DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) MÈTODES D'EXCAVACIÓ I REGISTRE EN ARQUEOLOGIA DEL QUATERNARI Codi 12785106
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MOSQUERA MARTÍNEZ, MARINA
Adreça electrònica marina.mosquera@urv.cat
Professors/es
MOSQUERA MARTÍNEZ, MARINA
Web http://http://www.urv.cat/ca/estudis/masters/oferta/arqueologia-quaternari/
Descripció general i informació rellevant Aquesta és una assignatura fonamentalment pràctica, dedicada a l’adquisició de tècniques de excavació per part de l’alumne, així com al seu desenvolupament en l’àmbit del coneixement dels paisatges sedimentaris i els jaciments més importants d’Europa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica.
  AC4 Avaluar restes fòssils i decidir en intervenció arqueològica preventiva.
  AC5 Planificar la intervenció arqueològica de prospecció i excavació.
  AC6 Dirigir la intervenció arqueològica.
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades.
  AC8 Avaluar i decidir en la conservació i restauració.
  AC9 Planificar projectes d'investigació.
  AC10 Organitzar equips d'investigació.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneixement de paisatges sedimentaris i processos d'alteració postdeposicional AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC8
AC9
AC10
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
CC1
CC2
Planejar, controlar i gestionar excavacions, anàlisis de dades i interpretació de jaciments quaternaris. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC8
AC9
AC10
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
CC1
CC2

Continguts
Tema Subtema
A. Geoarqueologia Principis de geoarqueologia
Paisatges sedimentaris
B. Mètodes d’excavació Prospecció
Tipus d’excavació en Quaternari
Tècniques de excavació i registre
Jaciments euroasiàtics més importants
C. Bases de dades Programes de maneig de bases de dades
Estadística bàsica
D. Complements Datacions, ADN, tècniques de laboratori

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
34 0 34
Pràctiques de camp/sortides
16 80 96
Treballs
0 10 10
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a la metodologia d'intervenció arqueològica i anivellament de la preparació prèvia del grup
Sessió Magistral Classes teòriques i magistrals a càrrec d’altres especialistes per a facilitar l’adquisició de continguts.
Pràctiques de camp/sortides Explicació dels fenòmens naturals i antròpics en sortides de camp.
Control d’excavacions i registre en àmbits experimentals
Explicació de les tècniques d’excavació i registre
Treballs Treball de grup (memòria d’excavació)
Atenció personalitzada - Seguiment individualitzat del procés de millora acadèmica de l’alumne.
- Orientar el procés universitari de l’alumne.
- Potenciar la seva projecció en la gestió de jaciments

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Seguiment individualitzat del procés de millora acadèmica de l’alumne. 2.- Orientar el procés universitari de l’alumne. 3.- Potenciar la seva projecció en la gestió de jaciments

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència i participació en les classes teòriques. 40%
Pràctiques de camp/sortides Activitat 1: reconeixement i caracterització de nivells sedimentaris.

Activitat 2: Reconeixement i caracterització de nivells arqueològics.

Activitat 3: Fulles d'excavació i registre de dades.

Activitat 4: Excavació real:
1. Control de tècniques de excavació
2. Control de tècniques de registre
3. Imbricació en equips d’excavació
40%
Treballs Participació en la Memòria
1. Control de bases de dades
2. Aplicació estadística bàsica.
3. Treball en equip
4. Organització de treballs de camp.
10%
Altres

Coneixements previs i aplicació als exemples donats a les classes teòriques.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura serà avaluada en funció dels següents criteris: 1.- Assistència i participació en les classes teòriques. 2.- Participació activa en pràctiques de camp i experimentals. 3.- Excavació en jaciments 4.- Participació en l'elaboració de la Memòria d'excavació final del jaciment en què hagin col·laborat (treball de grup) 5.-Els estudiants hauran de tenir una qualificació suficient en tots els ítems qualificats


Fonts d'informació

Bàsica

Si us plau, veure espai Moodle de l'assignatura.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent