DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) RESTITUCIÓ PALEOAMBIENTAL Codi 12785202
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
BURJACHS CASAS, FRANCESC
Adreça electrònica francesc.burjachs@urv.cat
Professors/es
BURJACHS CASAS, FRANCESC
Web http://http://www.urv.cat/ca/estudis/masters/oferta/arqueologia-quaternari/
Descripció general i informació rellevant La Prehistòria moderna necessita de l’ús de mètodes analítics extrets d’altres ciències. Mitjançant alguns d’aquests mètodes, la paleoclimatologia aprofundeix en el nostre coneixement del paleoambient de les poblacions humanes del passat, tot fent estudis dels jaciments en la seva dimensió més microscòpica; és a dir, manifestant el que s’ha anomenat “registre arqueològic invisible”. La possibilitat de dotar d’unes bases teòriques i especialment d’uns coneixements pràctics de paleoambient, és una necessitat per a formar bons arqueòlegs quaternaristes, la qual cosa aconsella d’introduir aquesta disciplina dins del pla curricular del Màster en arqueologia de Quaternari i Evolució humana.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica.
  AC4 Avaluar restes fòssils i decidir en intervenció arqueològica preventiva.
  AC5 Planificar la intervenció arqueològica de prospecció i excavació.
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades.
  AC9 Planificar projectes d'investigació.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
  AC12 Planificar projectes de difusió social i didàctica.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre els fonaments teòrics del clima. AC4
AC7
AC9
AC11
BC1
BC3
BC5
BC7
CC2
CC3
CC4
Comprendre i aplicar la relació entre l'home i el clima. AC1
AC2
AC4
AC7
AC9
AC11
BC1
BC3
BC4
BC6
BC7
CC2
CC3
Projectar una recerca en paleoambient. AC3
AC4
AC7
AC11
BC1
BC3
BC4
BC5
BC6
CC2
CC3
Avaluar els mitjans materials necessaris per a dur a terme la recerca projectada. AC1
AC2
AC3
AC4
AC7
AC11
BC1
BC3
BC7
CC2
CC3
CC5
Interpretar els resultats analítics paleoambientals, fruit de les distintes disciplines que hi intervinguin i en la recerca projectada. AC1
AC3
AC11
AC12
BC1
BC3
BC7
CC2
CC5
Valorar l'adequació de la tècnica analítica emprada en la recerca al tipus de resultats esperats. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC11
BC1
BC3
BC4
BC5
BC7
CC3
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
I. Conceptes generals sobre clima I.1. Què condiciona el medi ambient.

I.2. Com l'home pot modificar el medi ambient.

I.3. Com aconseguir mostres a analitzar des de el punt de vista paleoambiental.
II. Ciències, tècniques, mètodes, disciplines, ... que intervenen en la Restitució Paleoambiental II.1. Geoarqueologia.
II.2. Arqueozoologia.
II.3. Antracologia.
II.4. Palinologia.
II.5. Carpologia i diatomees.
II.6. Fitòlits i Dendrologia
II.7. Isòtops.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Treballs
5 55 60
Sessió Magistral
30 5 35
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa, adaptant-lo als interessos de recerca dels estudiants, sempre que sia possible.
Treballs Orientar a l’alumnat sobre com buscar informació respecte l’assignatura, com redactar i presentar en públic un projecte de treball pràctic paleoambiental, així com dur-lo a terme, redactar-lo i presentar-lo en públic.
Sessió Magistral Classes teòriques, presentades amb material gràfic projectable. Aquestes presentacions estaran disponibles a través del Moodle.
Atenció personalitzada - Conèixer el llenguatge tècnic i els fonaments del treball científic en el camp del Paleoambient, bàsicament aplicat a l'Arqueologia.
- Introducció a llurs tècniques d'anàlisi i problemàtiques.
- Aconseguir una base de coneixements, necessària per a poder participar en treballs de recerca interdisciplinars i/o propis.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Conèixer el llenguatge tècnic i els fonaments del treball científic en el camp del Paleoambient, bàsicament aplicat a l'Arqueologia. 2.- Introducció a llurs tècniques d'anàlisi i problemàtiques. 3.- Aconseguir una base de coneixements, necessària per a poder participar en treballs de recerca interdisciplinars i/o propis.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs 1.- Projecte de treball pràctic d’alguna disciplina paleoambiental en jaciment arqueològic, escrit (20% de la nota) i exposat a classe (10% de la nota).
2.- Treball pràctic d’alguna disciplina paleoambiental en jaciment arqueològic, escrit (30% de la nota) i exposat a classe (10% de la nota).
70%
Proves de desenvolupament Examen escrit 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris: Es valorarà la participació de l'alumne en les discussions a l'aula teòrica i pràctica, la seva capacitat crítica i de raonament en els treballs a presentar i en l'examen, l'ús de materials no facilitats pel professor (Biblioteca, Internet, altres recursos), coneixements teòrics adquirits a classe, redacció i estructuració correcta del treball científic, així com l'assistència a classe.


Fonts d'informació

Bàsica

- Projecció de temes mitjançant programa informàtic de presentació de xerrades.

- Es facilitarà a l’alumne els gràfics i taules projectats, articles clau, i material per a les pràctiques.

 

Bibliografia general:

AADD (1988). Mètodes científics aplicats a la reconstrucció paleoambiental de la Prehistòria. Cota Zero, 4.

AADD (Comissió per a l'estimul de la Cultura Científica) (1995). La catàstrofe i el catastrofisme. Generalitat de Catalunya / Departament de Cultura. Barcelona.

Berger, A. (1992). Le Climat de la Terre. Un passé pour quel avenir? De Boeck-Wesmael, Bruxelles.

Berglund, B.E. (Ed.) (1986). Handbook of Holocene Palaeoecology and Palaeohydrology. John Wiley & Sons. Chichester.

Bradley, R.S. (1985). Quaternary Paleoclimatology. Methods of Paleoclimatic Reconstruction. Allen&Unwin. Boston.

Buxó, R. (1997). Arqueología de las plantas. Ed. Crítica. Barcelona.

Chaline, J. (1985). Histoire de l'homme et des climats au Quaternaire. Doin. Paris.

Dawson, A.G. (1992, reprinted 1994). Ice Age Earth. Late Quaternary Geology and Climate. Routledge. London/New York.

Eddy, J.A. & Oeschger, H. (Eds.) (1993). Global Changes in the Perspective of the Past. John Wiley & Sons Ltd. Chichester.

Fullola, J.M. & Juan, J. (Eds.): Paleo-etnobotànica aplicada a l'Arqueologia Prehistòrica: 52-61. Dossier editat per la Societat Catalana d'Arqueologia. Barcelona.

García-Díez, M. & Zapata, L., Eds. (2013). Métodos y técnicas de análisis y estudio en arqueología prehistórica. De lo técnico a la reconstrucción de los grupos humanos. Gasteiz, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco / Euskal Erriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua.

Goudie, A.S. (1983). Environmental Change. Clarendon Press. 258 pp. Oxford.

Hardy, R.; Wright, P.; Gribbin, J. & Kington, J. (1983). El libro del Clima. Hermann Blume Ediciones. Madrid.

Huggett, R.J. (1991). Climate, Earth Processes and Earth History. Springer-Verlag. Berlin-Heilderberg.

Lamb, H.H. (1995). Climate, History and the Modern World. Routledge. New York.

Lowe, J.J. & Walker, M.J.C. (1997). Reconstructing Quaternary Environments. Longman. Essex. 446 pp.

Magny, M. (1995). Une histoire du climat: des derniers mammouths au siecle de l'automobil. Editions Errance. Paris.

Martín Chivelet, J. (1999). Cambios climáticos. Una aproximación al sistema Tierra. Ediciones Libertarias / Prodhufi. Madrid.

Renault-Miskovsky, J. (1986). L'environnement au temps de la Préhistoire. Méthodes et modèles. Masson. Paris.

Ogg, J.G.; Ogg, G.M. & Gradstein, F.M. (2016). Quaternary. In. A Concise Geologic Time Scale: 211-226 Elsevier. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780444594679000169

Roberts, N. (1989). The Holocene. An Environmental History. Basil Blackwell. Oxford.

Rodà, I. (Ed.) (1992). Ciencias, metodologías y técnicas aplicadas a la Arqueología. Col. Ciencia Oberta, 4. Fundació Caixa de Pensions / Publicacions de la UAB. Bellaterra.

Vernet, J.?L. (1997). L'homme et la fôret méditerranéene de la Préhistoire à nos jours. Editions Errance. Paris.

Williams, M.A.J.; Dunkerley, D.L.; De Deckker, P.; Kershaw, A.P. & Stokes, T. (1993). Quaternary environments. Edward Arnold. London.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
CARACTERITZACIÓ CRISTAL·LOGRÀFICA I QUÍMICA DE MATERIALS ARQUEOLÒGICS/12785203

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ANÀLISI MICROSCÒPICA EN ARQUEOLOGIA/12785214
GEOLOGIA DEL QUATERNARI/12785102
ARQUEOLOGIA EXPERIMENTAL/12785210
ZOOARQUEOLOGIA I TAFONOMIA/12785212
ETNOARQUEOLOGIA/12785201

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MÈTODES D'EXCAVACIÓ I REGISTRE EN ARQUEOLOGIA DEL QUATERNARI/12785106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent