1
CC2
CC3
CC6

Continguts
Tema Subtema
I. Cronologia i evolució paleoclimàtica
II. El primer poblament d’Europa. El paleolític inferior.
III. El paleolític mig.
IV. La crisi del 40.000 BP i l’arribada de l’Homo sapiens. El paleolític superior
V. El neolític i la fi del caçadors-recol·lectors

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 6 7
 
Debats
5 10 15
Estudis previs
3 14 17
Resolució de problemes, exercicis
7 15 22
Sessió Magistral
20 15 35
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció al coneixement de la Prehistòria d'Europa i anivellament
Debats - Projecció de documentals.
- Preparar un debat sobre un tema de l’assignatura.
Estudis previs - Lectura d’articles científics.
- Recerca de documentació. Biblioteca i internet
Resolució de problemes, exercicis Discussió d’articles i de temes exposats a classe.
Sessió Magistral Exposició, anàlisi i avaluació de les dades més actuals sobre l'ocupació humana d'Europa i dels models explicatius.
Atenció personalitzada - Seguir el procés acadèmic dels alumnes.
- Facilitar la recerca i l’accés a la documentació bibliogràfica
- Orientar l’alumne en l’anàlisi de la informació i la redacció de treballs
- Discutir els articles i/o material docent per facilitar la comprensió de l’assignatura

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1. Seguir el procés acadèmic dels alumnes. 2. Facilitar la recerca i l’accés a la documentació bibliogràfica 3. Orientar l’alumne en l’anàlisi de la informació i la redacció de treballs 4. Discutir els articles i/o material docent per facilitar la comprensió de l’assignatura

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Preparació, i participació, d’un col•loqui/debat 60%
Resolució de problemes, exercicis Ressenya d’articles científics seleccionats pel professor 30%
Proves de desenvolupament Prova escrita 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris: 1.- Coneixement de dades empíriques. 2.- Capacitat reflexiva sobre les dades. 3.- Capacitat de sintetitzar i estructurar conclusions. 4.- Capacitat d'exposar dades i hipòtesis científiques.


Fonts d'informació

Bàsica

Revistes científiques:

 

American Antiquity, Antiquity, Journal of Archaeological Science, Journal of Human Evolution, Journa of Worl Prehistory, Trabajos de Prehistoria, L’anthropologie, World Archaeology, PNAS.

 

Bibliografia general:

 

E. Carbonell, J. M. Bermúdez de Castro, J. L. Arsuaga & X. P. Rodríguez (1998): Los primeros pobladores de Europa. Aldecoa: Burgos

 

J. L. Arsuaga, I. Martínez, C. Lorenzo, A. Gracia, A. Muñoz & J. Gallego (1999): The human cranial remains from Gran Dolina Lower Pleistocene site (Sierra de Atapuerca, Spain), Jornal of Human Evolution, V. 37 n. 3-4, pp: 431-457.

 

M. Otte (1996): Le paléolitique inférieur et moyen en Europe. Armand Colin / Masson : Paris.

 

J. González Echegaray & Leslie G. Freeman (1998): Le paléolithique inférieur et moyen en Espagne. Ed. Jérôme Million : Paris.

 

D. Baffier (1999) : Les derniers Néandertaliens : Le Châtelperronien. Ed. La maison des roches : Paris.

 

J. Jaubert (1999) : Chasseurs et artisans du Mousterien. Ed. La maison des roches : Paris.

 

A. Clot (1973) : L’Art graphique préhistorique des Hautes-Pyrénées : Essai de synthèse, et catalogue à l’occasion d’une exposition. Editions P.G.P. : Morlaas.

 

Janusz K. Kozlowski (1992): L’art de la Préhistoire en Europe orientale. CNRS Editions : Paris.

 

F. Djindjian, J. Koslowski & M. Otte (1999): Le paléolithique supérieur en Europe. Armand Colin / HER : Paris.

 

M. Otte (2003) : Recherches sur le Paléolithique supérieur. BAR international Series 1107.

 

J. Chaline (1982): El Cuaternario: la historia humana y su entorno. Akal: Madrid.

 

R. Dennell (1987): Prehistoria económica de Europa. Crítica: Barcelona.

 

B. Cunliffe (1998): Prehistoria de Europa Oxford. Crítica: Barcelona.

 

C. Renfrew & P. Bahn (1998): Arqueología. Teorías, Métodos y Práctica. Akal: Madrid.

 

S. Milisaukas (2002): European Prehistory: A survey. Kluver Academic / Plenum Publishers: New York.

 

Gamble, C. (2001): Las sociedades paleolíticas de Europa, Ariel Prehistoria, Barcelona.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent