DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) PREHISTÒRIA D'AMÈRICA Codi 12785206
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RODRÍGUEZ ÁLVAREZ, JOSÉ PEDRO
Adreça electrònica josepedro.rodriguez@urv.cat
Professors/es
RODRÍGUEZ ÁLVAREZ, JOSÉ PEDRO
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura ofereix una visió general del poblament prehistòric d’Amèrica, des de les primeres ocupacions humanes (al Plistocè final), fins a la desaparició de les societats complexes precolombines i l’arribada dels colonitzadors europeus. L’assignatura està enfocada primordialment a l’estudi de les primeres fases del poblament (Plistocè final i Holocè inicial). Aquesta assignatura pretén contribuir a que l’alumne assoleixi un coneixement global sobre el poblament prehistòric de tots els continents, fugint d’una visió excessivament eurocentrista de la Prehistòria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Comprendre l'evolució del poblament humà a Amèrica, des dels inicis fins a la desaparició de les societats complexes precolombines. AC1
AC2
AC7
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
BC8
CC1
CC2
CC3
2.- Comprendre, avaluar i relacionar la dinàmica del poblament prehistòric d'Amèrica amb el poblament prehistòric d'Àsia i Europa AC1
AC2
AC7
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
BC8
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
I. El poblament Inicial d’Amèrica (temes 1 i 2)
II. Els paleoindis (temes 3 i 4)
III. El període arcaic a Amèrica del Nord i els caçadors-recol.lectors de l’Holocè a Amèrica del Sud (temes 5 i 6)
IV. Els orígens de l’agricultura (tema 7)
V. Les societats complexes de Mesoamèrica i Amèrica del Sud (temes 8 i 9)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Debats
3 0 3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 0 14
Treballs
0 20 20
Estudis previs
0 6 6
Pràctiques a través de TIC
0 14 14
Sessió Magistral
20 10 30
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
0 10 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'ocupació humana d'Amèrica, els seus problemes i les hipòtesis que es plantegen. Anivellament del grup
Debats Projectar pel•lícules i documentals i fomentar la posterior discussió
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Llegir i discutir articles científics, orientant a l’alumne sobre com buscar informació sobre l’assignatura i com adoptar una posició crítica
Redactar ressenyes sobre articles científics
Treballs Planificar i redactar un treball d’investigació sobre un tema del Programa de l’assignatura
Estudis previs Recerca bibliogràfica
Pràctiques a través de TIC Recerca a Internet de pàgines WEB sobre Prehistòria d’Amèrica
Sessió Magistral Exposició, avaluació i discussió de les dades actuals i dels models explicatius del poblament humà primitiu d'Amèrica
Atenció personalitzada Atenció per tal d’aclarir els dubtes que puguin aparèixer durant la realització de les diferents activitats: especialment de les recensions d’articles científics, i de l’elaboració de treballs de recerca

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Seguiment de la comprensió dels conceptes impartits a les classes teòriques 2.- Ajuda en la recerca d’informació per completar els coneixements de l’alumne i poder realitzar les recensions i treballs de l’assignatura 3.- Atenció per tal d’aclarir els dubtes que puguin aparèixer durant la realització de les diferents activitats: especialment de les recensions d’articles científics, i de l’elaboració de treballs de recerca

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Ressenya crítica de tres articles científics 30%
Treballs Treball escrit com si es tractés d’un article científic, sobre un tema específic 40%
Proves de desenvolupament Prova escrita amb preguntes sobre el temari de l’assignatura, per contestar a casa en un període de 2 dies 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris: 1.- Coneixement de dades empíriques 2.- Capacitat crítica per valorar la informació bibliogràfica 3.- Redacció i estructuració correcta del treball científic 4.- Capacitat per relacionar a nivell diacrònic i sincrònic l'evolució del poblament d'Amèrica amb el poblament de la resta dels continents


Fonts d'informació

Bàsica

Revistes científiques:

 

American Antiquity, Ancient Mesoamerica, Antiquity, Journal of Anthropological Archaeology, Journal of Archaeological Science, Journal of Human Evolution, Journal of World Prehistory, Latin American Antiquity, Nature, PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences, United States), Science

 

Bibliografia general:

 

Bonnichsen, R. & K. L. Turnmire (eds) 1999. Ice Age Peoples of North America. Environments, Origins, and Adaptations of the First Americans. Corvalis (Oregon, USA): Oregon State University Press / Center for the Study of the First Americans.

 

Coe, M.D. 1986. Los Mayas. México: Diana

 

Coe, M., D. R. Snow & E. Benson. 2000. Atlas Cultural de América Antigua. Civilizaciones precolombinas. Barcelona: Editorial Optima (Ediciones Folio). Edición original de 1989.

 

Coe, M. D. & Koontz, R. 2000. Mexico: from the Olmecs to the Aztecs. London: Thames & Hudson (5ª edició).

 

Davis, Nigel. 1997. The Ancient Kingdoms of Peru. London: Penguin Books

 

Dillehay, T. D. 2000. The Settlement of the Americas: A New Prehistory: Basic Books.

 

Dixon, E. J. 1999. Bones, Boats & Bison. Archaeology and the First Colonization of Western North America. Albuquerque: The University of New Mexico Press.

 

Fagan, B. 2000. Ancient North America. London: Thames and Hudson.

 

Fiedel, S. J. 1996. Prehistoria de América. Barcelona: Editorial Crítica (Edición original en inglés publicada en 1992 por Cambridge University Press).

 

Longhena, M. 2001. México antiguo. Historia y cultura de los pueblos precolombinos. Barcelona: Editorial Optima (Ediciones Folio).

 

Rivera, M. & M. C. Vidal. 1992. Arqueología americana. Madrid: Editorial Síntesis (Col. Historia Universal, 10).

 

Schobinger, J. 1988. Prehistoria de Sudamérica. Culturas Precerámicas. Madrid: Alianza Editorial.

 

West, F. H. (ed.) 1996. American Beginnings. The Prehistory and Palaeoecology of Beringia. Chicago: The University of Chicago Press.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent