IDENTIFYING DATA 2017_18
Subject (*) HUMAN PALEOCOLOGY Code 12785107
Study programme
Quaternary Archaeology and Human Evolution (Erasmus Mundus) (2012)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
4 Compulsory First AN
Language
Anglès
Department History and History of Art
Coordinator
RIVALS ., FLORENT JOSEPH LOUIS
E-mail deborahroxanne.barsky@urv.cat
Lecturers
BARSKY ., DEBORAH ROXANNE
Web http://http://www.urv.cat/ca/estudis/masters/oferta/arqueologia-quaternari/
General description and relevant information Human communities inevitably move within an ecological context that condition them, as well as that they also conditions. In order to correctly interpret the paleoecological conditions or ecology of the past, we need to know the basics of neoecology or ecology of the present. The need to provide to the students of the Master some ecological basis for this discipline is part of the core curriculum plan.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica
  AC9 Planificar projectes d'investigació
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC1 Learning to learn
  BC2 Effective solutions to complex problems
  BC3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate
  BC4 Autonomy, responsibility and initiative
  BC6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC1 Have an intermediate mastery of a foreign language, preferably English
  CC3 Be able to manage information and knowledge
  CC6 Be able to define and develop their academic and professional project

Learning aims
Objectives Competences
1.- Conèixer els principis epistemològics de la paleoecologia humana i les bases teòriques de l'ecologia general. AC1
BC3
CC1
CC3
2.- Determinar la relació entre la neoecologia i la paleoecologia. AC1
BC1
BC3
CC1
CC3
3.- Determinar la relació entre una tècnica d'anàlisi ecològica i la resolució d'un problema arqueològic concret. AC1
AC2
AC9
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
CC1
CC3
CC6
4.- Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'estudi de jaciments arqueològics. AC1
AC2
AC9
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
CC1
CC3
CC6

Contents
Topic Sub-topic
I. History of Quaternary climates and environments - Evolution of the climatic conditions
- Environmental changes through the Quaternary
II. From neoecology to paleoecology - History of paleoecology
- Basics on ecology
- Concepts for paleoenvironmental reconstruction
- Hutton’s principle of uniformitarianism
III. Reconstruction of Pleistocene environments and habitats. Part 1: Autecology. Part 2: Synecology - Reconstruction at different temporal and spatial scales: cenograms, histograms, ecomorphology, stable isotopes, tooth wear
- From assemblages to associations (food webs and carrying capacity)
- Interactions: predation, competition, niche separation
IV. Human responses to environmental change - Hypotheses of hominin evolutionary ecology
- Variability selection hypothesis
- Ecology of social transitions

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
4 0 4
 
Assignments
5 60 65
Lecture
28 0 28
 
Personal tuition
1 0 1
 
Mixed tests
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Introducció a la paleoecologia com a metodologia global en la interpretació del passat humà. Anivellament del grup.
Assignments 2.- Projecte de treball d'aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
3.- Treball d’aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
- NOTA: Sense realitzar els punts 1. i 2. no es podrà presentar el treball (3).
Lecture Comentar els principis ecològics que es poden inferir en un exemple urbà d'ecosistema.

Projectar documentals que serveixin per a aprofundir els conceptes apresos a les classes teòriques.

Ensenyar a aplicar els conceptes neoecològics al registre arqueològic.

Orientar a l’alumnat sobre com buscar informació sobre l’assignatura, com redactar i presentar en públic un projecte de treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica, així com dur-lo a terme, redactar-lo i presentar-lo en públic.
Personal tuition - Dotar a l’alumnat de les eines metodològiques necessàries per a l’elaboració i defensa en públic:
- Orientació, per part del professor, en la cerca bibliogràfica i en la tècnica ecològica adient d’acord amb el problema arqueològic plantejat.
- Proposta, per part del professor, de les estratègies de recerca més adequades.

Personalized attention
 
Personal tuition
Description
Dotar a l’alumnat de les eines metodològiques necessàries per a l’elaboració i defensa en públic: 1.- D’un projecte de treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica - orientació, per part del professor, en la cerca bibliogràfica i en la tècnica ecològica adient d’acord amb el problema arqueològic plantejat. 2.- D’un treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica, d’acord amb el projecte de treball prèviament elaborat i defensat en públic - proposta, per part del professor, de les estratègies de recerca més adequades.

Assessment
  Description Weight
Assignments A (compulsory) work of deepening one of the topics of the programme, exposed in class with multimedia support. 60%
Mixed tests Examen o prova de coneixements 30%
Others

Assistència i participació a les clases

10%
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic

Revistes:

 

Americal Journal of Physical Anthropology, Environmental Archaeology, Human Ecology, Quaternary Science Reviews

 

Bibliografia general:

 

Butzer, K. W. (1989): Arqueología, una Ecología del Hombre. Barcelona: Bellaterra.

 

Campbell, B. (1985): Ecología Humana. Barcelona: Salvat.

 

Dajoz, R. (2002): Tratado de Ecología. 2a ed. (revisada i ampliada). Madrid-Barcelona-Mèxic, D. F.: Mundi-Prensa.

 

Dincauze, D. F. (2000): Environmental Archaeology. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Margalef, R. (1981): Ecología. Barcelona: Planeta.

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.