DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) PREHISTÒRIA D'ÀFRICA Codi 12785105
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ROSELL ARDÉVOL, JORDI
Adreça electrònica jordi.rosell@urv.cat
Professors/es
ROSELL ARDÉVOL, JORDI
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Àfrica és l’únic continent on s’ha recuperat registre arqueològic de tots els períodes prehistòrics, des de l’aparició de la humanitat i l’adquisició de la tecnologia fins als processos de neolitització i el desenvolupament de les societats complexes. Arqueòlegs, paleontòlegs i altres científics han analitzat aquest registre per reconstruir l’estil de vida dels humans i conèixer el seu comportament i adaptacions al llarg de tots els períodes prehistòrics. Aquest curs temàtic sobre la Prehistòria d’Àfrica intenta recollir els temes de debat més freqüents als cercles científics actuals. Des d’aquesta perspectiva es donarà un repàs, per exemple, a aspectes propis de l’Arqueologia de l’origen humà, la seva expansió cap a altres continents, la diversificació regional (Middle i Later Stone Age a l’Àfrica sub-sahariana o Paleolític mig i superior al Nord d’Àfrica), les qüestions subsistencials i l’art rupestre del continent.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica
  AC9 Planificar projectes d'investigació
  AC10 Organitzar equips d'investigació
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Comprendre les bases teòriques i metodològiques de les disciplines implicades en la matèria. AC1
AC9
AC10
AC11
BC3
BC4
BC5
CC1
CC2
CC3
CC4
2. Comprendre i avaluar la informació sobre el diferents períodes de la Prehistòria africana a partir de les dades arqueològiques. AC1
AC2
AC9
AC10
AC11
BC3
BC4
BC5
CC1
CC2
CC3
CC4
3. Aplicar correctament els coneixements adquirits a l'assignatura per tal d'integrar-los en un discurs de tipus més general. AC1
AC2
AC9
AC10
AC11
BC3
BC4
BC5
BC6
CC1
CC3
CC4

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1. Context 1. Introducció
2. Història de les investigacions
3. Context geològic, geomorfològic i geogràfic
Bloc 2. Orígens i expansió de la humanitat
1. Els primers homínids
2. Els primers jaciments arqueològics
3. La tecnologia dels primers homínids
4. La subsistència dels primers homínids
5. Homo ergaster i l’adaptació axeliana
6. El paleolític inferior al Nord d’Àfrica
7. La hipòtesis del Out of Africa
Bloc 3. Diversificació regional i l’origen del comportament humà modern 1. La Middle Stone Age
2. El Paleolític mig del Nord d’Àfrica
3. L’origen dels homínids anatòmicament moderns
4. La Later Stone Age sub-sahariana
5. Paleolític superior al Nord d’Àfrica
Bloc 4. Prehistòria recent 1. La producció alimentària a l’Àfrica
2. Ramaderia i agricultura al Nord-oest i al Sàhara
3. Els primers productors a l’Àfrica sub-sahariana
4. L’art rupestre i la seva diversificació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 5 7
 
Sessió Magistral
25 10 35
Treballs
5 18 23
Resolució de problemes, exercicis
0 15 15
Debats
7 12 19
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Consulta de mapes i revisió d'estratigrafies a partir d'imatges fotogràfiques i dibuixos publicats.
Revisió de materials arqueològics africans a partir de rèpliques i imatges (fotografies o dibuixos)
Sessió Magistral Classes impartides pel professor sobre algun tema concret en la que s'introdueix un problema i s'analitza a partir de les dades existents.
Treballs Treball final (tema a triar pel professor)
Resolució de problemes, exercicis Ressenyes crítiques i exposicions públiques a classe.
Debats Participació en les discussions.
Atenció personalitzada - Seguiment individualitzat del procés acadèmic dels alumnes.
- Orientar la bibliografia més adequada.
- Discutir els treballs i les seves presentacions.
- Disposar d’altres fonts d’informació.
- Elaborar presentacions públiques dels treballs.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1. Seguiment individualitzat del procés acadèmic dels alumnes. 2. Orientar la bibliografia més adequada. 3. Discutir els treballs i les seves presentacions. 4. Disposar d’altres fonts d’informació. 5. Elaborar presentacions públiques dels treballs.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Format dels treballs
Treball final
10%
40%
Resolució de problemes, exercicis Ressenyes 30%
Debats Participació en les discussions 20%
Altres

Workshop. Els treballs es presentaran a classe en format comunicació de congrés amb una durada màxima de 5-7 minuts

0%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris: 1.- Que les ressenyes siguin crítiques 2.- La participació a les discussions 3.- El format dels treballs


Fonts d'informació

Bàsica

Recursos

 

El professor subministrarà regularment articles específics per a fer les ressenyes.

Consulta habitual de pàgines d’internet.

 

Bibliografia general:

 

Binford, L. R. (1984a): Faunal remains from Klasies River Mouth. New-York, Academic Press.

        

Brain, C. K. (1981): The Hunters or the Hunted? An Introduction to African Cave Taphonomy. Chicago, University of Chicago Press.

 

Cela Conde, C. J. i F. J. Ayala (2001): Senderos de la Evolución Humana. Madrid, Alianza Editorial.

 

Deacon, H. J. and J. Deacon (1999): Human Beginnings in South Africa. Uncovering the Secrets of the Stone Age. London-New Delhi, Altamira Press.

        

Klein, R. G. (1999): The Human Career. Chicago, University of Chicago Press, 2n edition.

Complementària Carbonell (Coord.), Homínidos. La Conquista de los Continentes, Ariel, Barcelona

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent