DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ETNOARQUEOLOGIA Codi 12785201
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
VAQUERO RODRÍGUEZ, MANUEL
Adreça electrònica manuel.vaquero@urv.cat
Professors/es
VAQUERO RODRÍGUEZ, MANUEL
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Donar una visió general dels objectius de l'etnoarqueologia i de la seva justificació teòrica i metodològica, així com posar de relleu la seva importància en el panorama actual de la recerca arqueològica. Sintetitzar els resultats proporcionats per l'etnoarqueologia en diferents àmbits de recerca, especialment pel que fa a la resolució de problemàtiques arqueològiques concretes.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades
  AC9 Planificar projectes d'investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Comprendre els fonaments teòrics de l'etnoarqueologia i la seva raó de ser en la recerca arqueològica actual AC1
AC2
AC3
BC1
BC2
BC3
CC1
CC2
CC3
2.- Conèixer les principals aportacions de l'etnoarqueologia AC1
AC2
AC3
BC1
CC1
CC2
CC3
3.- Aplicar les dades etnoarqueològiques a la resolució de problemes arqueològics AC1
AC2
AC3
AC7
AC9
BC1
BC2
BC3
BC4
CC1
CC2
CC3
CC6
4.- Conèixer la dimensió material (arqueològica) del comportament AC1
AC2
AC3
AC7
BC1
BC2
CC1
CC2
CC3
CC5
CC6
5.- Aplicar el coneixement teòric assolit en l'elaboració d'un treball de camp etnoarqueològic AC1
AC2
AC3
AC7
AC9
BC1
BC2
BC3
BC4
CC1
CC2
CC3
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
I. Introducció Tema 1.- Fonaments teòrics i històrics de l’etnoarqueologia
II. Etnoarqueologia i estratègies de susistència Tema 2.- Etnoarqueologia dels caçadors-recol•lectors.
Tema 3.- Estratègies de subsistència.
III. Relació amb el territori Tema 4.- Patrons d’assentament.
Tema 5.- Organització de l’espai.
IV. El coneixement tècnic. Tema 6.- Organització de les activitats i gestió del coneixement tècnic.
V. Societats productores Tema 7.- Etnoarqueologia de les societats productores.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
30 20 50
Pràctiques de camp/sortides
5 20 25
Estudis previs
0 20 20
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'objecte d'estudi
Sessió Magistral Explicació a classe dels aspectes teòrics i empírics fonamentals
Pràctiques de camp/sortides Realització d’un treball de camp etnoarqueològic
Estudis previs Recerca bibliogràfica
Lectura i comentari de publicacions científiques
Atenció personalitzada - Aclarir aspectes teòrics i empírics
- Orientar bibliogràficament
- Fer un seguiment del treball de recerca relacionat amb l’assignatura

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Aclarir aspectes teòrics i empírics 2.- Orientar bibliogràficament 3.- Fer un seguiment del treball de recerca relacionat amb l’assignatura

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques de camp/sortides Treball de camp 50%
Estudis previs Demostració de la comprensió de les publicacions de lectura obligatòria 40%
Proves de desenvolupament Seguiment de la pràctica atnoarqueològica 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris: 1.- Coneixement de les dades fonamentals 2.- Comprensió dels problemes científics i de la relació entre plantejaments teòrics i recerca empírica 3.- Capacitat per identificar el vessant arqueològic de la recerca etnoarqueològica 4.- Capacitat per definir problemes arqueològics a partir de les activitats quotidianes


Fonts d'informació

Bàsica

Binford, L.R. (1978): Nunamiut Ethnoarchaeology. New York: Academic Press

 

Binford, L.R. (1980): Willow Smoke and Dogs’ Tails: Hunter-Gatherer Settlement Systems and Archaeological Site Formation. American Antiquity, 45: 4-20.

 

David, N. i C. Kramer (2001): Ethnoarchaeology in Action. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Gamble, C.S. i W. Boismier (eds.) (1991): Ethnoarchaeological Approaches to Mobile Campsites. Michigan: International Monographs in Prehistory.

 

González Ruibal, A. (2003): La experiencia del otro. Una introducción a la etnoarqueología. Madrid: Akal.

 

Gould, R.A. (1978): Explorations in Ethnoarchaeology: Albuquerque: University of New Mexico Press.

 

Longacre, W.A. (ed.) (1991): Ceramic Ethnoarchaeology. Tucson: University of Arizona Press.

 

O’Connell, J.F.; Hawkes, K. y Blurton Jones, N. (1988): Hadza Hunting, Butchering, and Bone Transport and Their Archaeological Implications. Journal of Anthropological Research, 44(2): 113-161.

 

Yellen, J.E. (1977): Archaeological Approaches to the Present. New York: Academic Press.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent