DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ARQUEOLOGIA DEL COMPORTAMENT SIMBÒLIC Codi 12785204
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Optativa AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
VIÑAS VALLVERDÚ, RAMON
Adreça electrònica carlos.lorenzo@urv.cat
ramon.vinas@urv.cat
Professors/es
LORENZO MERINO, CARLOS
VIÑAS VALLVERDÚ, RAMON
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura s’ofereix una explicació dels sistemes gràfics des d’una òptica antropològica, presentant l’activitat gràfica com un fenomen social y simbòlic dintre del conjunt d’activitats humanes

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica
  AC4 Avaluar restes fòssils i decidir en intervenció arqueològica preventiva
  AC5 Planificar la intervenció arqueològica de prospecció i excavació
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades
  AC8 Avaluar i decidir en la conservació i restauració
  AC9 Planificar projectes d'investigació
  AC10 Organitzar equips d'investigació
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Conèixer i avaluar les obres gràfiques de les societats prehistòriques d'acord a una dinàmica temporal AC1
AC9
AC11
BC1
BC2
BC3
BC8
CC1
CC3
CC5
2.- Comprensió del fet gràfic com un procés social vinculat a les produccions humanes AC1
AC2
AC9
AC11
BC1
BC2
BC3
BC6
BC8
CC1
CC3
CC4
CC5
3.- Avaluació contextual de l'art prehistòric AC1
AC2
AC10
AC11
BC2
BC3
BC6
BC8
CC3
CC4
4.- Aplicació de les tècniques del treball de camp (aixecament i registre documental) AC2
AC3
AC4
AC5
AC7
AC8
AC9
AC10
BC4
BC8
CC2
CC3
5.- Avaluació de les variables de l'estudi (temes, tècniques i estil) AC2
AC3
AC4
AC5
AC7
AC8
AC9
AC10
BC4
BC8
CC1
6.- Avaluació i crítica dels sistemes de datació AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC7
AC8
AC9
BC3
BC8
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
I. Sistemes gràfics, art i arqueologia del simbolisme.

II. Grafisme i desenvolupament de les capacitats cognitives: capacitat estètica i evolució humana: sistemes tècnics i plàstics; la diversitat gràfica paleolítica: sincrònica i diacrònica; grafisme i reconstrucció social; i interpretació.


III. El Homo symbolicus: orígens dels sistemes gràfics

IV. L’explosió de l’expressió gràfica: les societats caçadors-recolectors

V. El grafisme post-paleolític: els inicis i l’assentament de les societats productores, i les societats metal·lúrgiques


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
30 30 60
Pràctiques de camp/sortides
15 0 15
Treballs
0 45 45
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió teòrica de situació del grafisme en la història i desenvolupament dels conceptes que expliquen el grafisme en el Plistocè. Activitats personals dels estudiants per avaluar bibliografia històrica i buscar referències bibliogràfiques i a la xarxa.
Sessió Magistral Sessions teòriques per avaluar i discutir continguts adquirits en la fase prèvia
Pràctiques de camp/sortides Visita de camp sobre art paleolític (zona cantàbrica)

Visita de camp sobre art llevantí i esquemàtic (zona llevantina)
Treballs Treball escrit sobre algun dels temes que es desenvolupen en cada un dels blocs temàtics
Atenció personalitzada - Aclariment de les qüestions concretes relatives als blocs temàtics concrets
- Ampliació dels recursos i bibliografia
- Desenvolupament dels interessos personals que els alumnes puguin tenir sobre els temes concrets que se desenvolupen en els blocs temàtics.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1. Aclariment de les qüestions concretes relatives als blocs temàtics concrets 2.- Ampliació dels recursos i bibliografia 3.- Desenvolupament dels interessos personals que els alumnes puguin tenir sobre els temes concrets que se desenvolupen en els blocs temàtics.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs 1.- Treball escrit sobre algun dels temes que es desenvolupen en cada un dels blocs temàtics
2.- Identificació i avaluació del grafisme a partir d’imatges
50%
Proves de desenvolupament Examen escrit centrat en el desenvolupament dels temes que es desenvolupen en cada un dels blocs temàtics 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumne haurà de tenir un coneixement bàsic de les produccions gràfiques dels grups prehistòrics, del valor i significat de les grafies en el nucli de les societats que les realitzaren, i dels processos de treball i estudi d'aquest tipus de manifestacions


Fonts d'informació

Bàsica

Bahn, P.; Vertut, J. (1988): Images of the Ice Age.

Leroi-Gourhan, A. (1983): Los primeros artistas de Europa.

Groupe de reflexion sur L´Art Parietal Paleolitique (1993): L´Art Pariétal Paléolithique.

Leroi-Gourhan, A.; Delluc, B.; Delluc, G. (1995): Prehistoire de l´art occidental.

Lorblanchet, M. (1995): Les grottes ornées de la Préhistoire : nouveaux regards.

Lorblanchet, M. (1999): La naissance de l´art. Genèse de l´art préhistorique dans le monde.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent